مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دستوری حل نمی‌شود


مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دستوری حل نمی‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی استان به صورت دستوری حل نمی‌شود بلکه باید در کنار دستور، به صورت میدانی پای کار آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز چهارشنبه در همایش فعالان اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: اولین و مهمترین مشکل کشور، اقتصاد و معیشت است و در این خصوص رهبر معظم انقلاب نیز طی یکی دو دهه اخیر، شعار سال را مرتبط با اقتصاد و تولید انتخاب کرده‌اند که نشان دهنده دغدغه ایشان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کمر تولید کننده و مصرف کننده را شکسته است، افزود: برای برون رفت از این مشکلات به مدیران حرفه‌ای نیاز داریم که نگاه سلیقه‌ای نداشته باشند و فقط عمل صرف به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در دستور کارشان نباشد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مدیران مرتبط با بدنه اقتصادی و کشاورزی باید اهلیت لازم را داشته باشند و حرف کارآفرین و تولید کننده را بشنوند و برای رفع دغدغه‌های آنها تصمیم قطعی بگیرند.

قناعت با تاکید بر این که بخش دولتی و بخش خصوصی نباید رقیب یکدیگر حساب شوند، گفت: از مشکلات اصلی ما، نگاه‌های غلط است و اگر بتوانیم این نگاه‌ها را تغییر دهیم، قطعا رشد و توسعه استان بیشتر خواهد شد و به سمت تعالی و پیشرفت حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تولید و اقتصاد خیلی مهم است، اضافه کرد: براساس نامگذاری شعال سال از سوی مقام معظم رهبری در دهه اخیر مشخص می‌شود که پاشنه آشیل مشکلات کشور بر محور تولید و اقتصاد است که این موضوع تنها با نگاه درون حل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم این باور تقویت شده که راه حل رفع مشکلات کشور نگاه به درون و ظرفیت‌های داخلی است.

قناعت خاطرنشان کرد: این نگاه بدین معنا نیست که با دنیا قهر باشیم و ارتباطی با دیگران برقرار نکنیم، بلکه به این مفهوم است که به ظرفیت‌های داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی گفت: همه باید با هم افزایی و همفکری وضعیت اقتصادی کشور را چابک و فعال کنیم و این موضوع با کار تیمی محقق می‌شود.

قناعت بیان کرد: برای رفع مشکلات و مسایل کشور نیاز به کار کارشناسی داریم و هر کجا بدون منطق ورود کنیم، نبض بازار از دست ما خارج می‌شود و با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این جلسه، هم افزایی و همفکری است، گفت: اگر از یکدیگر فهم درستی داشته باشیم، مشکلات حل می‌شود و توفیقات خوبی حاصل خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: شرط رسیدن به این توفیق، تکرار این جلسات هم اندیشی و همفکری است و البته برگزاری کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مرتبط در گام‌های بعدی که تمامی موارد را به صورت ویژه بررسی کند هم ضروری است.

قناعت با اشاره به تعیین فردی جوان، کارآمد، متعهد، متخصص و کاربلد در حوزه معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، گفت: ما می‌توانیم مشکلات استانی را به صورت موردی و با همت معاون اقتصادی استانداری حل کنیم و برای مشکلات ملی نیز پیگیری‌های لازم را در مرکز داشته باشیم.

وی سرمایه گذار و کارآفرین را ایثارگر و رزمنده خط مقدم جبهه اقتصادی دانست و گفت: آبادانی و رشد و توسعه استان، مرهون تلاش‌های این عزیزان است که به‌رغم ضعف در زیرساخت‌ها، با میل و رغبت در حوزه تولید مشغول فعالیت هستند.

قناعت عدم معرفی استان در سطح ملی را از ضعف‌های بزرگ خراسان جنوبی ذکر و اضافه کرد: باید با استفاده از هر ظرفیت و فرصتی، پتانسیل‌های استان را در سطح ملی و حتی بین المللی معرفی کنیم که این مهم، یک وظیفه همگانی است.

وی خام فروشی محصولات کشاورزی و معدنی را از معضلات استان برشمرد و گفت: از مطالبات جدی مردم این است که با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی و با کمک گرفتن از فرصت حضور سرمایه گذاران، مانع خام فروشی مواد معدنی و محصولات کشاورزی استان شویم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مرز مشترک با افغانستان فرصتی برای مبادلات تجاری است، گفت: بازار افغانستان به جهت شرایط خاصی که دارد، شکننده و متزلزل است لذا باید در راستای توسعه مراودات استان با دیگر کشورها گام برداریم.

قناعت افزود: علاوه بر افغانستان، ما می‌توانیم با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر و حتی سایر کشورهای دنیا وارد مراوده و مبادلات تجاری شویم.

وی ادامه داد: داشتن برنامه، چشم انداز و افق پیش‌رو از شروط موفقیت مدیران در راستای توسعه استان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به درخواست فعالان اقتصادی خراسان جنوبی مبنی بر مصرف کالاهای تولید داخل استان، گفت: خرید کالاهایی از دیگر مناطق در حالی که مشابه آن در استان تولید می‌شود، پسندیده نیست.

قناعت خاطرنشان کرد: معاون اقتصادی استانداری باید با ورود به این موضوع، مانع خرید کالاها و مواد غذایی شود که مشابه آن در استان تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کشت در بستر گلخانه از مواردی است که با توجه به شرایط کم آبی باید در خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار دارد، گفت: توسعه گلخانه‌ها در مصوبات سفر لحاظ شده و در همین راستا هشت میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های گلخانه به صورت نقدی به استان اختصاص یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟