سفارس آرتیست اول در نوسان‌گیری سنیر


این سوال پیش می‌آید که اگر سهم سیمان سفید نی‌ریز ارزنده است، چرا سهامدار عمده این شرکت (سیمان فارس و خوزستان) در تمام نقاط مقاومت و حمایت، ضدحمایتی عمل کرد و تنها اقدام این شرکت، خالی‌کردن پله‌ای بود.

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این مطلب به سراغ سهم یکی از سیمان‌سازانی با قیمت ۳,۷۵۰ تومانی رفته‌ایم که این روز‌ها بسیاری از سهامداران آن نسبت به عملکرد حقوقی این ناشر و البته بازی سهامدار بزرگ این سهم اعتراض‌هایی را نسبت به عملکرد بازیگران حقوقی‌ دارند.

شرکت سیمان سفید نی‌ریز یکی از گران‌ترین سهم‌ها در صنعت سیمان بازارسرمایه بوده و روند قیمتی این سهم نیز حاکی از است که فعلا خبری از حمایت در نقطه‌های مقاومتی نیست و این سهامدار حقوقی بزرگ است که به بهانه اضافه‌ارزش در نرخ هر سهم، خود نیز لباس فروشنده بر تن کرده است.

از سوی دیگر با نگاهی به تحلیل معامله‌گران سبدگردان و کارگزاری‌ها، این سهم را برای سهامداران ارزنده و قوی مطرح می‌کنند (بدون درنظر گرفتن بازه زمانی) و سهامداران "سنیر" را بیشتر به‌سوی حمایت می‌خوانند اما؛ در طرف دیگر نیز سهامداران این شرکت سیمانی و شاید اینگونه بتوان گفت که درصدی‌های این سهم، سیگنال منفی ۱,۲۰۰ تومانی را به ازای هر سهم ارائه کرده و سهامداران فعلی را تشویق به خالی کردن می‌کنند!

بد نیست نگاهی به آخرین صورت مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه حسابرسی شده این شرکت داشته باشیم که میزان سود خالص ارائه‌شده طی این دوره مبلغی بالغ‌بر ۱۷۴ میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد را تجربه کرد و همچنین سود خالصی که در ازای هر سهم اعلام کرد برابر با ۱،۷۴۹ ریال بود.

شرکت سیمان سفید نی‌ریز در پایان این دوره ۶ ماهه (منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰) میزان سرمایه‌ای که از خود بر جای گذاشت مبلغی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی‌مانده بود، لازم به ذکر است که میزان درآمدی که طی ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ این شرکت سیمانی ارائه کرد برابر با مبلغ ۸۰۳ میلیارد ریال بود که رشد ۱۰۹ درصدی را در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ شاهد بود.

روند قیمتی هر سهم سیمان سفید نی‌ریز

بر پایه این گزارش تهیه‌شده از سوی گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت سیمان سفید نی‌ریز در تاریخ ۱۹ آذرماه سال ۱۳۹۸ سیر صعودی قیمت هر سهم خود را با ۲۳,۷۹۰ ریال آغاز کرد، روند رو به رشد هر سهم "سنیر" طی دوره ریزش بازار هم ادامه داشت و در تاریخ ۱۹ مردادماه ۱۳۹۹ به قیمت هر سهم ۸۰,۶۵۰ ریال رسید و شاهد رشد ۲۳۹ درصدی بود.

شرکت سیمان سفید نی‌ریز در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ نقطه اوج قیمتی خود را به ثبت رساند که در این تاریخ نرخ هر سهم این شرکت سیمانی به ۲۶۸,۰۱۰ ریال رسید که فاصله‌ای ۲۳۲ درصدی از قیمتی که در زمان رکود بازار به ثبت رسانده بود داشت. (قیمت‌ها برای زمان قبل از افزایش سرمایه است.)

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

این شرکت سیمانی در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با تغییر سرمایه همراه بود، سرمایه قدیم این شرکت ۱۰۰,۰۰۰ میلیارد ریال بود که در این تاریخ با افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی به سرمایه‌‎ ۲۳۰,۰۰۰ میلیارد ریالی دست‌یافت، این سرمایه از سوی مطالبات و آورده‌ها افزایش پیدا کرد.

در زمان حال شرکت سیمان سفید نی‌ریز پس از حال خوشی که پس از رشد قیمت‌های خود تجربه کرد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ قیمت هر سهم این شرکت به ۳۸,۰۶۰ ریال تنزل پیدا کرد، با نگاهی به قیمت‌های به ثبت رسیده توسط این شرکت سیمانی درمی‌یابیم که فاصله قیمتی هر سهم "سنیر" نسبت به نقطه اوج خود ۸۵ درصد (بدون تعدیل)، و همچنین با در نظر گرفتن افزایش سرمایه‌ای که انجام داد ۶۷ درصد کاهش پیدا کرد.

ترکیب سهامداران شرکت سیمان سفید نی‌ریز

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

سهام شرکت سیمان سفید نی‌ریز را ۲ بخش سهامداران عمده و سهام شناور تشکیل می‌دهد که دراین‌بین سهامداران عمده، بیشترین مقدار سهام (۶۹ درصد) را در اختیار دارند، این ۶۹ درصد برابر با ۶۸,۶۰۱,۰۳۲ سهم است که متعلق به ۳ شرکت است.

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

همان‌طور که گفته شد سهامداران عمده شرکت سیمان سفید نی‌ریز شامل ۳شرکت به نام‌های «سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری خوارزمی و توسعه سرمایه و توسعه غدیر» می‌شوند و دراین‌بین شرکت سیمان فارس و خوزستان بیشترین سهام شرکت "سنیر" را با ۴۸,۳۹ درصد یعنی به تعداد سهام برابر با ۴۸,۳۸۹,۸۲۲ سهم به خود اختصاص داده است.

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

شرکت سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت از سال ۱۳۹۱ با تعداد ۲۹,۶۴۸,۷۲۷ سهم به عضویت گعده سهامداران "سنیر" درآمده است.

نگاهی به روند جنب‌وجوش معاملاتی این سهامدار عمده در برهه زمانی رشد بازارسرمایه و البته روند صعودی این سهم، حاکی از آن بوده که این شرکت در تاریخ ۳۰ اذرماه ۱۳۹۸ با خرید ۲۹،۶۱۴،۲۶۵ سهم دیگر از شرکت "سنیر" جایگاه سهامداری خود را تقویت کرده و دارایی سهام خود را از این شرکت به ۵۷,۵۲۹,۵۷۴ سهم رسانده است.

بر پایه این گزارش، با احتساب ارزش نقدی و تعداد خرید این سهامدار می‌توان به این ارقام پی برد که "سفارس" در آن برهه زمانی (خرید عمده سهام سیمان سفید نی‌ریز)، سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۰ میلیارد تومانی را داشت؛ این بازیگر حقوقی در سرآغاز روند صعودی "سنیر" با چنین ورودی نقشی تاثیرگذار را از چهره یک حقوقی پرقدرت از خود برجای گذاشت .

در ادامه حتی می‌توان چنین گفت "سفارس" به‌عنوان بازیگر حقوقی مقتدر در بین سهامداران حقیقی شناخته شد تا تمام سهامداران "سنیر" را در مسیر صعود این سهم در آن بازه زمانی، همراهی کند.

شاید برای شما نیز جالب باشد که مجموع ریالی ارزش این سهم خریداری شده از سوی سیمان فارس و خوزستان در نقطه اوج قیمتی، به یک هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان رسیده بود.

اما نباید تنها این شرکت را به‌عنوان حامی همیشگی سهم "سنیر" نگاه کرد چراکه سیمان فارس و خوزستان در ۵ نقطه، دقیقا نقاط مقاومتی که این سهم نیازمند حمایت بود، اقدام به فروش سهام "سنیر" کرد.

این شرکت در آخرین فروش خود در ۹ فروردین ماه سال جاری نیز بیش از ۷ میلیون سهم "سنیر" را به‌فروش رساند.

حال باید دید که آیا سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان حامی بزرگ سهم‌های سیمانی، همین مسیر را برای دیگر سیمان‌سازها طی کرده است یا خیر؟

دعوای حقوقی و ادعای سنیر !

در بررسی یکی از دعواهای حقوقی این شرکت سیمانی، شخصی به‌‌علت کیفیت نامناسب سیمان خریداری شده از شرکت سیمان سفید نی‌ریز درخواست خسارتی ۷۰۰ میلیون تومانی کرده که این شکایت در حال رسیدگی است.

"سفارس" آرتیست اول در نوسان‌گیری "سنیر"

اما به گفته مسئولان شرکت، این ضرری به وجود آمده از سوی این فرد به علت سهل انگاری در نگهداری از محصول خریداری شده است و زیانی به شرکت نخواهد رسید.

حال این سوال پیش می‌آید که ریخت و پاش در این شرکت به چه میزان است که خسارتی ۷۰۰ میلیون تومانی از جیب سهامدار، به شرکت زیانی نمی‌رسد!

همچنین لازم به ذکر است که سیمان سفید نی‌ریز درگیر پرونده شکایت دیگری نیز هست و آن مربوط به وراث (شرکت مایدا تریدینگ) است که موضوع آن مطالبه خسارت ۲۸۲,۴۲۲ دلار (۷ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان با احتساب نرخ امروز دلار یعنی ۲۷ هزار و ۹۳۰ تومان) بیان شده است که در این پرونده نیز مدیریت سنیر به این اعتقاد دارد که زیان با اهمیتی متوجه شرکت نمی‌شود.

احتمال آنکه بخش حقوقی "سنیر" با وراث به توافق رسیده باشند وجود دارند اما؛ باید دید که نتیجه و چگونگی اتمام این دعوای حقوقی، شفاف‌سازی خواهد شد یا خیر!

حال چند سوال پیش می‌آید

سهامداران عمده و ناشر "سنیر" که این سهم را از ارتفاع حدود ۲۷ هزارتومان رها کرده‌اند، چرا پاسخ قانع‌کننده‌ای برای عدم حمایت خود در ریزش این سهم را نمی‌دهند؟ اگر سهم سیمان سفید نی‌ریز ارزنده است، چرا سهامدار عمده این شرکت (سیمان فارس و خوزستان) در تمام نقاط مقاومت و حمایتی، ضدحمایتی عمل کرد و تنها اقدام این شرکت، خالی‌کردن پله‌ای بود؟ آیا خالی‌کردن پله‌ای "سفارس" خبر از ورود سهامدار جدید (چهارم) به سهم را دارد یا اینکه تنها نوسان‌گیری مدنظر حقوقی‌های بزرگ است؟ دعواهای حقوقی بی‌تاثیر از نظر "سنیر" چه میزان خسارت را بر صورت‌های مالی این شرکت تحمیل خواهد کرد؟

بورس‌نیوز
به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت سیمان سفید نی‌ریز نسبت به سوال‌های مطرح شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !