مبادلات تجاری ایران و عمان رکورد زد


مبادلات تجاری ایران و عمان رکورد زد

سفیر ایران در عمان گفت: برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و‌ سیصد میلیون دلار رسیده است.

علی نجفی با اشاره به اینکه صادرات پارسال ایران به عمان ۷۱۶ میلیون دلار و واردات ایران از عمان ۶۱۹ میلیون دلار جمعا یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد که این حجم تجارت میان دو کشور، برای اولین بار در تاریخ روابط، محقق شد.

کشور عمان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد که ۴۰ درصد آن خارجی است و برخلاف خط مشی سیاسی برخی کشورهای منطقه، به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده است. عمان باتوجه به ظرفیتی که دارد، در بین کشورهای همسایه، به لحاظ صادرات ایران، رتبه ششم و‌ در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را دارد.

حجم تجارت ایران و عمان در سال های اخیر و به تفکیک در سال ۹۲ حجم مبادلات تجاری با عمان ۲۲۱ میلیون دلار، سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیون دلار و سال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار بوده که بنا به اظهارات سفیر کشورمان رکورد خود را شکسته است.

کل واردات عمان حدود ۲۴ میلیارد دلار است که سهم ایران در بازار عمان حدود ۱.۸ درصد است. این در حالیست که با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده میان دو کشور مثل ثبت شرکت، حذف ویزا و صدور ویزا در مبادی ورودی، افزایش خطوط حمل دریایی و هوایی مستقیم بین ایران و عمان امکان افزایش حجم روابط اقتصادی فی‌ما بین، تا سقف پنج میلیارد دلار فراهم شده است.

مبادلات تجاری ایران و عمان رکورد زد

به همین جهت سفیر کشورمان با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال تولید دانش بنیان و‌ اشتغال آفرین، بر استمرار حمایت و‌ تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالین تجاری و‌ تولید کنندگان و صنعتگران به‌ویژه در حوزه دانش بنیان از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط تاکید نمود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط