خرید سنگ قبر در سال 1401


خرید سنگ قبر در سال 1401

قبل از خرید سنگ قبر باید به چند نکته توجه کرد تا علاوه بر قیمت مناسب، انتخاب مناسبی نیز داشت تا سنگ باتوجه به شرایط ماندگاری بالایی داشته باشد.

از گذشته‌های دور تهیه سنگ قبر و درج مشخصات متوفی روی آن برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر آن عزیز بین مردم ما رواج داشته است. خرید سنگ قبر در سال‌های اخیر با افزایش چشم‌گیر قیمت همراه بوده، به‌طوری که قیمت سنگ قبر چند برابر شده است. قبل از خرید سنگ قبر باید به چند نکته توجه کرد تا علاوه بر قیمت مناسب، انتخاب مناسبی نیز داشت تا سنگ باتوجه به شرایط ماندگاری بالایی داشته باشد.

خرید سنگ قبر در سال 1401

سنگ قبر

بعد از فوت عزیزان یکی از اولین کار‌ها خرید سنگ قبر برای آن عزیز از دست رفته است. قدمت این سنگ به صدها سال پیش باز می‌گردد و از همان زمان برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر عزیزان و همچنین بجا گذاشتن اثری از او برای یادآوری خاطرات از سنگ قبر استفاده می‌شد.

در فرهنگ‌های مختلف، اشکال سنگ قبر با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی از مناطق جهان روی سنگ قبرها اطلاعات زندگی شخص از نام گرفته تا شغل او با علائم مختلف روی سنگ درج می‌شود. در کشور ما نیز برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر عزیزان از دست رفته معمولا اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، تاریخ وفات، جمله یا شعر و ... روی سنگ حک می‌شود.

خرید سنگ قبر

سنگ قبر از گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته، به گونه‌ای که امروزه خرید سنگ قبر تبدیل به یک صنعت شده و انواع مختلفی از سنگ قبر تهیه و به فروش می‌رسد. همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی حکاکی روی سنگ پیشرفت زیادی داشته، به همین علت امکان حک کردن اشعار مختلف همراه اشکال و تصویر چهره متوفی روی سنگ امکان‌پذیر شده است.

برای تهیه سنگ قبر مناسب با توجه به نوع خاک، وضعیت آب و هوا و ... بهتر است در درجه اول با انواع سنگ قبر آشنا شوید و در ادامه از خصوصیات یک سنگ مرغوب آگاه باشید؛ البته توجه داشته باشید که انتخاب انواع مختلف سنگ تا حدودی سلیقه‌ای نیز است و هرچه این سنگ‌ها دارای طرح و اشکال مختلف باشند طبیعتا قیمت سنگ قبر نیز بیشتر خواهد بود.

انواع سنگ قبر

سنگ مزار انواع مختلفی دارد که قبل از خرید سنگ قبر حتما باید نوع آن را در نظر بگیرید. انواع سنگ از لحاظ نوع خاک، آب و هوا و همچنین ماندگاری با یکدیگر متفاوت هستند و همین مسئله باعث اهمیت زیاد شناخت انواع سنگ قبر است.

خرید سنگ قبر در سال 1401

سنگ قبر مرمر

این نوع سنگ از گذشته تاکنون یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع سنگ مزارها بوده که در رنگ‌‌بندی سفید، قهوه‌‌ای، سبز، صورتی و نارنجی موجود است. همچنین برخی از این سنگ‌‌ها دارای رگه‌‌هایی روی خود هستند که زیبایی سنگ را بیشتر کرده‌ است. سنگ مرمر علاوه بر زیبایی خود، از مقاومت بالا در برابر گرما و سرما برخوردار است و به همین دلیل در نواحی مختلف با آب و هوای متفاوت به عنوان سنگ مزار کاربرد دارد.

سنگ قبر گرانیت

سنگ گرانیت دارای رنگی سیاه است که دارای نمونه ایرانی مثل سنگ مرمر تویسرکان و سنگ مرمر نطنز است. از معروف‌ترین سنگ‌های گرانیت خارجی می‌توان به سنگ برزیلی اشاره کرد. این سنگ به دلیل رنگ سیاه براق خود همیشه جزو بهترین انتخاب‌ها بوده و با حکاکی کردن زیبایی آن دو چندان می‌شود.

سنگ قبر شبق

شبق در واقع نوعی سنگ ذغالی سیاه است که در جواهرسازی تا حجاری کاربرد دارد. این سنگ به طور معمولی مات است اما انواع براق آن نیز وجود دارد. این نوع سنگ قبر همان‌‌طور که از معنای اسم آن مشخص است دارای ظاهری تیره با رنگ مشکی و در برخی از موارد همراه درخشندگی زیاد است. قیمت سنگ قبر یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خرید آن است؛ پس بهتر است بدانید که سنگ مزار شبق یکی از گران‌ترین سنگ‌های مزار وجود در بازار است.

سنگ قبر نانو

این نوع از سنگ مزار را می‌توان جدیدترین نوع سنگ‌ها معرفی کرد. سنگ نانو درواقع ترکیبی از بقایای انواع سنگ‌‌های دیگر با موادی مانند رزین و سیمان است و به‌ عبارتی جزء سنگ‌‌های مصنوعی به حساب می‌ آید که نسبت‌ به سنگ‌‌های طبیعی از وزن کمتری برخوردار است و قیمت مناسب‌‌تری نیز دارد. با خرید سنگ قبر نانو می‌توانید علاوه بر قیمت مناسب، سنگ قبر زیبا و مقاومی نیز تهیه کنید.

سنگ قبر هرات

سنگ هرات از تخته‌ سنگ‌‌های بسیار وسیع و بزرگ افغانستان برداشته می‌‌شود که این سنگ سفید رنگ است و روی خود رگه‌هایی از رنگ سبز دارد که زیبایی آن را چند برابر می‌کند. ضخامت سنگ هرات بین ۳ تا ۲۰ سانتی‌‌متر می‌‌شود که در طرح‌های گوناگونی تراش می‌خورند.

نکات مهم قبل از خرید

یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید سنگ قبر قیمت آن است. در سال‌های اخیر قیمت سنگ قبر به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که در برخی از موارد قیمت‌ها چندبرابر شده‌اند. بهای این سنگ‌ها به عواملی همچون جنس سنگ، طرح و نقش سنگ، ضخامت سنگ، قرنیز و هزینه‌ های نصب سنگ بستگی دارد.

بیشتر سنگ قبرها به دلیل عدم برخورداری از کیفیت و دوام طولانی و مناسب با گذشت چندین سال بر اثر تابش آفتاب و گرما و سرما دچار خرابی می‌‌گردند و در برخی موارد حتی تخریب می‌‌شوند. سنگ‌‌های سیاه‌ رنگ دوام بیشتری دارند و اگر با لیزر و عمق زیاد نوشته شوند تا سال‌‌ها کیفیت خود را حفظ می‌‌کنند.

خوب است قبل‌ از انتخاب شکل و طرح سنگ مزار با مسئولان آرامستان درباره قوانین و محدودیت‌‌های اعمال‌ شده جدید صحبت کنید، زیرا در برخی از این اماکن استفاده از مدل‌‌هایی مثل باغچه گذاشتن، بالا آوردن ارتفاع سنگ قبر و بالا سری ممنوع است.

ویژگی‌های سنگ مرغوب

بعد از آشنایی کامل با انواع سنگ‌ها برای خرید سنگ قبر نوبت به بررسی ویژگی‌های سنگ مزار مرغوب می‌رسد. به طور کلی چند فاکتور مهم وجود دارد که طبق آن‌ها می‌‎توان اظهار کرد یک سنگ قبر کیفیت خوبی دارد یا نه. این ویژگی‌ها شامل استحکام زیاد، زیبایی و مقاومت در برابر عوامل و شرایط جوی است.

استحکام

مهم‌ترین ویژگی در خرید سنگ قبر مرغوب، مقاومت و استحکام بالای آن در برابر هرگونه آسیب است. این آسیب‌ها می‌تواند بر اثر عواملی مثل ضربه‌‌ی شدید اجسام سنگین‌ وزن و یا عوامل محیطی مثل شرایط آب‌ و هوایی باشد.

زیبایی

همه افراد دوست دارند برای عزیز از دست‌ رفته‌شان سنگ قبر مرغوبی را تهیه کنند که در وهله اول زیبایی زیادی داشته باشد و در شان آن مرحوم باشد. سنگ قبری که یکدست و یکنواخت باشد دارای زیبایی است اما به‌ همین بسنده نمی‌‌شود، زیرا براق بودن آن نیز مهم است. توجه داشته باشید هر چه سنگ قابلیت ساب‌پذیری بالاتری داشته باشد براقیت آن بیشتر می‌‌شود که در نتیجه باعث زیبا شدن مزار می‌گردد.

خرید سنگ قبر در سال 1401

مقاومت

تابش مستقیم نور خورشید منجر به کم شدن کیفیت سنگ شده و رنگ آن را تغییر می‌‌دهد، علاوه‌ بر آن افزایش و کاهش دما در فصول مختلف سال و نیز بارندگی مداوم منجر به فرسودگی سنگ می‌ شود، پس برای اینکه بر اثر انبساط و انقباض، سنگ مزار دچار ترک‌ خوردگی نشود باید از مقاومت بالایی بهره‌‌مند باشد.

برای خرید سنگ قبر حتما باید به مقاومت آن توجه کرد چون به‌ طور معمول سنگ قبرها هر روزه در معرض عبور و مرور زیادی قرار می‌‌گیرند و همین امر موجب سایش در سنگ خواهد شد؛ بنابراین بسیار مهم است که سنگ مزار از مقاومت سایشی بالایی برخوردار باشد تا کمتر دچار آسیب‌های احتمالی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند