تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب نئور ضروری است


تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب نئور ضروری است

اردبیل - ایرنا - فرماندار اردبیل گفت: تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب نئور با همکاری دستگاه های متولی و تمامی ذینفعان ضروری است.

به گزارش ایرنا سیدمحمد اعتماد اعجازی روز دوشنبه در جلسه کارگروه طرح مدیریت جامع تالاب نئور با تاکید بر لزوم ریشه یابی مسائل و مشکلات اطهار کرد: با توجه به اینکه دریاچه نئور دارای زیست ‌بوم فوق ‌العاده ای است، انتظار می رود برنامه مدیریت جامع این تالاب هر چه زودتر نئور ارائه شود.

وی افزود: باید در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نئور متخصصان، دستگاه های متولی و تمامی ذینفعان و جوامع محلی مشارکت داشته و به صورت علمی و مناسب راهکار ارائه دهند تا شاهد احیای آن باشیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه مدیریت و احیای تالاب نئور نیازمند توجه به شرایط اکولوژیکی و حفاظت همه جانبه است، گفت: متاسفانه با وجود اقدامات انجام شده تالاب نئور به دلیل وجود مشکلات متعدد در شرایط اکولوژیکی نامناسبی قرار دارد.

حسن قاسم پور با بیان اینکه تالاب نئور بزرگترین دریاچه آب شیرین طبیعی استان اردبیل است، افزود: چرای بی رویه و حضور بیش از حد دام در حریم تالاب، فرسایش خاک و وجود گونه مهاجم ماهی کاراس از جمله مشکلات و معضلات اصلی این تالاب است.

وی با بیان اینکه وجود این مشکلات باعث افزایش بار آلی دریاچه، افت کیفی آب و رشد گیاهان آبزی و گونه‌های مهاجم در این تالاب شده است، اظهار کرد: کنترل گونه مهاجم و ماهی کاراس، احیای گونه شاخص میگوی گاماروس و در نهایت احیای اکولوژیکی تالاب نئور از جمله اهداف محیط زیست است.

وی با تاکید بر اینکه احیای تالاب نئور نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط است، بیان کرد: حدود ۱۰ هکتار از مساحت تالاب را گیاهان آبزی پوشانده که پارسال مقداری از این گیاهان پاکسازی و همچنین دوره‌های آموزشی با هدف اطلاع رسانی و توانمند سازی جوامع محلی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، تالاب نئور بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.

منطقه نئور تنوع زیستی غنی دارد به طوری که در این منطقه ۷۰ گونه گیاهی و ۹۰ گونه جانوری شناسایی شده که در شرایط زیستی بسیار مستعد قرار دارند.

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

نئور بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل به ‌شمار می‌رود. این دریاچه با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط پنج متر است که در برخی مناطق عمیق‌تر می‌شود.

این دریاچه یکی از مناطق گردشگری استان اردبیل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...