فدراسیون سوارکاری زیر ذره‌بین/ خلیلی: از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم


فدراسیون سوارکاری زیر ذره‌بین/ خلیلی: از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم

تهران - ایرنا - تحقیق و تفحص از فدراسیون سوارکاری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح شد که به گفته «مسعود خلیلی» رییس فدراسیون، تحقیق و تفحص فرصتی است تا معضل چند ساله این رشته بر سر مدیریت مسابقات اسب‌دوانی در استان گلستان حل شود.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ورزشی ایرنا، مسابقات سوارکاری و حاشیه‌های به وجود آمده تا دستکاری در شناسنامه اسب‌های وارداتی باعث شده که نمایندگان مجلس به این موضوع ورود و توضیحاتی از رییس فدراسیون سوارکاری بخواهند.

در ادامه حاشیه‌های به وجود آمده، چند روز قبل بود که احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی از تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از فدراسیون سوارکاری با حضور وزیر ورزش و رئیس این فدراسیون خبر داد و گفت: نمایندگان درخواست‌کننده بر این اعتقاد بودند که اسب‌های وارداتی به کشور از نژاد ضعیف هستند و پس از وارد شدن به کشور شناسنامه آنها دستکاری می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: نمایندگان معتقد بودند که واردات نژاد ضعیف اسب به کشور باعث می‌شود تا نژاد اسب ایرانی به تدریج ضعیف‌ و ضعیف‌تر شود و این یک آسیب بزرگ برای اسب نژاد ایرانی است.

راستینه خاطرنشان کرد: وجود شرط‌بندی و قمار در مسابقات اسب‌سواری از دیگر محورهای تحقیق و تفحص بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برای رفع این ابهام‌ها، رییس فدراسیون سوارکاری توضیحاتی ارایه کرد و بنا شد تا ظرف یک هفته آینده فدراسیون مستندات خود را برای پاسخ به سئوالات نمایندگان و محورهای استیضاح به کمیسیون ارائه کند و کمیسیون نیز طبق آئین‌نامه ۲۰ روز فرصت دارد تا نظر خود را درباره انجام یا انجام ندادن تحقیق و تفحص به صحن مجلس ارائه کند.

فدراسیون سوارکاری زیر ذره‌بین/ خلیلی: از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم

چرایی به وجود آمدن این حاشیه‌ها که منجر به ورود نمایندگان مجلس شد، خبرنگار ورزشی ایرنا را برآن داشت تا با با مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری گفت‌وگو کند. خلیلی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مجلس به غیر از قانون‌گذاری، ‌نظارت است، اظهار داشت: فدراسیون مطیع تحقیق و تفحص است و از این امر استقبال می‌کند.

رییس فدراسیون سوارکاری افزود: مشکلاتی در سوارکاری وجود دارد که فدراسیون اختیاراتی برای رفع آنها ندارد؛ به عنوان مثال فدراسیون نمی‌تواند رییس هیات شهرستانی که در حال برگزاری مسابقات اسب‌سواری است را عزل کند؛ اما در قبالِ مسابقاتی که این رییس هیات برگزار می‌کند باید پاسخگو باشد. این معضلی است که بیش از ۶ سال به دنبال حل آن هستیم و صدها مکاتبه با سازمان‌های نظارتی انجام دادیم که چاره‌ساز نبود؛ به همین دلیل از ورود مجلس به تحقیق و تفحص فدراسیون و ورزش سوارکاری کاملا استقبال و احساس می‌کنیم نتیجه این تحقیق و تفحص گره‌گشای مشکلاتی باشد که گریبان مدیریت سوارکاری در کشور را گرفته است.

خلیلی با یادآوری اینکه متاسفانه در مدیریت سوارکاری مسوولیت با اشخاصی است که فدراسیون به لحاظ قانونی هیچ دخالتی در انتصاب آنها ندارد اما در قبال عملکردشان باید پاسخگو باشد، توضیح داد: ورود مجلس این فرصت را پدید می‌آورد که رفع موانع قانونی صورت گیرد تا فدراسیون در راستای اختیاراتی که دارد مسوولیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری مسابقات سوارکاری در استان گلستان یکی از معضلات فدراسیون است که حدود ۶ سال گریبان فدراسیون را گرفته و باعث ایجاد شبهه و ابهام برای نمایندگان مجلس شده است. دستگاه‌های نظارتی ابلاغیه دادند که فدراسیون مسوول مسابقات ملی است و مسابقات اسب‌دوانی هم ملی محسوب می‌شود، زیرا از همه جای کشور در آن شرکت می‌کنند، بنابراین مسوول برگزاری مسابقات طبق اساسنامه باید فدراسیون سوارکاری باشد، اما متاسفانه به دلیل حمایت برخی از مسوولان از اینکه فدراسیون مجری و ناظر مسابقات باشد جلوگیری می‌شود.

رییس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: بارها شکایت کردیم که نه مجری مسابقات هستیم نه ناظر؛ اما به لحاظ شرایط قانونی مخاطب و مسوول اتفاق‌ها محسوب می‌شویم! شایان ذکر است که فقط در استان گلستان این وضعیت است که امیدوارم با درایت استاندار جدید، قدم‌های مثبتی برداشته شود و با کارگروهی که تشکیل دادند بتوانیم معضلات را حل کنیم.

فدراسیون سوارکاری زیر ذره‌بین/ خلیلی: از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می‌کنیم

هیچ پولی از مسابقات به فدراسیون نمی‌رسد

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، با بیان اینکه تحقیق تفحص از فدراسیون تهدیدی برای ورزش سوارکاری نیست، ‌بلکه فرصت است، افزود: هیچ پولی از مسابقات سوارکاری که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود به فدراسیون نمی‌رسد، فقط هزینه‌ای که برگزار کنندگان مسابقات باید برای دوپینگ اسب‌ها پرداخت کنند به فدراسیون باز می‌گردد که اسناد آن وجود دارد و بارها اطلاعیه دادیم ارزی که در این مسیر هزینه می‌شود قانونی و با نظارت وزارت ورزش از بانک مرکزی گرفته و حواله می‌شود.

خلیلی در پایان گفت: بنابراین تنها بخشی از مسابقات اسب دوانی که با فدراسیون گره می‌خورد بخش دوپینگ است که بابت دوپینگ باید بپردازند که نسبت به کل مبلغ بسیار ناچیز است.

سرنوشت سوارکاری چه می‌شود؟

منتقدان رئیس فدراسیون سوارکاری اعتقاد دارند در طول سال‌های گذشته سوارکاری ایران با مشکلات زیادی همراه بوده که بخشی از این مشکلات به خاطر سوءمدیریت بوده است. قطعا تحقیق و تفحص می‌تواند بسیاری از حقایق را روشن کند؛ به خصوص اینکه خلیلی در پایان دوره ۴ ساله ریاستش قرار دارد و شاید همه این اتفاقات بتواند آرامش را به سوارکاری ایران اضافه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سوارکاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟