حقوق دانش‌آموزی در کتب درسی گنجانده شود


حقوق دانش‌آموزی در کتب درسی گنجانده شود

وکیل دادگستری گفت: هرچند بهتر بود حقوق دانش آموزشی به عنوان بخشی از مفاد آموزشی به محصلان آموزش داده می‌شد ولی تا کنون آموزش و پرورش با این موضوع موافقت نکرده است.

مجید هادیزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جنجال قیچی کردن موهای دانش آموزان در صف مدرسه اظهار کرد: این اقدام مصداق بارز نقض حقوق شهروندی مصوب سال ۸۳ است و تاثیر به سزایی در تقویت نگرش منفی در خصوص سیستم آموزشی کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این قیچی جنجالی نشان دهنده اهرم فشار برای تخریب روحیه دانش آموزان و تضییع حقوق عاطفی آنها است، افزود: بدون شک این اتفاق آسیب جدی به روحیه دانش آموزانی که موی آنها به این شکل کوتاه شده وارد می‌کند.

وی ابراز کرد: سوای بحث حقوقی، این اتفاق ممکن است باعث ایجاد روحیه بزه در دانش آموزان مدرسه مذکور شود چون بر هیچکس پوشیده نیست که تحقیرو بی احترامی چه تاثیر منفی ای بر شخصیت افراد می گذارد.

هادیزاده ادامه داد: با توجه به اینکه این دانش آموزان هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند، والدین آنها می‌توانند به موضوع ورود کرده و با مراجعه به محاکم قضایی و تشکیل پرونده، خواهان برخورد قانونی مقتضی با افراد خاطی باشند.

وی توضیح داد: در قانون، توهین به معنای جرم تلقی می‌شود و تصاویری که از کوتاه کردن موی دانش آموزان در یکی از مدارس کشور منتشر شده، مصداق بارز این جرم است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: از این قبیل توهین‌ها در طول سال‌های گذشته هم تکرار شده و بخشی از آن شانس رسانه‌ای شدن و پیگیری را پیدا کرده و برخی هم در سکوت خبری فراموش شده‌اند.

وی اضافه کرد: هر کدام از ما در زمانی که محصل بودیم تجربه کوچک و بزرگی از توهین و آزار برخی از اعضای کادر آموزشی در ذهن داریم که علی رغم اینکه شاید چندین دهه از وقوع آن‌ها گذشته، به وضوح در یاد و خاطره ما باقی مانده است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ مقصر پنداری دانش آموز در کشور اصلاح شود، گفت: با آموزش حقوق دانش آموزی به قشر محصل می‌توان تا حد زیادی از وقوع چنین اتفاقات ناگواری در آینده جلوگیری کرد.

هادیزاده با اشاره به تشکیل کارگروه حفظ حقوق شهروندی، اضافه کرد: از طریق این کارگروه می‌توان در قالب کاتالوگ یا بروشور، دانش آموزان را با حقوق خود آشنا کرد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: این امکان وجود دارد که این بروشورها در زمان ثبت نام در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد تا با مطالعه آنها، شاهد افزایش سطح آگاهی آنها از حقوقشان باشیم.

وی ابراز کرد: هرچند بهتر بود حقوق دانش آموزشی به عنوان بخشی از مفاد آموزشی به محصلان آموزش داده می‌شد ولی تا کنون آموزش و پرورش با این موضوع موافقت نکرده بنابراین از مدارس معتبر انتظار می‌رود در این حوزه ورود کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !