شیوه مدیریتی امام حسن(ع) همانند روش رسول خدا (ص) و امیر مومنان علی (ع) بود


شیوه مدیریتی امام حسن(ع) همانند روش رسول خدا (ص) و امیر مومنان علی (ع) بود

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) برای عزت اسلام و مومنین کار کردند. این عزت با صلح امام حسن (ع) و شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) آفریده شد.


به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه که در شبکه افق به سخنرانی پرداخته در خصوص تفاوت عملکرد امام حسن مجتبی (ع) با ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: در زمان امام حسن (ع) شرایط به گونه ای بود که باید صلح انجام می شد اما در زمان امام حسین (ع) شرایط متفاوت بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در واقع مردم با هر دو امام معصوم رفتار مشابهی داشتند و امام حسن (ع) و ابا عبدالله الحسین (ع) با مردم نیز رفتار یکسانی انجام دادند. آن بزرگواران به مردم بها دادند و به جای مردم تصمیم نگرفتند تا مردم وظیفه خود بدانند که در قیام به قسط و امر به معروف و نهی از منکر شرکت کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در خصوص اینکه چرا مردمی که از ظلم معاویه اطلاع داشتند از او اطاعت کردند؛ گفت: تمام تاریخ سرشار از ولایت پذیری و مرعوب شدن در مقابل ستمگران بوده است. فلسفه انفعال در روانشناسی باید بررسی شود زیرا که تنها جنبه اجتماعی ندارد یک بیماری که در بعضی از افراد جامعه وجود دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب افزود: باید از مرعوب و منفعل شدن توبه اجتماعی کرد زیرا توبه درمان دردهای جامعه بشری است. در واقع شیوه مدیریتی امام حسن مجتبی (ع) و ابا عبدالله الحسین (ع) عیناً همانند روش مدیریتی رسول خدا (ص) و امیر مومنان علی (ع) بود؛ متاسفانه مردم به این شیوه مدیریتی اعتماد نکردند.


وی ادامه داد: باید طاغوت گرایی را ریشه یابی کرد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هیچگاه مردم را وادار به کاری نمی کردند که راغب نبودند. در واقع مدیریت ولایی مدیریتی است که اگر مردم دارای معرفت و عمل باشند کافی و لازم نیست و باید بدون کراهت باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با استناد به آیه ای از قرآن مجید گفت: به چیزی که مردم کراهت داشته باشند به آنها چیزی اعطا نخواهد شد؛ مخصوصا نعمت ولایت که بسیار باشکوه است. برخی بر این باور هستند که با ولایت نمی توان جامعه را اداره کرد در حالی که با امر به معروف و نهی از منکر، قیام به قسط، مسولیت اجتماعی و مفهوم نصرت امکان پذیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که مردم پشتیبان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نبودند هر دو امام معصوم برای عزت اسلام و مومنین کار کردند. البته شکل عزت متفاوت است این عزت با صلح امام حسن (ع) و شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) آفریده شد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس