روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )


روستاهای ماسال را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . 95 روستای ماسال که طبیعتی بی نظیر و آب و هوای مطلوبی دارند . در ابتدا با شهرستان ماسال آشنا خواهیم شد.شهرستان ماسال از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت این شهرستان در سرشماری سال 1395 خورشیدی، 52649 نفر بود […]

روستاهای ماسال را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۹۵ روستای ماسال که طبیعتی بی نظیر و آب و هوای مطلوبی دارند . در ابتدا با شهرستان ماسال آشنا خواهیم شد.شهرستان ماسال از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت این شهرستان در سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۵۲۶۴۹ نفر بود و مرکز آن شهر ماسال است. این شهرستان دارای ۲ بخش و ۴ دهستان است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )
این شهرستان دربرگیرنده دو شهر به نام‌های ماسال و شاندرمن است که دارای ۹۴ روستا و وسعت جغرافیایی ماسال ۴۸۶ کیلومترمربع است. از این میزان حدود ۷۰ هزار هکتار آن جنگل و مرتع و ۷۲۵۰ هکتار زیر کشت برنج و ۳ هزارو ۹۸۳ هکتار اراضی باغی می‌باشد. میزان بارش سالانه باران در این منطقه ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ میلی‌متر است. جاده کوهستانی ماسال به خلخال از این منطقه شروع می‌شود و جز مسیرهای جذاب برای طبیعت گردان محسوب می‌شود جاده ماسال به خلخال مسیر حرکت میرزا کوچک‌خان جنگلی به سمت خلخال بوده که در ارتفاعات «گیلوان» خلخال بر اثر کولاک درگذشت.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

شهرستان ماسال با مساحت ۶۳۳ کیلومتر مربع و ارتفاع ۸۰ متر بالاتر از سطح دریا، دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار محسوب می‌گردد.

شهرستان ماسال که قبلا جزئی از منطقه وسیع تالش بود در سال ۱۳۷۶ مستقل و به شهرستان تبدیل شد که شامل دو بخش: مرکزی و شاندرمن، چهار دهستان: شاندرمن، شیخ نشین، حومه و ماسال ونیز ۹۸ آبادی است که از این تعداد ۱۲ آبادی خالی از سکنه است. براساس سر شماری ۱۳۹۵جمعیت این شهرستان بالغ بر ۵۲٬۶۴۹ نفر است که از این تعداد ۲۳،۶۳۰ نفر در شهر و بقیه ساکن روستاها هستند.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

اقتصاد

شهرستان ماسال با دارا بودن ۷۲۵۰ هکتار اراضی شالیزاری و ۴۵۹ هکتار اراضی باغی از نظر کشاورزی و تنوع محصول از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا مستعد بودن خاک سبب شده‌است که انواع محصولات باغی و زراعی در شهرستان کشت گردد؛ که مهمترین محصول این شهرستان برنج – باقلا – مرکبات – آلوچه (گوجه سبز کلمه درستی برای جایگزینی نیست) – سبزیجات و غیره می‌باشد. در ضمن مردم این منطقه پس از برداشت برنج به کشت دوم تمایل زیادی داشته و محصولاتی چون شبدر و … جهت تمکن اقتصادی کشت می‌نمایند. ضمناً در شهر ماسال بازار هفتگی در روز شنبه و در بخش شاندرمن روز پنج شنبه برگزار می‌گردد که دارای رونق فراوان است. علاوه بر کشاورزی، دامداری شهرستان با دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار واحد دامی سنگین و سبک یکی از مهمترین تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی از جمله گوشت قرمز – گوشت مرغ- پنیر – کره – شیر – لر (ماده غذای بسیار خوشمزه و پر کالری که ترکیبی از شیر و آب پنیر می‌باشد)، ماست و پشم و پوست و … که در سطح استان از شهرت خوبی برخورداراست، می‌باشد. همچنین پرورش زنبور عسل در شهرستان ماسال رایج و عسل طبیعی این شهرستان نیز معروف است. آب وهوای شهرستان ماسال این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستانهای گرم و با درصد رطوبت بیشتر از ۷۵درصد می‌باشد. بیشترین رطوبت در شهریور ماه مشاهده می‌شود.

از روستاهای شهرستان ماسال می‌توان به آهکلان طاسکوه ، و شمه‌سرا، خانقابر، شالما، لوحه سرا، چسلی، کوچکام،لیپا و… را نام برد که هر کدام از این روستاها زیبایی خودش را دارد. اغلب روستاییان کشاورز برنج هستند و در کنار کشاورزی دام‌پروری نیز انجام می‌دهند.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

جاذبه های طبیعی ماسال

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است که بین مناطقی همچون تالی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم‌آب قرار دارد. این غار شگفت‌انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده و همچنین از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است. تا کنون تا ۲۰۰۰ متری این غار پیمایش شده‌است

این شهرستان دارای محدوده‌های کوه پایه‌ای، جنگلی و مرتعی می‌باشد. آب و هوای آن در ناحیه جلگه ای، مرطوب و در ناحیه کوهستانی، نیمه مرطوب کوهستانی است.

مردم این شهرستان به زبان تالشی سخن می‌گویند.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان ماسال
دهستان حومه
دهستان ماسال
شهر: ماسال

بخش شاندرمن
دهستان شاندرمن
دهستان شیخ‌نشین
شهر: بازارجمعه

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستاهای ماسال

روستای اسب ریسه

اسب ریسه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای اسطلخ زیر

اسطلخ زیر،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۳ نفر بوده‌است.

روستای امامزاده شفیع

امامزاده شفیع، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن واقع شده‌است. این روستا به موازات رودخانه مرغک که از جنوب غربی به سمت شمال شرقی جریان دارد گسترده شده‌است.طول این روستا به موازات رود مرغک در حدود ۴ کیلومتر و عرض مسطح و مسکونی آن در هرسمت حاشیه این رود در حدود ۲۰۰ متر می‌باشد که از دو سمت توسط رشته کوههایی محصور شده‌است.
وجه تسمیه
روستا را به اسم بقعه ای که آن را به فرزندان امام موسی کاظم نسبت می دهند و تقریباً در وسط این روستا واقع شده‌است ، به نام ” امامزاده شفیع ” می خوانند.این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۵ نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌است.
در حال حاضر و با توجه به سرشماری خانه بهداشت امامزاده شفیع در پایان سال ۱۳۹۶ ، جمعیت این روستا ۴۲۹ نفر می‌باشد که درطی دو دههٔ اخیر به دلیل کمبود امکانات رفاهی و معیشتی و به تبع آن مهاجرت جمعیت ، شاهد کاهش جمعیت بوده ولی در ۱۰ سال گذشته به دلیل نگاه ویژهٔ دولت به ساختارهای روستایی و تأمین مسکن و سایر امکانات ، به گونه ای آشکار ، شاهد کاهش مهاجرت به خارج از روستا و حتی شروع مهاجرت به داخل بوده‌است.

روستای انجیلان

انجیلان ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای اولم

اولم یک روستا در ایران است که در شهرستان ماسال استان گیلان واقع شده‌است.اولم ۶۵۲ نفر جمعیت دارد.

روستای اهکلان

اهکلان، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۷ نفر بوده‌است.

روستای برگسرا

برگسرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای بروج راه

بروج راه، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای بنه‌سرا

بنه‌سرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای بی تم

بی تم، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای پاشکم

پاشکم، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۳ نفر بوده‌است.

روستای پشد

پشد، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای پلنگ سرا

پلنگ سرا،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای پنگاپشت

پنگاپشت، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است.
این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای پیرسرا (بخش مرکزی ماسال)

پیرسرا یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان ماسال در استان گیلان واقع شده‌است.این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای پیرسرا (شاندرمن)

پیرسرا ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تالارگاه

تالارگاه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای تبرسرا

تبرسرا،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای تلاب‌دره

تلاب‌دره، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر بوده‌است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای توت نساء

توت نساء، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای توسه‌سرا

توسه‌سرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای چاله‌سرا

چاله‌سرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۸ نفر بوده‌است.

روستای چای خاله

چای خاله، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چپه‌زاد

چپه‌زاد، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۷ نفر بوده‌است.

روستای چسلی

چسلی، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۹ نفر بوده‌است.

روستای چماچار

چماچار، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران درسال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای چموش دوزان

چموش دوزان،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای چورک موزان

چورک موزان، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای چیت بن

چیت بن، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای خانقاه بر

خانقاه بر،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۹ نفر بوده‌است.

روستای خرف کوره

خرف کوره، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۰ نفر بوده‌است.

روستای خروم

خروم، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای خشکه‌دریا

خشکه‌دریا،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای خلورجان

خلورجان، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای خودبچر

خودبچر،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای خوی دول

خوی دول، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای دران

دران ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۱ نفر بوده‌است.

روستای درخانه

درخانه ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای دلیجان

دلیجان ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای دول کوه

دول کوه، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای دوله ملال

دوله ملال، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دهستان حومه و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای رزین دول

رزین دول،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در بخش مرکزی ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای ریزه مندان

ریزه مندان، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای زرابچه

زرابچه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای زرددول

زرددول، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای سراکه

سراکه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستای سلیم‌آباد

سلیم‌آباد ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌دول

سیاه‌دوال،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. امامزاده سیاه دوال در بخش شرقی این روستا واقع است.این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷، جمعیت آن۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای سیاه‌دوله

سیاه‌دوله، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۴ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌کوه

سیاه‌کوه ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سیاه‌مرد

سیاه‌مرد، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۴ نفر بوده‌است.

روستای سیدمحله

سیدمحله ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای شالکه

شالکه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۹ نفر بوده‌است.

روستای شالما

شالما ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. مناظر بکر و طبیعی در این روستا به مانند یک قاب نقاشی پویاست. بقعه زیارتی آقا مهر علی و آقا رضا علی در قلب روستا است. این روستا در راه ییلاقات قرار دارد و اصلی ترین پیشه در این روستا دامپروری و فروش محصولات صنایع دستی می‌باشد.این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای شالماکوه

شالماکوه، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای طاسکوه

طاسکوه (تاسکوه)، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ در ارﺗﻔﺎع ۱۴۴ ﻣﺘﺮی از ﺳﻄﺢ درﯾﺎی آزاد و کﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ۴/۵ ﺷﻬﺮ ﻣﺎﺳﺎل ﻗﺮار دارد.روﺳﺘﺎﯾﯽ ﭘﺎﯾکﻮﻫﯽ ، آﺑﺎدو ﭘﺮروﻧﻖ اﺳﺖ.ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺴﺎﺣﺖ روﺳﺘﺎ ﺑﻪ کﺸﺎورزی (ﺷﺎﻟﯽ کﺎری)اﺧﺘﺼﺎص دارد اﻃﺮاف روﺳﺘﺎ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﺟﻨﮕﻞ اﺣﺎﻃﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۳ نفر بوده‌است.

روستای طبق سر

طبق سر، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای عنبرادول

عنبرادول،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای قران

قران ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۳ نفر بوده‌است.

روستای کفود

کفود، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای کفودمژده

کفود مژده روستایی در منطقه غربی استان گیلان در شهرستان ماسال ودر بخش شانددمن واقع شده است مردمی تالش زبان دراین روستا زندگی می کنند شغل این روستاییان اکثر کشاورزی ودامداری است ونیز مردان به شغل چوبری به زبان محلی داربار مشغول هستند کفود مژده حدود یک کیلومتر با شاندرمن فاصله دارد وبا روستاهای دلیجان وتوسه سرا همجوار است در کفودمژده اکثراهالی باهم فامیل هستند بیشتر فامیلی های ذوالفقاری،عزیزی،کوهنورد،عباسی وصحرایی در این روستا زندگی میکنند. کفود مژده ازاول تاالان یک دهیار داشته است در کفود مژده زنها خیلی کوشاوزرنگ هستند در فصل بهارو تابستان به کار برنج)نشا،ویجین،درو،وجمع کردن( می پردازند. ودر فصل پاییز به چیدن باقالی یاهمان لوبیا مشغول هستند.

روستای کنذر

کنذر، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کوبن

کوبن، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کوچکام

کوچکام، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کوربار

کوربار،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کوره‌جان

کوره‌جان یک روستا در ایران است که در استان گیلان واقع شده‌است. کوره‌جان ۲۷۷ نفر جمعیت دارد.

روستای کیش خاله

کیشه خاله ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در بخش مرکزی ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کیشخانی

کیشخانی،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای گاومیشبان

گاومیشبان، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۵ نفر بوده‌است.

روستای گرم‌خانی

گرم‌خانی،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گرمسر

گرمسر، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای گسکمینجان

گِسکِمینجان ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. که در فاصله ۷ کیلومتری از مرکز بخش واقع شده‌است. گسکمینجان دارای ۱۹۲ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۶۸ نفر است.روستای گسکمینجان در منطقه‌ای کاملاً جلگه‌ای و با پوشش گیاهی غنی و نیمه‌جنگلی واقع شده‌است.
امکانات
گسکمین‌جان دارای ۲۳۴ هکتار زمین می‌باشد و از این مقدار زمین حدود ۱۶۰ هکتار آن جزء طرح تجهیز اراضی بهسازی شده می‌باشد و مابقی زمین آن جز خشکی و خانه محوطه مسکونی و اماکن دولتی می‌باشد. از امکانات دولتی روستا می‌توان شرکت تعاونی روستایی و خانه بهداشت روستایی و مدارس در تمام مقاطع تحصیلی هم دخترانه و هم پسرانه را نام برد.
پیشینه
گسکمینجان قدمتی بالغ بر ۸۰۰ سال دارد. در زمان‌های قدیم به علت سکونت سادات علوی زیاد این روستا سیدمحله نام داشت و در جنگ جهانی اول و دوم این منطقه در تصرف روس‌ها بوده و گسکمینجان در آن زمان به روستا اطلاق شد.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای گلوکوه

گلوکوه،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای گیله‌سرا

گیله سرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۲ نفر بوده‌است.

روستای لتشت

لتشت، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لچور

لچور،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای لل کن

لل کن، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای لیپا

لیپا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.

روستای لیر

لیر ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.

روستای ماسوله خانی

ماسوله خانی، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای مرکیه

مرکیه ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۴ نفر بوداست.

روستای مشه‌که

مشه‌که، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای معاف

معاف ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۵ نفر بوده‌است.

روستای ملک بگور

ملک بگور، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای ملک جهان

ملک جهان،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای مهدیخان محله

مهدیخان محله، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا درکناررودخانه زیبای خالکایی به طول حدود دو ونیم کیلومتر نوارساحلی واقع گردیده است.
این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۸ نفر بوده‌است.

روستاهای ماسال ( معرفی 95 روستای ماسال )

روستای میرمحله (بخش مرکزی ماسال)

میرمحله روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۰ نفر بوده‌است.

روستای میرمحله (شاندرمن)

میرمحله ،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌نشین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای میله سرا

میله سرا،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای نسا

نسا ، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای نیلاش

نیلاش، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۶ نفر بوده‌است.

روستای وردوم

وردوم،روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۳ نفر بوده‌است.

روستای ورمیه

ورمیه، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در شهرستان ماسال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌است. آب و هوای ای روستا سرد و دارای روطوبت بالایی است این روستا در اطراف مزارع قرار دارد بطوری که مزارع در وسط و روستا در اطراف آن قرار دارد و همین باعث شده است این روستا بسیار زیبا باشد. روستای ورمیه سه بخش دارد که عبارت اند از:(ورمیه. آلینا. اصلان محله)

روستای وزمتر

وزمتر، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش شاندرمن که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شاندرمن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای وشمه سرا

وشمه سرا، روستایی است از روستاهای ماسال از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸۶ نفر بوده‌است.

بهترین زمان سفر به ماسال چه فصلی است ؟

برای سفر به ماسال هم باید از اواسط بهار تا آخر تابستان برنامه‌ریزی کنید. همان‌طور که گفته شد، ماسال از نقاط مرتفع گیلان است. پس تعجب ندارد که در بهار و تابستان، آب‌وهوای دلنشین و مطبوعی دارد.یکی از جذاب‌ترین نقاط ییلاقی گیلان یعنی اولسبلانگاه در ماسال قرار دارد.

سوغاتی های ماسال چیست ؟

شیرینی‌ها و صنایع دستی ماسالی‌ها بسیار جذاب است و با خرید آنها می‌توانید اطرافیان‌تان را در بازگشت از سفر، حسابی خوشحال کنید. شال‌بافی، قلاب‌دوزی، حصیربافی، گلیم‌بافی و هنرهایی از این دست در ماسال زیاد است و به همین خاطر می‌توانید در فروشگاه‌ها و بازارهایش به سوغاتی‌های زیبایی برسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد