فراری یا ردبول ؛ کدام تیم در ایمولا مدعی خواهد بود؟


در یک روز مانده به شروع جایزه بزرگ امیلیا رومانیا (ایمولا) نگاهی به نقاط قوت دو تیم پیشتاز فراری و ردبول داریم تا شاید بتوان پیش بینی کرد کدام یک از دو تیم می تواند خود را جلوتر از رقیب به خط پایان مسابقه برساند. با توجه به امتیازات کسب شده تا اینجای رقابت های فصل 2022 فرمول یک کاملا مشخص هست که خودروی فراری F1-75 و خودروی ردبول RB18 در کلاسی...

در یک روز مانده به شروع جایزه بزرگ امیلیا رومانیا (ایمولا) نگاهی به نقاط قوت دو تیم پیشتاز فراری و ردبول داریم تا شاید بتوان پیش بینی کرد کدام یک از دو تیم می تواند خود را جلوتر از رقیب به خط پایان مسابقه برساند.

با توجه به امتیازات کسب شده تا اینجای رقابت های فصل ۲۰۲۲ فرمول یک کاملا مشخص هست که خودروی فراری F1-75 و خودروی ردبول RB18 در کلاسی متفاوت و جلوتر از دیگر رقبا برخلاف سال های قبل که مرسدس را پیشتاز بلامنازع مسابقات می‌دیدیم، کار خود را دنبال می کنند.

نقطه قوت ردبول RB18

در حالی که فراری با اختلاف اندک کمی جلوتر از بقیه قرار دارد اما ردبول نیز با داشتن حداکثر سرعت در مستقیمی ها خود را به رقیب نزدیک کرده است. برتری ردبول در مستقیمی ها در چند مسابقه اخیر به خوبی خود را نشان داده و این موضوع به وضوح در تنها خط یک و پیروزی تیم ردبول در پیست جده به چشم می خورد.

خط یک و پیروزی مکس ورشتپن در عربستان در کنار دو کناره گیری این راننده در جایزه بزرگ بحرین و استرالیا باعث شده است که فراری به راحتی بتواند خود را از رقیب اصلی خود در فصل ۲۰۲۲ جدا کند.

قدرت فراری F1-75 کجاست؟

تا به اینجای فصل با دقت در عملکرد تیم فراری به وضوح می توان قدرت فراری را در مسیر ها و پیچ های سرعت پایین و شتاب گیری بعد از پیچ مشاهده کرد.

فراری یا ردبول ؛ کدام تیم در ایمولا مدعی خواهد بود؟فراری یا ردبول ؛ کدام تیم در ایمولا مدعی خواهد بود؟

پیست ایمولا

پیست ایمولا را میتوان به دو قسمت متفاوت تقسیم کرد.

بخش اول (سکتور 1) ما شاهد یک مستقیمی بلند هستیم و در دیگر نقاط پیست پیچ های متعدد با فواصل کوتاه هستیم. تا به اینجای مسابقات فراری برای رفع مشکل ثبات در خودروی خود با زاویه بال بیشتر نسبت به ردبول در رقابت شرکت داشته و این موضوع را می‌توان تفاوت اصلی در عملکرد در خودرو دانست.

انتخاب زاویه بال عقب با نسبت نیروی رو به پایین و نیروی درگ رابطه مستقیم دارد. عملکرد قسمت زیرین در خودرو یکی از عوامل کلیدی در بوجود آوردن نیروی رو به پایین است.

در حالی که قسمت زیرین تنها یک سوم نیروی درگ بوجود آمده توسط بال عقب را به نیروی رو به پایین تبدیل می کند. عملکرد موتور نیز یکی از عوامل اصلی است.

گمان می رود قسمت زیرین در خودرو ردبول نیروی رو به پایین بیشتری نسبت به فراری تولید می کند یا موتور فراری کمی قدرتمند تر از ردبول باشد و یا شاید ترکیبی از هر دو.

قسمت ابتدای سریع در پیست ایمولا پیچ های سرعت پایین خود را به دنبال دارد و این موضوع باعث شده است هر دو خودرو بتوانند با توجه به مساحت بال عقب خود در قسمت های مناسب با خود قدرت نمایی کنند. قسمت های پر پیچ پیست کاملا با شرایط خودرو فراری هم خوانی دارد در حالی که خودروی ردبول با مساحت بال کمتر در قسمت های سریع پیست برتری خود را نشان می دهد.

فراری یا ردبول ؛ کدام تیم در ایمولا مدعی خواهد بود؟فراری یا ردبول ؛ کدام تیم در ایمولا مدعی خواهد بود؟

مکس ورشتپن ، ردبول – فرمول یک 2022

حال با بررسی سه جایزه بزرگ طی شده تا اینجای فصل…

میتوان به وضوح دید که در قسمت هایی با پیچ های سرعت پایین و در کل در قسمت هایی که از دنده های پایین استفاده می شود خودروی فراری به خوبی خود را به بالاترین عملکرد می رساند، چیزی که قبل تر از خودروی ردبول به مراتب بیشتر مشاهده می شد.

اما با بالا رفتن سرعت و استفاده از دنده های بالا اسن بار خودروی ردبول بود که فاصله را به راحتی با خودرو فراری جبران و حتی کمی سریع تر از فراری در قسمت های تخت گاز پیست بود.

شاید ترکیبی از استفاده درست از دنده های پایین و همچنین خروجی بهتر از پیچ بتواند کمی به خودروی ردبول در نزدیک ماندن به رقبا کمک کند تا در انتهای مستقیمی با استفاده از خلاء پشت خودروی جلو ضعف خود را کمی جبران کند.

شاید بتوان عامل کلیدی در مسابقه یک شنبه را سرعت طی کردن مستقیمی و رسیدن به انتهای آن دانست نه اینکه تنها حداکثر سرعت را در مستقیمی ثبت کنید. امکان اینکه خودرویی بتواند با ثبت حداکثر سرعت کمتر نسبت به رقبا طول مستقیمی را طی کند بسیار زیاد است چون رسیدن به حداکثر سرعت دلیل بر سریع بودن در طول مستقیمی نباشد.

برای مقایسه این موضوع بین فراری و ردبول می توان به جایزه بزرگ بحرین اشاره کرد، در حالی که ردبول می توانست حداکثر سرعت بیشتری را در مستقیمی اصلی طی کند اما در ورود و خروج از پیچ های یک و دو زمان زیادی نسبت به خودروی فراری از دست می داد و نمی توانست در مستقیمی بعدی خود را به خودروی فراری نزدیک کند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی