خانه مشروطه تبریز خانه ای تاریخی از دوران مشروطه


خانه مشروطه تبریز به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی و تاریخی این شهر به شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این خانه که به موزه مشروطه نیز شهرت دارد، در یکی از محله‌های قدیمی تبریز واقع شده و از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید برای بازدید از خانه مشروطه و دیگر جاذبه‌های گردشگری تبریز به این شهر زیبا...

خانه مشروطه تبریز خانه ای تاریخی از دوران مشروطه

خانه مشروطه تبریز به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی و تاریخی این شهر به شمار می‌رود که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این خانه که به موزه مشروطه نیز شهرت دارد، در یکی از محله‌های قدیمی تبریز واقع شده و از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است.

اگر قصد دارید برای بازدید از خانه مشروطه و دیگر جاذبه‌های گردشگری تبریز به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید برای رزرو هتل تبریز به سایت اقامت 24 مراجعه کنید و اقامتی راحت و سفری خاطره انگیز را تجربه نمایید.

خانه مشروطه تبریز خانه ای تاریخی از دوران مشروطه

معرفی خانه مشروطه تبریز

تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم و اصلی کشور در طی دوران‌های مختلف شناخته می‌شود. این شهر در دوران صفویه و قاجاریه از رونق خاصی برخوردار بوده و در حال حاضر نیز جزو قطب‌های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی ایران به شمار می‌رود. در این شهر تحولات تاریخی و اجتماعی فراوانی از گذشته تا کنون صورت گرفته که نهضت مشروطه خواهی از مهمترین آنهاست.

خانه مشروطه تبریز یکی از جاذبه‌های گردشگری با ارزش استان آذربایجان شرقی می‌باشد و روایتگر دورانی مهم از تاریخ ایران است. خانه مشروطه تبریز به عنوان نمادی برای مشروطیت و آزادی خواهی محسوب می‌شود و محلی برای جلسات بزرگان و سران این انقلاب بوده است.

تاریخچه خانه مشروطه تبریز

بنای قدیمی و تاریخی مشروطه در سال 1247 برای یکی از بازرگانان بزرگ و معروف تبریز ساخته می‌شود. حاج مهدی کوزه کنانی مالک این خانه در سال 1287 خانه‌اش را به مرکز پشتیبانی از مشروطه خواهان تبدیل می‌کند. برجسته‌ترین چهره‌های آزادی خواه نظیر ستارخان و باقرخان در این خانه جلسات مختلفی برگزار می‌نمودند.

به خاطر معماری زیبا و اتفاقات تاریخی این خانه در سال 1354 آن را در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسانند.بعد از انقلاب اسلامی در سال 1367 سازمان میراث فرهنگی خانه تاریخی مشروطه را خریداری نموده و آن را مرمت و بازسازی می‌کند. سپس در سال 1375 موزه‌ای به نام موزه مشروطه در این خانه تاریخی دایر می‌گردد.

معماری خانه مشروطه تبریز

خانه تاریخی مشروطه در زمینی به مساحت 1300 مترمربع و در دو طبقه توسط حاج ولی معمار به سبک معماری زمان قاجاریه ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این خانه سنگ، آجر و خشت هستند و از تزئینات مختلفی استفاده شده است.

از مهمترین این تزئینات می‌توان به پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نفیس، آینه کاری، درب‌های منبت کاری شده و ستون‌های بلند و زیبا و آجر کاری و کاشی کاری اشاره کرد.طبقه اول خانه تاریخی مشروطه تبریز دارای 6 اتاق و طبقه دوم دارای یک سالن بزرگ، سرسرا، راهرو و 6 اتاق می‌باشد.

سرسرا و اتاق رو به حیاط که در طبقه دوم قرار دارند زیباترین بخش خانه محسوب می‌شوند. در حیاط زیبای این بنای تاریخی حوضی زیبا با گل کاری و چمن کاری‌هایی در اطرافش وجود دارد که باعث جذابیت بیشتر محیط شده‌اند. ورودی خانه نیز با دو مجسمه و دو توپ جنگی تزئین شده است که تداعی کننده جنگ مشروطه در زمان قاجار می‌باشد.

همچنین در طبقه دوم در دو طرف ساختمان ایوان‌هایی با ستون‌های بلند و سرستون‌های گچ بری شده دیدنی وجود دارد که زیبایی این خانه تاریخی را دوچندان نموده‌اند. درون خانه نیز نورگیرهایی به سبک معماری کلاه فرنگی تعبیه شده‌اند که پر از نقش و نگارهای گچی هستند.

خانه مشروطه تبریز خانه ای تاریخی از دوران مشروطه

موزه مشروطه

همانطور که گفته شد امروزه در خانه تاریخی حاج مهدی کوزه کنانی که محل فعالیت مشروطه خواهان و آزادی خواهان بوده ، موزه‌ای برپا شده است. این موزه اسناد تاریخی و اشیا و وسایلی مهم و با ارزش را نگهداری می‌کند. در موزه مشروطه می‌توانید تندیس‌هایی از حسین خان باغبان، علی اکبر دهخدا، زینب پاشا، کربلایی علی موسیو و افراد دیگر را تماشا کنید.

همچنین در این موزه که دارای اهمیت تاریخی بالایی است اسنادی تاریخی مربوط به مشروطیت و وسایل شخصی سران مشروطه مانند سلاح کمری ستارخان، دستگاه چاپ ژلاتینی شب نامه‌ها و … در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. در زیرزمین خانه تاریخی مشروطه 500 جلد کتاب با موضوعات مختلف مانند مشروطه خواهی، هنر، تاریخ و … نیز نگهداری می‌شوند.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

این بنای تاریخی در محله‌ای قدیمی به نام راسته کوچه در غرب بازار تبریز واقع شده است. برای دسترسی به آن می‌توانید از طریق اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی استفاده نموده و در ایستگاه راسته کوچه پیاده شوید و مسیری کوتاه را پیاده روی کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به خانه تاریخی مشروطه ایستگاه شهید محققی می‌باشد که 800 متر با این بنای تاریخی فاصله دارد.

زمان بازدید از خانه مشروطه تبریز

فصل بهار و تابستان به دلیل آب و هوای مطبوع و خنک و همچنین سرسبزی و زیبایی محیط خانه بهترین زمان برای بازدید از خانه مشروطه تبریز محسوب می‌شوند. گردشگران می‌توانند همه روزه به جز دوشنبه‌ها و ایام تعطیل سوگواری رسمی، در نیمه اول سال از ساعت 9 تا 19:30 و در نیمه دوم سال از ساعت 9 تا 17:30 از این مجموعه بی نظیر بازدید نمایند.

برای رزرو هتل در نزدیکی خانه مشروطه تبریز و اقامتی راحت و خاطره انگیز، می‌توانید به سایت اقامت 24 مراجعه کنید و با مشاهده اطلاعات هتل‌های مختلف، بهترین انتخاب را داشته باشید. اقامت 24 مرکز ملی رزرواسیون اماکن اقامتی کشور و اولین و تنها مرکز رسمی رزرواسیون هتل در ایران است که موافقت اصولی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در این زمینه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس