مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟


مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

دور دورانی که صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی‌سازی می‌رود و بسیاری از سوپراسپرت‌ها از پیشرانه‌های توربو یا هیبریدی استفاده می‌کنند، سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی رو به انقراض هستند؛ اما بااین‌وجود، طی همین چند وقت اخیر، شاهد معرفی دو سوپراسپرت تنفس طبیعی جذاب بوده‌ایم که می‌توانند لذت ناب رانندگی را به خریداران هدیه کنند. این خودروها شورلت … The post...

دور دورانی که صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی‌سازی می‌رود و بسیاری از سوپراسپرت‌ها از پیشرانه‌های توربو یا هیبریدی استفاده می‌کنند، سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی رو به انقراض هستند؛ اما بااین‌وجود، طی همین چند وقت اخیر، شاهد معرفی دو سوپراسپرت تنفس طبیعی جذاب بوده‌ایم که می‌توانند لذت ناب رانندگی را به خریداران هدیه کنند. این خودروها شورلت کوروت Z06 و لامبورگینی اوراکان تکنیکا هستند که می‌توان آن‌ها را از آخرین سوپراسپرت‌های تنفس طبیعی خالص دانست؛ بنابراین، بد نیست این دو ماشین جذاب را باهم مقایسه کنیم و با ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

برای پیست و جاده

شاید در نگاه اول این دو خودرو باهم بسیار متفاوت به نظر برسند اما درواقع شباهت‌های زیادی به هم دارند. کوروت Z06 و اوراکان تکنیکا هردو از پیشرانه‌های تنفس طبیعی دور بالا و گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند، در هردو تمام نیروی موتور فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و وزن هردو نیز تقریباً یکسان است. علاوه بر این، هردوی این سوپراسپرت‌ها هم برای استفاده در جاده و هم در پیست طراحی شده‌اند. تکنیکا نسخه‌ای بین عضو پایهٔ خانوادهٔ اوراکان یعنی اوو محرک و پرچم‌دار خانواده یعنی نسخهٔ مخصوص پیست STO محسوب می‌شود. درواقع در تکنیکا، مهندسان لامبورگینی مدل STO را رام‌تر کرده‌اند تا برای استفاده در جاده و خیابان هم مناسب باشد.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

به همین دلیل، در تکنیکا سه حالت رانندگی مختلف تعبیه شده که اولی با نام استرادا، برای رانندگی‌های روزانه است و همه‌چیز را تا حد امکان برای راحتی تنظیم می‌کند. حالت آخر که کورسا نام دارد هم خودرو را برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس در پیست تنظیم می‌کند. در همین حال، کوروت Z06 هم به‌عنوان نسخه‌ای قوی‌تر و توانمندتر از استینگری پایه، درعین‌حالی که تمرکز زیادی روی پیست دارد، راحتی جاده‌ای را هم فراموش نکرده است. سیستم تعلیق Z06 از کالیبراسیون خاصی بهره می‌برد که با استینگری متفاوت است اما بااین‌حال راننده امکان انتخاب از بین تنظیمات زیادی را چه برای پیست و چه برای رانندگی‌های روزانه خواهد داشت.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

قلب‌های تنفس طبیعی

هرچند همان‌طور که گفته شد هردوی این خودروها از پیشرانه‌های تنفس طبیعی دور بالا استفاده می‌کنند اما نوع موتور آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است. در سینهٔ اوراکان همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آشنا قرار گرفته که در اینجا هم مثل نسخه‌های قبلی، ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و ردلاین آن ۸,۵۰۰ rpm است. از سوی دیگر، موتور کوروت Z06 یک ۵.۵ لیتری V8 میل‌لنگ تخت کاملاً جدید با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm است که ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی موتور کوروت با وجودی که دو سیلندر کمتر دارد اما خروجی بالاتری را نسبت به لامبورگینی ارائه می‌کند. همچنین هرچند هردو خودرو از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کنند اما از کوروت هشت سرعته است درحالی‌که گیربکس اوراکان هفت دنده دارد.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟
مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

پرفورمنس

با توجه به مشخصاتی که فعلاً از این دو سوپراسپرت اعلام شده است، به نظر می‌رسد پرفورمنس آن‌ها در خط مستقیم نزدیک به هم باشد هرچند که در اینجا هم احتمالاً کوروت کمی برتری خواهد داشت. شورلت برای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت Z06 عدد ۲.۶ ثانیه را اعلام کرده که با توجه به شتاب حدود ۲.۹ ثانیه‌ای استینگری، به نظر می‌رسد این رقم واقعی باشد. از سوی دیگر، لامبورگینی شتاب صفرتاصد تکنیکا را ۳.۲ ثانیه اعلام کرده اما ازآنجایی‌که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر معمولاً بین یک تا دودهم ثانیه کمتر است و اوراکان STO هم در آزمایش‌های واقعی شتاب ۲.۶ ثانیه‌ای را ثبت کرده است، احتمالاً شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر واقعی تکنیکا زیر ۳ ثانیه خواهد بود.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

اما در این خودروها همه‌چیز فقط در شتاب و خط مستقیم خلاصه نمی‌شود و هردوی آن‌ها برای ارائهٔ بهترین پرفورمنس در پیست‌ها طراحی شده‌اند. ازاین‌رو، مهندسان جنرال موتورز برای کوروت Z06 قطعات آئرودینامیکی مختلفی مثل اسپلیتر جلو و بال عقب را طراحی کرده‌اند اما کسانی که خواهان پرفورمنس بهتری در پیست هستند باید پکیج آئرودینامیکی فیبر کربنی را سفارش دهند که اسپلیتر بزرگ‌تر جلو، باله‌های طرفین سپر جلو و بال بزرگ‌تری در عقب را به همراه دارد. با این پکیج، کوروت Z06 در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. از سوی دیگر، اوراکان تکنیکا هم دستخوش تغییراتی آئرودینامیکی شده و هرچند بال عقب آن نسبت به STO و یا حتی پرفورمانته کوچک‌تر است ولی گفته شده ۳۵ درصد داون‌فورس بیشتری نسبت به اوو محرک عقب تولید می‌کند.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

قیمت و زمان عرضه

هنوز قیمت دقیق هیچ‌کدام از این دو سوپراسپرت اعلام نشده است ولی قیمت حدودی آن‌ها قابل پیش‌بینی است. در آزمایشی که نشریات خودرویی با پروتوتایپ اوراکان تکنیکا داشته‌اند، قیمت آن را از قول مقامات لامبورگینی حدود ۲۷۵ هزار دلار اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به اظهارات مدیر بازاریابی کوروت، قیمت Z06 باید چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار باشد. درهرصورت، قطعاً سوپراسپرت آمریکایی بسیار ارزان‌تر از رقیب ایتالیایی خواهد بود که این باعث می‌شود طیف خریداران آن‌ها متفاوت باشد هرچند که در ویژگی‌ها و پرفورمنس بسیار به هم نزدیک هستند. تولید کوروت Z06 از تابستان امسال آغاز می‌شود اما کسانی که خواهان اوراکان تکنیکا هستند باید تا اواخر سال ۲۰۲۲ صبر کنند.

مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟
مقایسه سوپرکارهای جدید پیست و جاده، اوراکان تکنیکا یا کوروت Z06؟

مقایسهٔ مشخصات فنی

شورلت کوروت Z06 لامبورگینی اوراکان تکنیکا
پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 ۵.۲ لیتری V10
ردلاین ۸,۶۰۰ rpm ۸,۵۰۰ rpm
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۵۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم ۱۵۶۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۶ ثانیه ۲.۹ ثانیه
قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار حدود ۲۷۵ هزار دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر