عزیزی: ساعی در کاری که تخصص ندارد ورود نکند/ لشگری انتقام نیامدن به توکیو را می‌گیرد


عزیزی: ساعی در کاری که تخصص ندارد ورود نکند/ لشگری انتقام نیامدن به توکیو را می‌گیرد

تهران- ایرنا- دارنده مدال طلا تکواندو پارالمپیک توکیو با انتقاد از تغییر و تحولات کادر فنی در آستانه بازی‌های پاراآسیایی گفت: فنی بودن با خوب بودن یک مقوله متفاوت است و این تغییرات بدون شک در مسیر توسعه پاراتکواندو نیست و رییس فدراسیون نباید در کاری که تخصص نداشت ورود می‌کرد.

به گزارش ایرنا، اصغر عزیزی دارنده مدال طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با انتشار پیامی در فضای مجازی رسما از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. خداحافظی مرد تاریخ‌ساز پاراتکواندو در حالی است که چند روز قبل از آن و بعد از انتخاب سرمربی و کادر فنی، مهدی پوررهنما نیز در اعتراض به تصمیم هادی ساعی رییس فدراسیون اعلام کرده بود با این شرایط حاضر نیست در اردوی تیم ملی شرکت کند. قهر این ۲ پارالمپین تاریخ‌ساز ایران در آستانه بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو عواقبی دارد که ممکن است در جایگاه کاروان ایران در چین تاثیر گذار باشد.

برای واکاوی تصمیم دارنده مدال طلا پارالمپیک توکیو خبرنگار ورزشی ایرنا روز چهارشنبه پای سخنان اصغر عزیزی نشست. متن کامل این مصاحبه را در زیر می‌خوانیم:

انتشار پیامی در فضای مجازی مبنی بر خداحافظی از دنیای قهرمانی خبر شوکه کننده‌ای برای کاروان اعزامی کشورمان به هانگژو بود. چرا مدال‌آوران توکیو دیگر در تیم ملی پاراتکواندو حضور نخواهند یافت؟

سال‌های زیادی است که در تکواندو فعالیت دارم و در تورنمنت‌های بزرگ برای کشورم افتخار آفرینی کردم. با مشورت کمیته ملی پارالمپیک و کارشناسان این رشته قرار بود تا پارالمپیک پاریس در تیم ملی باشم. مدال طلای پارالمپیک را برای نخستین بار کسب کردم و این با هدایت و کمک پیام خانلرخانی و مهدی احمدی بود. اما اتفاقاتی رخ داد و تغییراتی ایجاد شد که برون‌داد آن خداحافظی من و مهدی پوررهنما دارنده مدال نقره پارالمپیک توکیو از اردو تیم ملی بود. فدراسیون تکواندو بدون مشورت با ما و حتی نظرخواهی اقدام به برکناری کادر فنی موفق ایران در توکیو کرد و این برای ما خیلی سخت است.

تیم پاراتکواندو ایران با کسب یک طلا و یک نقره در توکیو تاریخ‌ساز شد و رکورد صد درصد مدال را به جای گذاشت، در این رکورد اصغر عزیزی یکی از مدال آوران بود. این نتایج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنا به سیاست کیفی‌گرایی ۲ تکواندوکار پارالمپیکی به توکیو اعزام شدند و با تلاش پیام خانلرخانی و مهدی احمدی نتایجی به ثبت رسید که هم ناکامی تکواندوکاران المپیکی را پوشش داد و هم برای نخستین بار ایران را صاحب ۲ مدال کرد. با تلاش این اساتید مدال طلا گرفتم و دوست عزیزم مهدی پوررهنما نیز به مدال نقره رسید. نتیجه‌ای که هم برای نخستین بار ثبت شد و هم در جایگاه ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها تاثیر داشت. تلاش بر این است که بتوانیم در تورنمنت‌های بزرگ دوباره این افتخارات را تکرار کنیم. اما اتفاقاتی در جریان است که مانع حضور ما و دیگر نخبگان این رشته در تیم ملی خواهد شد. نمی‌دانم چرا رییس فدراسیون تکواندو که خود از قهرمانان این رشته به شمار می‌رود، چنین تصمیماتی را اتخاذ کرد. هادی ساعی که اکنون ریاست فدراسیون را بر عهده دارد بهتر از هر کسی می‌داند که برای تعیین کادر فنی باید مشورت کند.

اینکه برخی تصور می‌کنند کسب مدال پارالمپیکی کار راحتی است، درست است؟

دوستانی که بیرون نشسته و نظر به راحت بودن این مدال‌ها می‌دهند، هیچ‌گاه سختی تمرینات و تلاش‌هایی که ما داریم را ندیده‌اند. من هم بازیکن، هم مربی و هم در این رشته داور بین‌المللی هستم. ماه‌ها دور از خانواده و دوستان فقط در اردو بودم و نهایتا با تلاش توانستم این مدال را کسب کنم. حتی کمیته ملی پارالمپیک من را در شانس مدال طلا قرار نداده بود اما در مبارزه فینال با تمام توان به رقابت پرداختم و یکی از مدال‌های زرین کشورمان را ثبت کردم این افتخاری برای من است و تا زمانی که بتوانم برای ایران تلاش می‌کنم. البته در این مسیر نیز نیاز به همکاری و پشتیبانی فدراسیون داریم. همکاری که در این چند روز دچار تغییراتی شده و کسانی قرار است که در راس کادر فنی باشند که تخصص زیادی در این زمینه ندارند. این تغییرات با نظر هادی ساعی رییس فدراسیون بود.

چه تغییراتی؟

دوستان فراموش کردند که ما در توکیو چه نتیجه کسب کردیم و این نتایج بدون همدلی و همراه استاد خانلرخانی و احمدی به وجود نمی‌آمد. در مدتی که اردو بودیم، خانلرخانی در نقش دوست و برادر برای ورزشکاران بود و حتی از جیب خود برای ما هزینه کرد. نتیجه آن در نهایت به ۲ مدال ختم شد. خیلی متاسفم که شرایط جدید پیش آمده است. مرتضی سلطانی برای تیم ملی انتخاب شده است. او آدم خوب و بااخلاقی است اما همیشه اخلاق دلیل بر فنی بودن نیست. افتخارات خانلرخانی را نگاه کنید تا مشخص شود که بیرون کردن وی از اردو تیم ملی، بی‌احترامی به این مربی بزرگ است. چرا این اتفاقات رخ داد؟ من نمی‌دانم اما فدراسیون به جای نشان لیاقت به مربی که رکورد صد درصد مدال در توکیو را ثبت کرد، عذر وی را خواست. هادی ساعی هیچ تخصصی در پاراتکواندو ندارد. باید یک نظرخواهی از قهرمانان پارالمپیک خواسته می‌شود، من عضو کمیسیون ورزشکاران هستم چرا باید ساعی منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح بدهد. تصمیمات وی ضربه سختی بر پاراتکواندو خواهد زد.

رییس انجمن پاراتکواندو ایران در این تغییرات چه نقشی داشته است؟

نمی‌دانم چرا مسعود لشکری به عنوان رییس انجمن در این تغییرات مداخله نکرد. باید بگویم که وی در زمانی که قرار بود ما به توکیو اعزام شویم سعی داشت که به همراه ما باشد، اما با اعزام او مخالفت شد؛ شاید او می‌خواهد انتقام آن روزها را بگیرد. من نمی‌دانم چرا با قهرمانان چنین رفتاری می‌شود. به نوعی ما را محترمانه کنار گذاشتند. چرا باید این گونه رفتار شود. چرا باید تاریخ‌سازان ایران در توکیو جایی در تصمیمات نداشته باشند. من هم مدال طلا پارالمپیک را در کارنامه دارم و هم مربی بین المللی هستم علم من به روز است و عضو کمیسیون ورزشکاران هستم. حتی یک نظر ساده از من پرسیده نشد.

اصغر عزیزی می‌تواند خود عهده‌دار کادر فنی باشد؟

برای این کار مشکلی ندارم. هم با مشکلات بچه ها آشنا هستم و هم مدرکم به روز است. قرار بود با مدال طلای پارالمپیک خداحافظی کنم اما به احترام مردم و درخواست محمود خسروی‌وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک تا بازی‌های پاراآسیایی ماندم. می‌خواستم برای مردم افتخارآفرینی کنم. نباید ما فدای برخی از تصمیمات شخصی شویم. چرا هادی ساعی که خود قهرمانی نامداری است در انتخاب سرمربی نظری از ما نخواست. من حاضرم به احترام مردم هدایت تیم را بر عهده بگیرم و به مانند توکیو افتخارآفرین باشم. کمیته ملی پارالمپیک بودجه پاراتکواندو را در اختیار فدراسیون قرار داده است و در زمان پولادگر از این بودجه به بهترین شکل ممکن استفاده شد اما اکنون باید بگویم تصمیمات ساعی و لشگری این رشته را به قهقرا خواهد برد.

با مسعود لشگری در این زمینه صحبت داشتید؟

نه صحبتی نداشتم اما به ایشان می‌گویم که حاضرم ۵۰۰ میلیون تومان نقد در این ساعت برایش پرداخت کنم تا وی دیگر با پاراتکواندو کاری نداشته باشد. من و سایر دوستانی که در این رشته فعالیت دارند حاصل سال‌ها برنامه‌ریزی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون هستیم. این ورزشکاران سرمایه ملی هستند نباید قربانی تصمیمات شخصی شوند. هادی ساعی باید این را متوجه شود او نباید در اموری که تخصص ندارد دخالت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان