کارگردان تئاتر: به خودم نقش پیشنهاد می‌دهم


کارگردان تئاتر: به خودم نقش پیشنهاد می‌دهم

محمدهادی عطایی کارگردان نمایش «فریاد خاموش» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد علاقه مند است نقش‌هایی را که دوست دارد با کارگردانی خودش بازی کند.

محمدهادی عطایی کارگردان و بازیگر نمایش « فریاد خاموش » که از ۲۳ فروردین ماه اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره تئاتر «مقاومت» داشته است گفت: در طول ۲ سالی که در نوبت اجرای این نمایشی بودیم کار پخته‌تر شده است. هم خودم به عنوان کارگردان با کار کلنجار رفتم و هم بازیگران بیشتر به نقش‌هایشان فکر کردند. تغییراتی هم در عوامل و بازیگران نداشتیم و تنها در جهت بهتر شدن نمایش، کار در جزئیات، تغییرات اندکی داشته است.

این بازیگر تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: «فریاد خاموش» نمایشی است از سرگذشت سه انسان در یک موقعیت یکسان. اثری سه اپیزودی که در هر اپیزود یک رزمنده خاطراتش را از جنگ تحمیلی روایت می‌کند. ۲ نفر از این رزمندگان مستقیم درگیر روزهای جنگ هستند و یکی دیگر از آنها اتفاقات و خاطرات پس از جنگ را در یک محفل دوستانه مرور می‌کند. همچنین در این نمایش به شکلی نمادین و گذرا ادای دین به بانوانی داشته‌ایم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر جنگ و تبعات آن شدند و سرنوشتشان تغییر کرده است. متاسفانه نه جامعه و نه جامعه هنری آنطور که باید و شاید به زنان و مادران شهدا و بانوانی که پشت سربازان ایستادند و آنها را حمایت کردند، نپرداخته است.

وی افزود: متاسفانه این روزها گارد عجیب و غریبی درباره نمایش‌های دفاع مقدسی وجود دارد اما با این وجود ما حتی نسل جدید دانشجویان در اجرایی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم با نمایش ارتباط برقرار کردند و کار حتی از نظر داوران هم دیده شد و جایزه بازیگری جشنواره تئاتر دانشگاهی را دریافت کرد.

کارگردان تئاتر: به خودم نقش پیشنهاد می‌دهم

عطایی درباره اولین تجربه کارگردانی اش توضیح داد: من بعد از سال‌ها فعالیت به عنوان بازیگر در فضای حرفه‌ای تئاتر، تصمیم گرفتم کارگردانی تئاتر را به صورت آکادمیک و از طریق دانشگاه شروع کنم. یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم خودم کارگردانی را تجربه کنم این بود که نقش‌هایی را که دوست دارم و به من پیشنهاد نمی‌شود، با کارگردانی خودم، ایفا کنم. متاسفانه از طرف کارگردانان در تئاتر و سینما معمولاً نقش‌های تکراری به بازیگران پیشنهاد می‌شود که در آنها جا افتاده‌اند و فرصت ایفای نقش‌های متفاوت از آنها گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: معتقدم بازیگرانی که که کار کمدی می‌کنند، بازی کردن در نقش‌های جدی برایشان خیلی راحت تر است در حالی که خیلی از هنرمندان ما که کار جدی می‌کنند هرگز نمی‌توانند نقش‌های کمدی را برعهده بگیرند چون حضور در نقش‌های کمدی نیازمند یک نمک ذاتی و طنازی است که برخی از آن برخوردار نیستند از این رو چون احساس کردم بسیاری از دوستان تصورشان بر این است که من فقط در نقش‌های کمدی بازی می‌کنم، تصمیم گرفتم خودم نقش‌هایی را که دوست دارم و به من پیشنهاد نمی‌شود، به خودم پیشنهاد دهم.

بازیگر نمایش «اپرای زمین» در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: کاش کارگردان‌ها به خودشان، بازیگر و مخاطب اعتماد کنند و با انتخاب‌های متفاوت هم بازیگر را به چالش بکشند و هم باوری را که تماشاگران از یک بازیگر در ذهنشان ساخته‌اند به هم بریزند.

«فریاد خاموش» به نویسندگی محمدرضا عطایی فر و کارگردانی محمدهادی عطایی از ۲۳ فروردین ساعت ۱۸:۴۵ در تالار سایه میزبان مخاطبان شده است.

در نمایش «فریاد خاموش» محسن سالاری، پیمان محسنی، سارا زکریانژاد و محمدهادی عطایی به عنوان بازیگر حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس