فرق موشک بالستیک و کروز


فرق موشک بالستیک و کروز

رکنا: می توان اصلی ترین و مهم ترین تفاوت موشک بالستیک و موشک کروز را در این دانست که موشک بالستیک برای نابودی کلی هدف ثابت طراحی شده است که ممکن است در مسافت بسیار دوری قرار داشته باشد اما موشک کروز برای اهداف متغیر در حال حرکت می باشد و به همین دلیل اصلی‌ترین ویژگی آن پیگیری هدفش می باشد. حکومت ها برای نابودی دشمنان خود از این سلاح های مخوف...

به گزارش رکنا، از بین موشک های ساخته شده، دو نوع موشک بالستیک و موشک کروز از دو تکنولوژی متفاوت و برای کاربرد های متفاوت جهت اهداف گوناگون، ساخته شده اند و با هم تفاوت هایی دارند که ما قصد داریم در این مقاله این تفاوت ها را بررسی کنیم.

تفاوت های موشک بالستیک و موشک کروز

1- موشک‌های کروز هدایت شونده اند و قابلیت کنترل از راه دور نیز دارند و یا هدف از پیش مشخص شده ای دارند. یک موشک کروز با استفاده از تجهیزات ویژه ای که دارد هدف خود را دنبال می کند و می‌تواند از زمین، دریا و هوا و البته از یک ناو جنگی یا کشتی جنگی یا زیردریایی پرتاب شود، اما موشک بالستیک از زمین به بالا پرتاب شده و حرکت بالستیک دارد.

2 – موشک کروز مانند یک هواپیما دارای موتوری مثل پیشران هواپیما و بال های کوچک است به صورتی که مسیر حرکت خود را می تواند کنترل نماید. این موشک‌ها از سیستم های هدایت کننده ماهواره ای مبتنی بر GPS و سیستم های دیگر استفاده می کنند و به اصطلاح دارای بینایی می باشند، اما موشک‌های بالستیک اینگونه نیستند و بیشتر برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می گیرند.

3- موشک‌های کروز برای حرکت در سطح پایین طراحی شده اند تا از شناسایی آن‌ها توسط رادارهای سیستم های ضد موشکی جلوگیری شود. نکته اصلی در مورد موشک های کروز این است که به وسیله قدرت بینایی خود به سمت اهداف حرکت می کنند، در عوض موشک‌های بالستیک برای پرواز در سطح بالاتر و حتی پرواز در خارج از سطح جو ساخته شده اند. این موشک وقتی از جو خارج شدند به وسیله مکانیزمی به نام بازگشت مجدد که RV نامیده می شود به زمین باز می گردند که اوج گیری زیاد این نوع موشک‌ها باعث می شود با سرعت بسیار زیاد به اهداف برخورد کنند.

4 – یکی دیگر از با اهمیت ‌ترین تفاوت موشک بالستیک و موشک کروز این است که موشک‌های کروز کل مسیر را به وسیله انرژی سوخت خود طی می کنند تا به اهداف ثابت یا متحرک برخورد کنند، اما موشک های بالستیک با استفاده از سوخت تا نقطه اوج می روند و در بعضی از موشک های بالستیک امکان دارد از جاذبه زمین نیز در جهت افزایش سرعت برخورد موشک به اهداف استفاده شود.

5 – موشک‌های کروز را می توان بر اساس این که از خشکی، دریا یا زیر دریا و هوا پرتاب می شوند، دسته بندی کرد اما در عوض موشک‌های بالستیک را اغلب بر اساس طول مسافتی (برد موشک) که طی می کنند و البته کاربردی که دارند به انواع و دسته های مختلف تقسیم می کنند.

6 – رهگیری موشک‌های بالستیک بسیار سخت تر است، چون برخی از انواع این موشک‌ها به صورت عمود بر روی هدف خود فرود می آیند و آن را متلاشی می نمایند. هر چند در آینده ای نه چندان دور این قابلیت به موشک های کروز نیز اضافه خواهد شد.در ضمن موشک های بالستیک هم اندازه با موشک‌های کروز بسیار سریعتر حرکت می کنند. گاهی سرعت موشک های بالستیک به 5 کیلومتر بر ثانیه هم می رسد.

7 – تفاوت موشک بالستیک و موشک کروز برای ارتش های جهان از نظر هزینه قابل توجه می باشد، موشک‌های کروز ارزانتر از موشک‌های بالستیک می باشند اما موشک های بالستیک سلاح بسیار ترسناک تر و مخوفی هستند.

8 – موشک‌های بالستیک مسیری قوسی را در طول کل مسیر خود طی می کنند، اما موشک‌های کروز اغلب مسیر مستقیم را طی می کنند البته به جز موشک‌هایی که قابلیت هدایت و کنترل از راه دور دارند.

9 – موشک‌های بالستیک دوربرد و میان برد اغلب برای حمل کلاهک هسته ای کاربرد دارند، ولی موشک‌های کروز برای حمل مواد منفجره استفاده می شوند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام