مدیتیشن و احساس گناه


مدیتیشن و احساس گناه

ذهن آگاهی می تواند با کاهش احساس گناه منجر به پیامدهای نامطلوب شود

مدیتیشن و احساس گناه
مجموعه ای از مطالعات رابطه علی بین مدیتیشن، ذهن آگاهی و کاهش احساس گناه را کشف کرده اند. چندین مطالعه نشان داده ‌اند که مدیتیشن تمرکز افراد را به درون سوق داده و احساسات منفی را کاهش می ‌دهد.

برخی از احساسات منفی بازخورد اجتماعی مفیدی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، احساس گناه به افراد کمک می کند تا گناهان خود را نسبت به دیگران جبران کنند. مطالعه جدید شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد ذهن آگاهی می تواند با کاهش احساس گناه منجر به پیامدهای نامطلوب شود.

اندرو سی. هافنبراک (Andrew C. Hafenbrack) پژوهشگر این مطالعه و استادیار دانشگاه واشنگتن می گوید: من علاقه مند به انجام این تحقیق بودم زیرا پس از شروع مطالعه مدیتیشن متوجه شدم که از آن به عنوان یک روش پیش فرض برای واکنش به عوامل استرس زا استفاده می کنم.
با این حال، گاهی اوقات و در موقعیت‌هایی که واقعاً مشکل مهمی وجود داشت به جای پرداختن به حل مساله مراقبه می ‌کردم یا روی نفس ‌هایم تمرکز داشتم که البته بهتر بود که روی مشکلاتم تمرکز می داشتم.
او در ادامه می افزاید: من افرادی را می‌ شناسم که به تمرین‌های ذهن و بدن، از جمله مراقبه ذهن آگاهی اهمیت می دهند اما به ‌طور غیرمعمول رفتار خاصی با افراد دیگر ندارند. بنابراین من تعجب شدم که چه خبر است. به نظر می ‌رسید که این امر برخلاف اصلی است که فکر می ‌کردم ذهن ‌آگاهی و مدیتیشن قرار است انجام دهند.
محققان هشت آزمایش جداگانه انجام دادند که شامل بیش از ۱۴۰۰ شرکت کننده بود در این مطالعات، شرکت‌ کنندگان به ‌طور تصادفی به یک صدای ضبط شده مدیتیشن ۸ دقیقه‌ ای که توسط یک مربی حرفه‌ ای ایجاد شده بود گوش داده و با آن همراه می شدند یا به همان صدای ضبط شده ۸ دقیقه ‌ای توسط همان سخنران گوش داده و به هر چیزی که به ذهنشان می ‌رسد فکر می کردند.

شرکت ‌کنندگانی که به صدای مدیتیشن هدایت ‌شده گوش می ‌دادند، تمایل به کاهش احساس گناه داشته و تمایل کمتری به انجام رفتارهای جبران ‌کننده اجتماعی در پاسخ به گناهان داشتند.

به عنوان مثال، در دو آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل از اینکه به طور تصادفی به مدیتیشن گوش دهند، زمانی را که به کسی ظلم کرده و احساس گناه کرده بودند به یاد بیاورند و در باره آن بنویسند.
پس از آن، از شرکت کنندگان خواسته شد که ۱۰۰ دلار فرضی برای هدیه تولد شخصی که به آنها ظلم کرده اند یا یک موسسه خیریه برای سیل زدگان آفریقا و یا خودشان اختصاص دهند. در ادامه، شرکت کنندگانی که مدیتیشن کرده بودند، در مقایسه با افرادی که مدیتیشن نکرده بودند، تقریباً ۱۷ درصد کمتر به فردی که به آنها ظلم شده بود، پول اختصاص دادند.
شرکت ‌کنندگانی که به صدای مدیتیشن هدایت‌ شده گوش می ‌دادند، تمایل داشتند از کسانی که به آنها ظلم کرده ‌اند عذرخواهی ‌های صمیمانه ‌تری انجام دهند. به گزارش سیناپرس، مهمتر از همه، محققان دریافتند که تأثیر منفی مراقبه ذهن آگاهی بر جبران خسارت های اجتماعی به طور کامل با کاهش احساس گناه توضیح داده می شود.
مراقبه ذهن آگاهی متمرکز بر تنفس به طور قابل اعتمادی احساسات منفی را کاهش می دهد که باعث می شود افراد احساس بهتری داشته باشند. با این حال، همه احساسات تا حدی نوعی اطلاعات هستند و در بسیاری از موارد ما این اطلاعات را نادیده می گیریم.
هافن براک گفت: یکی از راه ‌های مدیتیشن با خطر کمتر بدرفتاری با دیگران، شرکت در مراقبه محبت ‌آمیز است که ما دریافتیم که منجر به ایجاد سطوح بالاتر رفتار جبران ‌کننده اجتماعی نسبت به مراقبه متمرکز بر تنفس می ‌شود.
در حالی که مراقبه ذهن آگاهی متمرکز بر تنفس باعث می شود افراد بر روی خود مانند احساسات فیزیکی، افکار و عواطف خود تمرکز کنند و با با پاکسازی احساسات منفی افراد را آرام می کند مراقبه محبت آمیز باعث افزایش تمرکز بر روی افراد دیگر و افزایش احساسات مثبت می شود.
یافته های جدید شواهدی برای پیامدهای منفی نادر مدیتیشن ذهن آگاهی ارائه می دهد. اما محققان معتقد نیستند که مراقبه ذهن آگاهی ذاتا بد است. هافن براک می افزاید: امیدوارم این تحقیق مردم را ترغیب کند که مدیتیشن را به عنوان یک سری اقدامات با اثرات روانشناختی خاص که می تواند بر اساس نیات و زمینه انسان ها متفاوت باشد، به جای یک داروی مبهم که همیشه مردم و اطرافیانشان را بهتر می کند، در نظر گیرند.
این یافته ها در مجله Personality and Social Psychology منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا