چرخه تعامل مساجد با گروه‌های اجتماعی نیازمند ترمیم است/ ماموریت ائمه جماعات بازآفرینی شود


چرخه تعامل مساجد با گروه‌های اجتماعی نیازمند ترمیم است/ ماموریت ائمه جماعات بازآفرینی شود

حجت‌الاسلام اسفندیار با بیان اینکه چرخه تعامل مساجد با گروه‌های اجتماعی نیازمند ترمیم است، گفت: برای اهداف خرد و کلان گام دوم انقلاب، باید ماموریت‌ ائمه جماعات بازآفرینی و افق روشن برای رسیدن به جایگاه اجتماعی تراز برای مساجد تعریف شود.

حجت الاسلام «علی اسفندیار» در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکرد تمدنی و رسانه‌ای مساجد، اظهار کرد: هر مسجد نیازمند اتاق آمایش جغرافیای تبلیغی خود است.


مدیر کانون فرهنگی مدادالفضلاء در تبیین کارکردهای امروزین مساجد افزود: حل دغدغه‌های فرهنگی جامعه از سوی مساجد، زمینه‌ساز رفع مسائل مهم نظام اسلامی است.

وی با اشاره به جایگاه و کارکردهای مساجد در رفع آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: اگر با این سؤال آغاز کنیم که آیا مساجد دارای پایگاه اجتماعی هستند یا خیر؛ می‌توان دفاع سرسختی از فعالیت و گستره تأثیرگذاری مساجد به ویژه مساجد شاخص ارائه داد.


کارشناس ارشد جامعه‌شناسی ظرفیت مساجد را در برقراری پیوست‌های فرهنگی اجتماعی شهرها و روستاها نقش‌آفرین عنوان کرد و افزود: باید متولیان امور مساجد با در نظر داشتن اهداف خرد و کلان گام دوم انقلاب اسلامی، مأموریت های امامان جماعت را بازآفرینی کنند.


کار اصلی مسجد؛ تحقق انسجام اجتماعی در برابر تمدن اسلامی


مدیر کانون فرهنگی مدادالفضلاء با بیان این که انقلاب اسلامی وارد مرحله دولت‌سازی شده است، تأکید کرد: اگر ارتباط ‌سنجی مطلوبی بین مساجد و مراحل پنجگانه‌ی تحقق اهداف انقلاب اسلامی صورت گیرد، نقش‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری مردم در برابر تمدن اسلامی ایرانی فعال‌تر و منسجم‌تر خواهد شد.

این کارشناس تبلیغ تعاملی به محورهای مهم ظرفیت‌های ارتباطی و تبلیغی مساجد اشاره و بیان کرد: مجموعه مدیریتی هر مسجد به دلیل شناخت صحیح‌تری که نسبت به ساکنان محله‌ی خود دارند، طبیعتاً فضای تعاملی مناسبی در پیوند با اصناف، نخبگان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم پیش روی آنان قرار دارد؛ از این رو ساخت و یا ترمیم این چرخه تعاملی به ارتقای مناسبات دینی و حل مسائل درون محله‌ای کمک چشمگیری می‌کند.


نقش انکارناپذیر مساجد در عصر شبکه‌های اجتماعی


وی آگاهی و اشراف اجتماعی را از شرایط امامان جماعت مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی بر شمرد و گفت: مسأله مهم‌ دیگر این است که آیا مساجد در عصر تغییرات سریع و نو به نو شونده‌ی سبک زندگی‌ها توانسته خود را با این شرایط تطبیق دهد؟ اینجا باید نهادهایی همچون سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه در تربیت نیروی تبلیغی متناسب با عصر رسانه وارد میدان شوند.

حجت الاسلام اسفندیار به ضرورت تحکیم مناسبات اجتماعی بر پایه آموزه‌های دینی اشاره و بیان کرد: آیا مساجد امروز، مدل گفتمانی مشخصی برای مخاطبان غیرمسجدی در محله‌ها دارند، در حقیقت برای افزایش نرخ دینداری باید دست به کنشگری فعالانه زد.


این تحلیلگر مسائل اجتماعی با اشاره به این که امروزه با مخاطبی رو‌به‌رو هستیم که در عصر شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کند،خاطرنشان کرد: بسترهای گوناگون فضای مجازی بخش مهمی از آبشخور معرفتی مخاطبان است، حال در مسیر یافتن روش صحیح و راهکار دقیق برای حل آسیب‌های اجتماعی متأثر از رسانه، ناچاریم بین مساجد و رسانه به ویژه مساجد و شبکه‌های اجتماعی نسبت مشخص و مشهودی برقرار کنیم.

این استاد و پژوهشگر حوزه در ادامه تصریح کرد: یکی از اشکالات مهم زیرساختی نبود گزینه مسجدسازی در توسعه شهرها و شهرک هاست که کاملا به شکل مردمی و سنتی در حال پیگیری است.

این فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: البته اماکن عبادی و معنوی بسیار ارزشمندی وجود دارد که با آگاهی کامل از شرایط تبلیغی روز گام بر می دارند که این موفقیت بیشتر مرهون ابتکار روحانی مسجد یا گروه های خودجوش و فعال در هر محله رقم می خورد نه اینکه بر اساس سیاستگذاری کلان و جامع کشوری حرکت کند.


حجت الاسلام اسفندیار خاطرنشان کرد: درباره وضعیت مساجد باید به چند مسأله دقت کرد سیاستگذاری در ساخت یا نوسازی، مدیریت مساجد در تعامل با متدینین، مدیریت مساجد در تعامل با افراد عموم محله اهمیت دارد و توجه به این سه عنصر در بررسی و تحلیل کارکردهای مساجد ضروری است.

وی همچنین افزود: بدون تردید در ماه مبارک رمضان، ظرفیت‌های بیشتری در مساجد وجود دارد که می‌توان به خوبی در جهت رفع مشکلات محله‌ها و آسیب‌ها و ایجاد همدلی بیشتر میان اهالی از آنها استفاده کرد.


مدیر گروه جهادی شهید شهروز مظفری نیا در این باره خاطرنشان کرد: متأسفانه، باید گفت در شرایط پیچیده رسانه ای و جنگ شناختی، هنوز متولیان فعالیت مساجد به ویژه کسانی که در حوزه زیرساختی فعال هستند، افق روشنی برای به رسیدن به جایگاه اجتماعی تراز ندارند.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما