ربات جراح ناجی بیماران سکته مغزی از مرگ


ربات جراح ناجی بیماران سکته مغزی از مرگ

ربات جراحی ام آی تی MIT می‌تواند به جراحان اجازه دهد از راه دور بیمارانی که سکته کرده اند را درمان کنند و از مرگ نجات دهند.

هنگامی که شخصی سکته مغزی یا آنوریسم را تجربه کرده، ممکن است به یک روش جراحی معروف به مداخله درون عروقی نیاز داشته باشد. یک سیستم رباتیک جدید طراحی شده توسط دانشگاه MIT می‌تواند تضمین کند که آن‌ها به سرعت درمان را دریافت می‌کنند؛ حتی اگر پزشک در نزدیکی نباشد.

در یک مداخله منظم اندوواسکولار، یک جراح مغز و اعصاب، یک سیم نازک را از یکی از رگ‌های خونی مغزی بیمار تا لخته عبور می‌دهد. آن‌ها با هدایت تصویری متناوب با اشعه ایکس یا به صورت فیزیکی قسمت لخته را می‌شکنند یا دارو‌هایی را برای حل کردن آن تحویل می‌دهند.

بسیار مهم است که این روش در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، قبل از این که کمبود اکسیژن در مغز باعث آسیب غیرقابل برگشت شود. متاسفانه، اگر بیمار خیلی دور از بیمارستانی باشد که جراح مغز و اعصاب در آن مستقر است، ممکن است انتقال به موقع به آن بیمارستان غیرممکن باشد.

این جا است که سیستم آزمایشی جدید برای ورود طراحی شده است.

این روش درمان شامل یک بازوی رباتیک مفصلی با یک آهنربای فعال در انتهای آن است که در کنار سر بیمار در حالی که روی میز عمل در بیمارستان محلی خود دراز می‌کشند، قرار می‌گیرد. همچنین یک واحد محرک خطی موتوری وجود دارد که همان نوع سیم مورد استفاده در مداخله درون عروقی معمولی را فشار می‌دهد یا می‌کشد (اگرچه سیم دارای نوک مغناطیسی پاسخگو است).

جراح که در یک بیمارستان بزرگتر و مرکزی قرار دارد، از ماوس برای پیشبرد و جمع کردن سیم داخل رگ خونی استفاده می‌کند. به علاوه آن‌ها از جوی استیک برای حرکت بازو و چرخش آهنربا استفاده می‌کنند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا سیم را از راه دور خارج از بدن بیمار هدایت کنند؛ زیرا جهت و قدرت کشش آهنربا روی سیم با چرخش آن نسبت به سیم متفاوت است.

در آزمایش‌هایی که روی یک مدل شفاف از رگ‌های خونی در مغز انجام شد، جراحان مغز و اعصاب یاد گرفتند که از این سیستم برای هدایت یک سیم به مکان مورد نظر تنها پس از یک ساعت آموزش استفاده کنند.

پروفسور ژوانه ژائو، دانشمند ارشد، گفت: تصور می‌کنیم به جای انتقال یک بیمار از یک منطقه روستایی به یک شهر بزرگ، آن‌ها می‌توانند به یک بیمارستان محلی مراجعه کنند تا پرستاران بتوانند این سیستم را راه اندازی کنند.

یک جراح مغز و اعصاب در یک مرکز پزشکی بزرگ می‌تواند تصویربرداری زنده از بیمار را تماشا کند و از ربات برای عمل در آن ساعت طلایی استفاده کند.

این فناوری در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Science Robotics منتشر شده، توضیح داده شده است.

منبع: سایت نیو اطلس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید