دستاوردها و چالش‌های سال 1400 اردستان از نگاه فرماندار


دستاوردها و چالش‌های سال 1400 اردستان از نگاه فرماندار

کاشان - ایرنا - فرماندار اردستان گفت: رسیدن به بیشترین آمار بیمه‌شده تامین اجتماعی، رتبه برتر استانی مشارکت مردم در انتخابات و مبارزه با کرونا، گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار و سالمندی 20 درصد جمعیت از جمله مهمترین دستاوردها و چالش‌های این شهرستان در سال 1400 بود.

حمیدرضا تاملی روز پنجشنبه درگفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: عزم جدی برای تولید مسکن، ارایه ۴۴۵ گزارش روزانه در راستای آگاه‌سازی مردم، کاهش روستاهای‌ دارای آبرسانی سیار، رتبه نخست استانی ذخیره‌های معدنی مس و اعتیاد ام‌الفساد آسیب‌های اجتماعی از دیگر دستاوردها و چالش‌های اردستان در سال گذشته بود.

رسیدن به بیشترین آمار بیمه‌شده تامین اجتماعی

فرماندار اردستان گفت: بر پایه انتشار آمار سازمان تامین اجتماعی، این شهرستان اردیبهشت پارسال توانست به بالاترین آمار بیمه شده اجباری در تاریخ تامین اجتماعی اردستان دست یابد.

وی افزود: این مهم نتیجه حضور و مشارکت جدی بخش خصوصی، کارآفرینان و تولیدکنندگان منطقه اردستان در سایه فضای مثبت کسب و کار این شهرستان رقم خورد و همچنان این روزهای طلایی درحوزه ایجاد اشتغال برای اردستان ادامه دارد.

رتبه نخست استانی مشارکت مردم در انتخابات

تاملی خاطر نشان کرد: کسب رتبه نخست استانی مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاها مدال زرین افتخار دیگری در سال ۱۴۰۰ برای شهرستان اردستان است.

دستاوردها و چالش‌های سال 1400 اردستان از نگاه فرماندار

وی ادامه داد: مردم اردستان با وجود تمامی حاشیه‌سازی‌های دشمن برای کم‌رنگ کردن مردم پای صندوق های رای، مسوولانه، جدی و با موقعیت شناسی، تلاش، همدلی و انسجام حضور پرشور خود در اننخابات را با مشارکت ۹۷ و ۲ دهم درصدی نشان دادند.

رتبه برتر استانی مبارزه با کرونا

وی با اشاره به مبارزه همه جانبه مردم اردستان با بیماری کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: در راستای هماهنگی با مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم این شهرستان در طرح واکسیناسیون ملی کرونا در طول سال گذشته رتبه اول تا سوم استان را به خود اختصاص دادند.

تاملی گفت: با وجودی که اردستان دومین شهرستان بزرگ استان اصفهان با مساحتی برابر با استان تهران و همچنین دارای پراکندگی جمعیت محسوب می‌شود، مجموعه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در ماموریت تزریق واکسن و مقابله با کرونا عقب نیفتاد.

عزم جدی برای تولید مسکن

وی، از یک حرکت برنامه‌ریزی شده و جدی برای تولید مسکن در اردستان خبرداد و افزود: با طرح‌های مختلفی که تدوین و در دستور کار شورای مسکن شهرستان قرار گرفته است، شاهد استقبال مردم از این طرح‌ها هستیم که بزرگترین تولید مسکن در شهرستان آغاز شد.

به گفته فرماندار اردستان، ساخت بیش از یک هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته که ۴۵۰ واحد آن توسط انجمن خیران مسکن‌ساز شهرستان در حال ساخت است و برخی نیز به بهره‌برداری رسید.

گازرسانی به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار

وی با یادآوری گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار اردستان به جز یک روستا که دارای مشکل خاص بود، اضافه کرد: حتی به برخی مزرعه‌ها و نقاط جمعیتی که در تعریف وزارت کشور روستا محسوب نمی‌شود، عملیات گازرسانی انجام شده است.

تاملی با اشاره به خشکسالی‌های پی‌درپی ۱۰ سال گذشته، گفت: با وجود ساخت مجتمع‌های آبرسانی اما هنوز مشکل کمبود آب در برخی روستاها به قوت خود باقی است.

کاهش روستاهای‌ دارای آبرسانی سیار

فرماندار اردستان خاطرنشان کرد: با تدبیرهای انجام شده، آبرسانی با تانکرهای سیار به بیش از ۱۰۰ روستا از چهار سال گذشته به ۶۵ روستا در شهرستان اردستان کاهش یافته است.

وی با اشاره به ساخت ۲ مجتمع آبرسانی بزرگ در برزاوند و همبرات از توابع اردستان افزود: با تکمیل و بهره‌برداری این طرح‌ها، ۴۷ روستا از چرخه آبرسانی با تانکر حذف و شمار آنها به ۱۸ روستا کاهش خواهد یافت.

تاملی با اشاره به اینکه هر فرد جوانی در اردستان متقاضی اشتغال باشد، هیچ محدودیتی برایش وجود ندارد، گفت: البته مشکل بیکاری افراد تحصیل‌کرده در این شهرستان وجود دارد، چرا که این افراد انتظار دارند در رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند به کار گرفته شوند که طبیعی است با این روند در سراسر کشور روبه رو هستیم.

پیش به سوی اردستان قوی، شعار قرن جدید

وی با بیان اینکه برای اردستان در قرن جدید شعار «پیش به سوی اردستان قوی» انتخاب شده است، اظهار داشت: در راستای تحقق این شعار در مولفه‌های مختلف و ماموریت‌های متنوع تلاش خواهیم کرد، شرایط اردستان با ثبات شود چرا که به شعار پیش به سوی اردستان قوی، اعتقاد راسخ دارم و در این قرن، این شعار دست یافتنی و قابل تحقق است.

فرماندار اردستان با یادآوری پایان جشنواره خدمت در هفته دولت سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: اگرچه پارسال به دلیل برگزاری انتخابات رییس جمهوری و شوراها، شرایط و ثبات مدیریتی مناسبی وجود نداشت اما اردستان توانست تحقق ۷۷ درصدی از دستور کار و مصوبه‌های پیش‌بینی شده جشنواره را در حوزه‌های بهداشت و درمان، آب، گردشگری، نوسازی مدارس، راهداری و راهسازی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه کارآمدی مدیران دستگاه‌های دولتی در تعریف جدید، میزان تاثیرگذاری آنان بر روی افکار عمومی و جلب نظر مخاطبان عام و در جهت جایگاه رسانه و تقویت سواد رسانه‌ای است، اظهار داشت: در اردستان مفاهیم و ارزش‌ها به صورت ملموس در مناسبت‌های کاری و اجتماعی تحقق بخشیده شد.

تاملی با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر با مردم که نشات گرفته از این اعتقاد است که مردم ولی‌نعمتان ما هستند و مسوولان در جایگاه خدمت به آنان قرارگرفته‌‎اند، گفت: وظیفه تمامی مدیران و مسوولان دستگاه‌های اجرایی این است که مردم را در جریان مهم‌ترین پیگیری‌ها و فعالیت‌های انجام شده قرار دهند و اطلاع‌رسانی کنند، چرا که مدیران مزد دریافت می‌کنند و باید این مهم یک مفهوم عینی و عملیاتی پیدا کند.

دستاوردها و چالش‌های سال 1400 اردستان از نگاه فرماندار

ارایه ۴۴۵ گزارش روزانه در راستای آگاه‌سازی مردم

فرماندار اردستان درباره انتشار عملکرد روزانه فرمانداری این شهرستان به صورت فایل صوتی ۲ دقیقه‌ای گفت: همه مدیران طی سال مشغول برنامه‌ریزی و پیگیری موضوع‌های مختلف هستند اما شاید مردم شاهد چکیده و یا عصاره از پیگیری‌ها و اقدام‌ها در قالب آیین افتتاح طرح‌ها هستند و کمتر مردم آگاهی دارند که برای افتتاح از یک طرح و یا مطالبه، شاید ساعت‌ها، روزها و حتی ماه‌ها گفت‌وگو و یا پیگیری با مسوولان شهرستان، استانی و کشوری نیاز باشد.

فرماندار اردستان یادآور شد: از این رو همزمان با سالروز ۷۲ سالگی تاسیس فرمانداری این شهرستان از ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۹، اهم فعالیت‌های روزانه انجام شده در قالب یک فایل ۲ دقیقه‌ای برای اطلاع و آگاهی‌بخشی مردم در اختیار شبکه‌های اجتماعی اردستان قرار گرفت و همچنان ادامه دارد.

سالمندی ۲۰ درصد جمعیت

وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی اردستان نیز اظهار داشت: ۲۰ درصد جمعیت این خطه (هفت هزار نفر) سالمند هستند و بر این پایه، سالمندترین شهرستان در استان اصفهان محسوب می‌شود که البته این موضوع خطر کاهش مشارکت برای توسعه منطقه را به دنبال دارد.

تاملی تاکید کرد: اقتصاد غالب اردستان برخاسته از بخش کشاورزی است که به دلیل خشکسالی‌های ۱۰ سال گذشته به شدت آسیب دیده است.

وی معقتد است، محصول سالمند بودن جمعیت و اقتصاد ضعیف اردستان باعث شده که بخش قابل توجهی از مردم این شهرستان یعنی ۱۵ درصد از جمعیت، زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار گیرند که این میزان جمعیت را نمی‌توان در نیروی انسانی مولد طبقه‌بندی کرد.

به گفته فرماندار اردستان، عمده این افراد سالمند و در روستاها ساکن هستند، در حالی که متوسط این رقم در کشور هفت درصد بیشتر نیست.

اعتیاد ام‌الفساد آسیب‌های اجتماعی

وی اعتیاد را ام‌الفساد آسیب‌های اجتماعی بیان و اضافه کرد: رد پای اعتیاد را می‌توان در طلاق، سرقت و سایر جرایم اجتماعی مشاهده کرد که اعتیاد نیز رابطه مستقیم با فقر و وضعیت اقتصادی جامعه دارد.

تاملی گفت: در قالب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردستان چند سال گذشته در حوزه‌های مختلف پیشگیری و مقابله با سوداگران مرگ اقدام‌هایی انجام شده که از جمله تاسیس شعبه‌ای از یک تشکل اجتماعی مردم نهاد (کنگره ۶۰) در شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان مردم نهاد طی ۲ سال گذشته بسیار مورد توجه خانواده‌های آسیب دیده قرار گرفته و حتی به خانواده‌های آسیب دیده کاشان و آران و بیدگل نیز خدمات رایگان ارایه می‌دهد.

فرماندار اردستان اظهار داشت: در حوزه طلاق، موضوع آموزش خانواده به طور پایه‌ای و جدی برای آگاهی‌بخشی مردم در دستور کار قرار دارد، در آموزش و پرورش نیز آموزش در دوره متوسطه آغاز شده، اداره بهزیستی نیز موظف شده برنامه‌های آموزشی را برای مخاطبان این بخش انجام دهد.

وی با بیان اینکه اردستان در مسیر گردشگری شمال به جنوب کشور قرار دارد، گفت: در همین راستا در حوزه گردشگری برای توسعه بوم‌گردی، مرکزهای اقامتی و مجتمع‌های بین راهی و اقامتگاه‌های سنتی در شهرستان گام‌هایی برداشته شده است، چرا که شعار ۱۴۰۴، اردستان سومین مقصد گردشگری اصفهان است و به این شعار اعتقاد داریم.

رتبه نخست استانی ذخیره‌های معدنی مس

تاملی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های معادن اردستان تاکید و اضافه کرد: اردستان به دلیل وجود ذخیره‌های مس دارای رتبه نخست در استان اصفهان و به لحاظ وجود عناصر، آبی‌ترین شهرستان این استان محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: معدن‌های طلا، نقره و آهن ظرفیت‌های خوبی را در منطقه اردستان به وجود آورده و می‌کوشیم مجوز طرح‌های فرآوری در این منطقه صادر شود تا به زودی اردستان در کشور بدرخشد.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه