واگذاری واحدهای مسکونی سازمانی


واگذاری واحدهای مسکونی سازمانی

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد کارگروه ویژه‌ای برای فراهم کردن زمینه فروش واحدهای مسکونی سازمانی تشکیل شود تا به ساخت و ساز و فعالیت‌های مسکن سازی کشور کمک کند. نوشته واگذاری واحدهای مسکونی سازمانی...

به گزارش تجارت‌نیوز، علی خضریان در توضیح نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۷۸ افزود: همچنان ماده ۸ این قانون به درستی اجرا نشده و باعث وصول شکایت بسیاری از سوی کمیسیون اصل ۹۰ شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: در این قانون آمده که دستگاه‌ها باید همه خانه‌های سازمانی خود را بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و با رعایت قانون از طریق مزایده عمومی به ساکنان واجد شرایط و ایثارگران به فروش برسانند. همچنین بر اساس آیین نامه موجود از سال ۹۳ به بعد تمدید اجاره واحدهای سازمانی و یا احداث آنها ممنوع است.

خضریان با بیان اینکه در این جلسه، سال ها اجرای غلط این قانون مورد تأیید مسوولان دولتی و وزارتخانه ها قرار گرفت، عنوان کرد: مقرر شد برای پیگیری این قانون بر زمین مانده در کمیسیون اصل ۹۰ و برخورد با متخلفان در بازه زمانی کوتاه، ابتدا کارگروه ویژه‌ای با حضور وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و نماینده کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شود تا از ظرفیت نظارتی کمیسیون برای مکاتبه و طرح سوال از ۵۶ دستگاهی که مکلف بودند اطلاعات اولیه در حوزه مسکن‌های سازمانی را در سامانه سادا وارد کنند، استفاده کنیم.

وی به آمارهایی که از سوی دستگاه‌های مدعو در این خصوص ارائه شد، اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی دو وزارتخانه با یکدیگر متفاوت بود، اطلاعات حال حاضر کمیسیون نیز بیش از پنج برابر رقمی بود که آنها اعلام می‌کردند و حدود ۵۴ هزار واحد مسکونی سازمانی را شامل می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطر نشان کرد: مقرر شد در این کارگروه درباره فراهم کردن زمینه فروش واحدهای مسکونی سازمانی که آماده فروش بوده و می تواند به ساخت و ساز و فعالیت های مسکن سازی کشور که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است کمک کند، تصمیم گیری شود همچنین با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد مبلغ دریافتی باید در اختیار این کار قرار می‌گرفت باید سوالات لازم از سازمان برنامه و بودجه نیز صورت گیرد.

بر اساس این قانون همه وزارتخانه‌ ها، مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلف هستند به منظور کمک به تأمین مسکن کارکنان شاغل و بازنشسته فاقد مسکن و متقاضی‌ خرید یا ساخت مسکن مطابق با الگوی مصرف مسکن، خانه‌های سازمانی در مالکیت خود را پس از پایان مدت اجاره استفاده کنندگان فعلی حسب آیین ‌نامه مربوطه بدون الزام به رعایت قانون فروش خانه‌ های سازمانی از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده، وجوه حاصل را به حسابی که به وسیله خزانه‌ داری ‌کل کشور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می ‌شود واریز کنند تا معادل ۱۰۰ درصد آن در بودجه‌ های سنواتی منظور و به شرح ذیل مورد استفاده قرار گیرد:

۱. معادل ۲۰ درصد وجوه برای پرداخت ودیعه و اجاره مسکن سازمانی به منظور استفاده کارکنان شاغل در مشاغل کلیدی به تشخیص بالاترین مقام دستگاه.

۲. معادل ۸۰ درصد وجوه وصولی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت تا در جهت تأمین نیاز فاقد مسکن واجد شرایط در قالب برنامه‌ های این قانون هزینه کند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !