تاثیر دُز چهارم واکسن در کاهش 4 برابری مرگ‌های کرونایی


تاثیر دُز چهارم واکسن در کاهش 4 برابری مرگ‌های کرونایی

مجله پزشکی نیوانگلند در مقاله‌ اخیر خود با موضوع بازبینی تاثیر واکسیناسیون بر مهار کرونا آورده است: تزریق چهارمین دُز واکسن کرونا خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا چهار برابر کاهش می‌دهد.

تاثیر دُز چهارم واکسن در کاهش 4 برابری مرگ‌های کرونایی

به گزارش ایران اکونومیست، این یافته‌ها نشان می‌دهد که تزریق چهارمین دُز واکسن کرونا به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به عفونت و نوع شدید بیماری را در افراد ۶۰ سال به بالا کاهش می‌دهد.

در این بررسی‌ها مشخص شد که بین دو هفته تا یک ماه پس از دریافت نوبت چهارم واکسن، احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این افراد در مقایسه با افرادی که فقط دٌز سوم را حداقل چهار ماه قبل دریافت کرده بودند، ۵۲ درصد کمتر بوده است.

همچنین احتمال بروز علائم بیماری کووید-۱۹ در این افراد ۶۱ درصد، احتمال بستری شدن در بیمارستان ۷۲ درصد، ابتلا به نوع شدید بیماری ۶۴ درصد و همچنین احتمال مرگ ناشی از آن ۷۶ درصد کمتر بوده است.

این اولین مطالعه ای است که اثربخشی تزریق دُز چهارم واکسن را در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ ارزیابی می کند.

در این مطالعه داده‌های مربوط به ۱۸۲ هزار و ۱۲۲ داوطلب ۶۰ ساله و بالاتر که دُز چهارم واکسن را دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین داده‌های مربوط به یک گروه دیگر که حداقل چهار ماه قبل تنها دُز سوم را بدون دریافت دُز چهارم تزریق کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج مطالعات روی تاثیر تزریق دُز چهارم واکسن در افراد ۶۰ ساله و بالاتر به وضوح نشان داد که دُز چهارم واکسن به طور قابل توجهی از فرد در برابر عوارض بیماری کرونا از جمله کاهش چهار برابری خطر مرگ و میر محافظت می کند.

متخصصان اظهار داشتند: نتایج این مطالعه می‌تواند به هر فردی کمک کند تا در مورد نیاز به واکسن، تصمیمی آگاهانه بگیرد. بر اساس برآورد ما، نتایج این مطالعه جمعیت سالمندان و افراد در معرض خطر عوارض بیماری کووید-۱۹ را ترغیب می‌کند تا دُز چهارم واکسن را دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق