زمزمه الغوث الغوث در قشم نگین خلیج فارس پیچید


زمزمه الغوث الغوث در قشم نگین خلیج فارس پیچید

قشم - ایرنا - همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) و در نخستین شب از لیالی پرفیض قدر، مراسم احیای نوزدهم ماه رمضان با رعایت توصیه‌های بهداشتی و زمزمه الغوث الغوث قشموندان در مساجد و بقاع متبرکه این جزیره پیچید.

به گزارش شامگاه چهارشنبه خبرنگار ایرنا، شب قدر از شب‌های مقدس و ارزشمندی است که در قرآن به آن اشاره و تاکید شده که در تمام سال، شبی به فضیلت آن وجود ندارد و شب ‌زنده ‌داری و تلاوت قرآن، مناجات و عبادت در این شب ها بسیار توصیه شده است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: موسی علیه السلام عرض کرد: خدایا! تقرب و نزدیک شدن تو را می خواهم. خداوند فرمود: تقرب من برای کسانی است که شب قدر بیداری کشیدند.

موسی عرض کرد: خدایا! رحمت تو را می خواهم. خدا فرمود: رحتمم برای کسانی است که به تهدیدستان در شب قدر ترحم کنند.

موسی عرض کرد: خدایا! عبور از پل صراط را می خواهم. خداوند فرمود: عبور از پل صراط برای کسانی است که در شب قدر صدقه بدهند.

موسی عرض کرد: خدایا! درختان بهشت با میوه هایش را می خواهم. خداوند فرمود: درختان بهشت با میوه هایش برای کسانی است که در شب قدر خداوند را تسبیح گویند.

موسی عرض کرد: خدایا! نجات از آتش جهنم را می خواهم. خداوند فرمود: نجات از نار برای کسی است که در شب قدر از گناهانش استغفار کند.

موسی عرض کرد: خدایا! خشنودی تو را می خواهم. خداوند فرمود: خوشنودی من برای کسانی است که در شب قدر دو رکعت نماز شب قدر بخوانند(دستور کیفیت خواندن آن در مفاتیح آمده است).

آری، شب قدر، شب نزول قرآن و با فضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است، شبی که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه اراده و اختیار و قابلیت‌ های او رقم می خورد و شبی برتر از هزار ماه عبادت است.

امام صادق (ع) فرمود: شب قدر آنچه از آن شب در طول یکسال می گذرد نوشته می شود، از خوبی، بدی، مرگ، باران، سفر حج، آنگاه به انسان های روی کرات خاکی همه این موارد اجرا می شود. (بحار، ج ۹۷، ص ۲۲، ح ۴۸، طبع بیروت)

ابن بکیر می گوید: به امام عرض کردم در حق چه کسانی از اهل زمین اجرا می شود. امام فرمود: به هر کسی که تو می نگری(هیچ محدودیتی ندارد).

خدایا تو خود گفتی در قدر بیایید و اینک بندگان تو آمده اند تا گناهانشان را نادیده گیری و رحمت واسعه ات را دریغ نفرمایی.

ای آگاه بر غیب ها، ای آمرزنده گناهان، ای پوشاننده عیب ها، یا علام الغیوب، یا غفار الذنوب، یا ستارالعیوب، یا کاشف الکروب، یا مقلب القلوب، یا طبیب القلوب، یا منور القلوب، یا انیس القلوب یا مفرج الهموم یا منفس الغموم.

این بار آمده اند تا در عزیزترین شب ها که شب قدر است با احیا و شب زنده داری شاید تضرع شان فوری اجابت شود.

آنان خواهان آمرزش خود و پذیرش بندگی خالصانه شان هستند چه بسا که این بار دیگر از صراط مستقیم خارج نشوند.

خدایا امشب و در آستانه نخستین شب قدر، هر کسی در هر گوشه در میان جمع بی شمار به خواستی دنیایی هم آمده، یکی شفای بیمارش را می طلبد، یکی دوای درد درونیش، آن یکی گم گشته اش را می خواهد و اما این شب ها تنها زمانی است که شاید بندگان او که هماره زندگی و دنیا وجودشان را پر کرده، لحظاتی و ساعاتی طعم شیرین نزدیکی و تقرب به او را می چشند.

این شب ها فرصتی مغتنم و لحظاتی ناب برای پیوند بنده و معبود است، شب هایی که درهای آسمان به روی بندگان باز است تا طلب عفو و بخشش کرده و هر آنچه می خواهند از خدای خویش طلب کنند و شاید که در این میانه خود را نیز بیابند و به قدر نفس خود نزدیکتر شوند.

همانگونه که علی (ع) بود او که جاودانه در عشق الهی و خالی از دنیا و دنیایی ها بود و به دنیا دیدگان نیز آموخت تا با اتصال به این منبع لایزال الهی خود را و خدایشان را بیابند.

تقدیر، ابرام و امضاء

دوستداران شب قدر به این سه واژه بزرگ و انسان ساز جلب و توجه کنند که دقت و ژرف نگری در این سه واژه، بسیار موثر و روح بخش است.

تقدیر همان اندازه گیری است، خداوند تبارک و تعالی سرنوشت بشر را در شب قدر ترسیم می کند و این بخش با آیه و روایت بیان شده است.

منتهی روایتی هم در کافی داریم که تقدیرات خداوند را به شب نوزدهم ماه مبارک رمضان اختصاص داده، بنابراین بر همه روزه داران لازم است در این شب با حالات خوش وارد محافل احیا بشوند، نا خوشی های خودشان را با دعا و مناجات و تضرع در محضر باریتعالی رفع کند.

و اما ابرام به معنای درست کردن - خوب کردن، ضد آن نقض است.

اگر برخی از تقدیرات خداوند بر قامت عبد راست نیامد در اثر اینکه در روز آینده نسبت به بعضی از کارهایش تعدیل کرده، ۱۰۰ در صد تصمیم گرفته، که خدای متعال را ابدا مخالفت نکند. اکنون وجود او مثمر فایده شده اگر در شب نوزدهم تقدیر خداوند بر موت او بوده، در شب بیست و یکم آن تقدیر ابرام می شود، یعنی به واسطه اینکه وجود او فایده شد تقدیر بر حیات تو تعلق می گیرد.

به عنوان مثال، از بازار لباسی می خرید، آن لباس را نزد خیاط ماهری می برید. خیاط لباسی را که مورد علاقه شما است می دوزد. خیاط سه کار را انجام می دهد.

نخست، از شما اندازه گیری می کند و بر آن معیار پارچه شما را برُش می دهد. سپس دو روز بعد برای پاروف نزد خیاط می روید و در این روز برخی از زیباکاری های روی پارچه، یا عیب های کار خود را خیاط ملاحظه می کند و نظر جدید خودش را اعمال می کند.

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب اندازه گیری است ولی شب بیست و یکم، شب پاروف بشر نسبت به تقادیر الهی است. اگر آن تقدیر بر تن آدمی راست نیامده تغییر پیدا می کند. مثلا، تقدیر بر موت این شخص در شب نوزدهم واقع شده، ولی در اثر برخی از برنامه های عملی آن شخص، وجود او نافع بوده آن تقدیر خداوند در این شب بیست و یکم ابرام می شود تا به فضای محتوم خودش برسد.

اما امضاء در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان واقع می شود. به لحاظ اینکه در شب اول، لباس برش شده، در شب دوم پاروف شده، روزی که برای بردن لباس آماده، معین شده، آن روز، زمان امضاء کامل و تام است.

بنده خدا تا در آن شب فرصت دارد خود را بازدید کرده، حق بازرسی از خودش را دارد، ولی در شب بیست و سوم تقدیر خداوند امضاء و تام و کامل می شود که دیگر محال است عوض بشود چرا که در دعا می خوانیم «یا مدبر الابرام و النقض» ای خدایی که ابرام و نقض را تدبیر می کنی.

دفع تنافی تقدیر و مشیت

در این صورت مشیت خداوند با تقدیر وی هیچ منافاتی پیدا نکرد. زیرا تقدیر امور امریست در ظرف خودش، اما در ظرف حوادث آن تقدیر عوض می شود، هیچ لطمه ای به مشیت الهی نمی زند. بلکه اراده خداوند آن تقدیرات امور را در ظرف حوادث تغییر می دهد که در آیه ۳۹ سوره رعد «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ» به آن اشاره شده است.

خداوند هر چه را که از مقدرات بخواهد محو و هر چه را بخواهد اثبات می کند و اصل کتاب تغییر ناپذیر، مشیت او در نزد اوست.

بهترین گواه بر این بیان، روایتی است از پیامبر اکرم(ص) درباره خواسته هایی که در شب قدر از خدای متعال برای عبد ارجحیت دارد که در ابتدا به آن اشاره شد.

یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مومنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند پرداخته و شب زنده‌داری می‌کنند و شب قدر همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند.

دلباختگان حضرت حق با حالتی آکنده از معنویت و عشق، در این شب رحمت و مغفرت با تمام وجود دست های ملتمس خود را به سوی آسمان بالا می برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود.

شب های قدر فرصتی گران بها برای شستشوی آینه دل و زودن آن از بدی ها و تیرگی هاست و بهترین فرصت برای تمرین خود سازی و آراسته کردن جان و روح با نیکی ها و فضایل خوب اخلاقی است.

مراسم احیای شب های قدر امسال نیز همچون سال های گذشته با حضور گسترده قشموندان و اجرای برنامه های ویژه در قالب طرح ضیافت الهی در سطح مساجد قشم از جمله مسجدعلی بن ابیطالب (ع)، مسجدامام رضا(ع)، حضرت ابالفضل (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و مصلی بزرگ امام علی (ع) قشم در حال برگزاری است.

در نخستین شب قدر که مصادف با شب ضربت خوردن مولای متقیان است قشموندان پس از تلاوت قرآن و قرائت دعای شریف جوشن کبیر، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی روح و جان خود را در زلال قدر شستشو می دهند و سپس به سوگواری در عزای شهادت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) می پردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته