بررسی شاهین سایپا از نظر ایمنی در تصادفات


بررسی شاهین سایپا از نظر ایمنی در تصادفات

یکی از نقدهایی که در همه زمان ها و مخصوصا در چند وقت اخیر به خودروهای تولید داخل وارد می شود، موضوع ایمنی است؛ اما آیا واقعا همه محصولات داخلی ناایمن هستند؟

یکی از نقدهایی که در همه زمان ها و مخصوصا در چند وقت اخیر به خودروهای تولید داخل وارد می شود، موضوع ایمنی است؛ اما آیا واقعا همه محصولات داخلی ناایمن هستند؟
اوایل فروردین سال جاری عکسی از تصادف یک دستگاه شاهین سایپا منتشر شد که علی رغم شدت این حادثه آسیبی به سرنشینان وارد نشده بود. با وجود برخورد خودرو از جلو و شدت زیاد ضربه ستون ها سالم باقی مانده وهیچ گونه تغییرشکلی در بدنه خودرو دیده نمی شود. در این تصادف کاپوت خودرو شاهین جمع شده است اما این جمع شدن کاپوت بیشتر برای جذب نیرو تصادف است تا صدمه کمتری به اتاق و سرنشینان وارد شود. اتومبیلی که نیروی حاصل از تصادف را تا بیشترین حد ممکن از بین ببرد و از وارد شدن ضربه به سرنشینان جلوگیری کند،‌ محصول ایمن ‌تری به شمار می‌ رود.
عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها و ثبات جایگاه ستون ها و زوایای آن دقیقا همان نکته ای است که در تصادف این خودرو مشاهده می شود. موضوعی که سلامت سرنشینان در داخل کابین را تضمین می کند و با حفظ ساختار استاندارد کلی خودرو از ورود ضربات به سرنشینان جلوگیری و با حفظ استقامت کابین از آسیب رسانی از طریق شکست قطعات جلوگیری می کند. ایمنی خودرو در درجه نخست به ایمنی سرنشینان مربوط می شود و شاهین در این زمینه علاوه بر ویدیو های منتشر شده از سوی سایپا و توصیفات عملکرد و بهبود های آن در ویدیو و تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد نیز نشان داد که در عمل نیز یکی از ایمن ترین خودروها بازار ایران است.
خودرو شاهین سایپا تست ECE R95 را با موفقیت گذرانده است. تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... موجب شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقا یافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.
شاهین در سخت ترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی در سایپا مطابق در سطح استانداردهای اروپایی طراحی و تولید شده است. با تست‌هایی که شاهین در مراکز بین‌المللی پشت سر گذاشته است، این خودرو را باید در ردیف ایمن‌ ترین خودروهای تولید شده در کشور قرار داد. از جمله تست‌ هایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودروهای روز دنیا نیز به‌ کار گرفته می‌شود نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل می‌کنند، عکس‌العمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد. همچنین این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی هستند پاس کند؛ موردی که خود برگ برنده‌ای در کارنامه محصول جدید سایپا به‌شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...