دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان همدان


دومین پیمایش ملی سلامت روان در استان همدان

به گزارش سایک نیوز و به نقل از روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری علوم پزشکی همدان، دکتر فاطمه ترکمان اسدی افزود: آخرین پیمایش‌ ملی سلامت روان سال 90 اجرا و براساس آن آمار شیوع اختلالات روان پزشکی در کشور بین گروه سنی 15 تا 64 سال، 23.6 درصد مشخص شد. وی اضافه کرد: با توجه به تغییرات جمعیتی و همچنین دیگر تغییرات به ویژه آسیب‌های روانی ناشی از همه...

به گزارش سایک نیوز و به نقل از روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری علوم پزشکی همدان، دکتر فاطمه ترکمان اسدی افزود: آخرین پیمایش‌ ملی سلامت روان سال ۹۰ اجرا و براساس آن آمار شیوع اختلالات روان پزشکی در کشور بین گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۳.۶ درصد مشخص شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییرات جمعیتی و همچنین دیگر تغییرات به ویژه آسیب‌های روانی ناشی از همه گیری کووید ۱۹، دومین پیمایش همزمان با سراسر کشور در استان همدان اجرا می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در نظام‌های سلامت برای سیاستگذاران و تصمیم سازان این حوزه، وجود اطلاعات معتبر و دقیق از جمله مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار می رود و با توجه به اهمیت سلامت روان در برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری‌های بخش سلامت و نیز ضرورت تخصیص بهینه منابع، وجود اطلاعات کافی حول محور خدمات سلامت روان و موضوعات جنبی آن از اهمیت شایانی برخوردار است.

دکتر ترکمان اسدی گفت: این مطالعه درپی آن است تا اطلاعات دقیقی از نیازهای عموم مردم از خدمات سلامت روان و امکانات موجود و در دسترس مردم برای دریافت این خدمات فراهم کند تا در طرح‌ریزی برنامه‌ها به کار گرفته شود، همچنین داشتن تصویری واقع بینانه از تناسب بار مالی تحمیل شده به خانوارها و دریافتن اولویت نیازهای مردم در برنامه ریزی های آتی مورد توجه است.

وی افزود: در این مطالعه که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌شود، تعیین شیوع اختلالات روانی ۱۲ ماه گذشته، تعیین میزان شدت اختلالات روانی، تعیین میزان استفاده از خدمات سلامت روان و انواع آنها و تعیین هزینه های ابتلا به اختلالات روانی به عنوان اهداف اصلی دنبال می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین در این پیمایش ابتدا پرسشگران طی یک دوره آموزش تئوری و عملی ۶۰ ساعته، به نحوه دقیق پرسشگری مسلط خواهند شد و در مرحله اجرایی این پیمایش که از ابتدای خرداد تا پایان تیر سال جاری ادامه دارد پرسشگری ۱۶۸ خانوار استان همدان توسط این افراد و با نظارت کارشناسان مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام می گیرد.

دکتر ترکمان اسدی خاطرنشان کرد: روش جمع آوری اطلاعات از خانوارهای منتخب با مراجعه حضوری به درب منازل و از طریق مصاحبه چهره به چهره فردی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس