همکاری مردم در واکسیناسیون، عامل اصلی مهار کرونا در استان اردبیل


همکاری مردم در واکسیناسیون، عامل اصلی مهار کرونا در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همکاری جدی و فعالانه مردم در انجام سه نوبت واکسیناسیون علیه بیماری کووید.19 را عامل اصلی در مهار و کاهش آسیب‌های شیوع کرونا در این استان عنوان کرد.

دکتر محمد جعفرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مشارکت خوب مردم استان اردبیل در انجام طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا گفت: در سایه مشارکت فعالانه مردم، استان اردبیل در تزریق نوبت اول واکسن کرونا در رتبه دوم، در تزریق نوبت دوم واکسن در رتبه سوم و در تزریق نوبت سوم واکسن کرونا نیز در رتبه نهم کشوری قرار گرفته است.

وی با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۱۶ دُز واکسن نوبت اول دوم و دوم و سوم در استان اردبیل، نرخ تزریق نوبت اول واکسن کرونا در این استان را ۹۹ درصد جمعیت هدف معادل ۹۶۴ هزار و ۹۲۰ دُز اعلام کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین نرخ تزریق نوبت دوم در این استان را حدود ۸۹ درصد معادل ۸۵۰ هزار و ۸۷۲ دُز ذکر کرد و افزود: این استان در تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا، در رده استان اول و دوم کشوری قرار دارد.

وی مردم را به تزریق نوبت سوم واکسن کرونا دعوت و اعلام کرد: دُز سوم واکسن کرونا برای ۳۹۳ هزار و ۲۲۴ نفر از شهروندان این استان تزریق شده که معادل ۴۱ درصد جمعیت هدف تعیین شده برای دریافت این نوع واکسن است.

دکتر جعفرزاده افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است و همه مردم باید این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین همکاری رسانه‌ها در اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در بین مردم در مهار کرونا را بسیار مهم و قابل تقدیر خواند و ادامه داد: در سایه این مشارکت جمعی روند شیوع کرونا در این استان طی هفته‌های اخیر به خصوص در سال جدید نزولی شده و امروز برای هجدهمین بار در یک ماه اول سال جاری، شمار فوتی‌ها صفر شد.

وی کاهش مراجعات مردمی با علائم کرونا به ۲۸۴ نفر و مثبت شدن تست کرونای تنها ۲ مورد از این مراجعات را نشانه‌ای خوب از مهار کرونا در استان اردبیل عنوان کرد و خواستار تداوم همکاری مردم و متولیان امر در کنترل بیشتر شیوع کرونا در این استان شد.

دکتر جعفرزاده روند شیوع کرونا را به علت کامل نشدن فرایند واکسیناسیون همچنان شکننده خواند و اضافه کرد: مردم نباید وضعیت را عادی تلقی کنند و باید مثل سابق استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به تامین و توزیع واکسن کرونا در بین تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان، مردم را به تزریق نوبت سوم واکسن کرونا دعوت کرد و گفت: با تزریق نوبت سوم واکسن کرونا، ایمنی بالای ۹۰ درصد برای افراد ایجاد می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین خواستار استفاده از ماسک و ایجاد شرایط تهویه هوا در کلاس درس مدارس شد و اظهار کرد: والدینی که فرزندان آنها دارای علائم ابتلای به کرونا هستند، نباید فرزندان خود را به سر کلاس بفرستند و باید روند بهداشتی سپری شدن دوره درمان موارد احتمالی ابتلا طی شود.

به گزارش ایرنا، در ادامه روند نزولی شیوع کووید.۱۹، شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته به ۹ نفر کاهش یافته است و با پیشی گرفتن شمار افراد بهبود یافته مبتلای بستری نسبت به افراد بستری بدحال، ۱۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

با تداوم روند نزولی شیوع، طی ۲۴ ساعت گذشته شمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۴۹ نفر و آمار بستری روزانه در این استان نیز به ۱۴ نفر رسیده است.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال، مشگین‌شهر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

به گزارش ایرنا، بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا