ممنوع الخروج کردن مرد بابت مهریه چگونه است؟


ممنوع الخروج کردن مرد بابت مهریه چگونه است؟

علی‌رغم اینکه مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا با تصویب طرح اصلاح مهریه، مردان کمتری برای پرداخت مهریه‌های کلان تحت فشار قرار بگیرند اما هنوز هم ممنوع الخروجی یکی از روش‌هایی است که زنان به وسیله آن میتوانند مهریه خود را مطالبه کنند. اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ زنان برای دریافت مهریه می‌توانند به دفترخانه رسمی مراجعه کرده و پس از صدور اجراییه و...

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ زنان برای دریافت مهریه می‌توانند به دفترخانه رسمی مراجعه کرده و پس از صدور اجراییه و ابلاغ آن به زوج این امکان را دارند تا تمام اموال منقول و غیر منقول همسر را بازداشت نماید.

اما در شرایطی که زن امکان دسترسی به اموال شوهر را نداشته باشد و یا نتواند مالی را برای وصول طلبش معرفی نماید و مرد هم خود از معرفی اموالش خودداری نماید، او می‌تواند دستور ممنوع الخروج شدن مرد را بگیرد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه امکان خروج از کشور را نداشته باشد و بتوان از این لحاظ مانع فرار او شد.

بر اساس ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مرجع اجراءکننده رای باید به تقاضای محکوم‌ٌله قرار ممنوع‌الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکومٌ‌له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

البته در تبصره این ماده قانونی تاکید شده است که درخصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

البته ممنوع الخروجی بابت مهریه همسر، در مواردی که زوج نسبت به پرداخت بدهی خود عمل نماید و یا زوجه از درخواست ممنوع الخروجی شوهرش منصرف شود، رفع خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی