افزایش قیمت اوراق مسکن/ بازار رونق می‌گیرد؟


افزایش قیمت اوراق مسکن/ بازار رونق می‌گیرد؟

وام مسکن جوانان در تهران به دو میلیارد تومان رسید. به گفته کارشناسان این موضوع در نهایت به افزایش قیمت اوراق مسکن منجر می‌شود. این شرایط، در آینده چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟ نوشته افزایش قیمت اوراق مسکن/ بازار رونق می‌گیرد؟...

به گارش تجارت‌نیوز، وام مسکن جوانان در تهران دو میلیارد تومان شد. کارشناسان عقیده دارند که این موضوع، می‌تواند افزایش قیمت اوراق مسکن را در پی داشته باشد.

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: با افزایش وام مسکن، تقاضا برای مسکن بیشتر می‌شود. افرادی که اول از همه سعی می‌کنند از این وام استفاده کنند شرایط بهتری دارند. از سوی دیگر با افزایش تقاضا در مسکن، تقاضا برای وام‌ها نیز صعودی می‌شود و در نهایت قیمت اوراق مسکن افزایش پیدا می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: افزایش قیمت تسه ناشی از افزایش میزان وام بوده و پایین آمدن قیمت اوراق تسه غی منطقی است. این اوراق می‌تواند به صورت مقطعی و بلند مدت افزایش قیمت داشته باشد. افزایش قیمت وام باعث می‌شود اوراق گران شود.

بازار مسکن چه می‌شود؟

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن نیز درخصوص تاثیر افزایش قیمت اوراق مسکن بر بازار معتقد است: یکی از شاخص‌هایی که نشان از رکود یا رونق بازار دارد، مساله اوراق مسکن است که در بازار معامله می‌شود. بخشی از آن ممکن است سرمایه‌گذاری باشد و بخش دیگر مصرفی. ولی در هر صورت با گردش زمانی در سال جدید شاهد هستیم که حداقل از لحاظ روانی جنب‌وجوشی بین متقاضیان مطرح است که بازار مسکن را رصد می‌کنند و در این زمینه حضور دارند. این تقاضا هرچه بیشتر باشد این اوراق نیز حضوری پررنگ‌تری دارد.

او ادامه داد: همیشه در جامعه ما اوراق یا سبد حمایتی که دولت برای برخورداری مصرف‌کنندگان تعریف کرده در سقف و میزانی نیست که بتواند آنها را از یک حمایت مناسب و اصولی برخوردار کند. من امیدوارم در آینده‌ای نزدیک اوراق مسکن به قیمت واقعی خود نزدیک‌تر شود.

غیبی بیان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که باید تسهیلاتی که برای مردم درنظر گرفته می‌شود از دو کانال تولیدکننده و مصرف‌کننده توامان به سبد تسهیلات خریدار واریز شود.

تاثیر وام دو میلیارد تومانی بر رونق بازار

او درمورد تاثیر وام دو میلیارد تومانی مسکن بر رونق بازار گفت:به نظر من بازار تنها به بهانه یک وام رونق نمی‌گیرد. این موضوع، وابسته به سایر شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی است. مهم‌تر آنکه مردم وقتی از اقتصاد روان خانواده خود خارح شوند به فکر سرمایه‌گذاری و و تغییر و تحول در متراژ آپارتمان، منزل دوم و ملک در شمال کشور می‌افتند.

او ادامه داد: این وام‌ها بازپرداخت نیز دارند. با این سرمایه در گردش خانوارها خیلی رغبت و علاقه‌ای نشان داده نمی‌شود، بنابراین این وام می‌تواند در رونق بازار اندکی کمک‌کننده باشد ولی چندان موثر نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال