آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش + درست کردن شامپو فرش خانگی


یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها از روی فرش‌ها شامپو فرش‌ها هستند که قدرت پاک‌کنندگی و تمیزکنندگی بسیار خوبی دارند. نحوه صحیح استفاده از شامپو فرش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تمیز کردن فرش و حذف آلودگی‌ها از آن دارد. البته باید توجه داشت که استفاده از شامپو فرش هیچ‌وقت […] نوشته آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش +...

یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها از روی فرش‌ها شامپو فرش‌ها هستند که قدرت پاک‌کنندگی و تمیزکنندگی بسیار خوبی دارند. نحوه صحیح استفاده از شامپو فرش می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تمیز کردن فرش و حذف آلودگی‌ها از آن دارد. البته باید توجه داشت که استفاده از شامپو فرش هیچ‌وقت نمی‌تواند جایگزین شستشوی کامل فرش شود و تمامی آلودگی‌ها را کاملاً از بین ببرد.

آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش + درست کردن شامپو فرش خانگی

به همین دلیل بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند اما نحوه صحیح استفاده از این ماده می‌تواند تا حدود زیادی به زیبایی و جذابیت فرش کمک کرده و لکه‌های مختلف را از بین ببرد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه صحیح بهره‌گیری از شامپو فرش‌ها و شیوه ساختن شامپو فرش‌های خانگی پرداخته می‌شود.

شیوه درست استفاده از شامپو فرش برای قالیشویی

همان‌طور که گفته شد شامپو فرش‌ها از جمله بهترین و پراستفاده‌ترین مواد شوینده برای تمیز کردن فرش‌ها هستند که می‌توانند بسیاری از آلودگی‌ها و لکه‌ها از بین ببرند و حتی برای شستشوی موکت نیز استفاده شوند. استفاده از این مواد روش خاص خود را دارد.

لازم است که حتماً بر اساس روش و شیوه صحیح استفاده شود تا باعث آسیب و پوسیدگی فرش نشود. مراحل شستشوی فرش‌ها با استفاده از شامپو فرش‌ها به شرح زیر هستند.

ابتدا باید در یک ظرف دو فنجان شامپو را با یک لیتر آب ترکیب کرده و به خوبی حل کرد تا کاملاً کف کند. در مرحله دوم با استفاده از یک اسفنج باید کف موجود بر روی محلول ساخته شده را به آرامی بر روی سطح فرش کشید. این کار باید به آرامی انجام شود و هرگز از آب خالی برای تمیز کردن فرش استفاده نکرد. چرا که آب باعث می‌شود آلودگی‌ها به داخل بافت فرش نفوذ کنند و فرش دیرتر خشک شده. حتی ممکن است رطوبت باعث پوسیدگی فرش شود. این عمل باید تا زمانی که آلودگی‌ها و لکه‌ها به خوبی از بین می‌روند ادامه پیدا کند. سپس اجازه داد که فرش نیم ساعت در هوای آزاد خشک شود. بعد از نیم ساعت باید از قسمت بالای فرش یک دستمال توری را در جهت خواب فرش کشید. سپس با استفاده از جاروبرقی فرش را در جهت خواب جارو کرد. در نهایت و در محله پایانی می‌توان از یک برس استفاده کرد و فرش را شانه کرد تا پرزهای به هم ریخته آن دوباره به حالت اولیه در بیاید.

آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش + درست کردن شامپو فرش خانگی

نحوه درست کردن شامپو فرش خانگی

خوشبختانه امروزه مواد مختلفی وجود دارند که با قابلیت تمیزکنندگی می‌توانند در از بین بردن آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف از روی فرش‌ها مؤثر باشند. تهیه شوینده خانگی برای فرش‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از خرید شوینده‌های آماده در بازار است. برای درست کردن یک شوینده مناسب برای فرش‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

شوینده اول: ترکیب سرکه سفید و آب

در روش اول می‌توان نصف پیمانه سرکه سفید را با نصف پیمانه آب مخلوط کرد. سپس با استفاده از آن لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها را از بین برد. البته این روش می‌تواند در ماشین فرش شویی کاربردی بیشتری داشته باشد و انواع لکه‌های قدیمی و کهنه را به خوبی تمیز کند.

شوینده دوم: هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و روغن

استفاده از شامپو فرش دوم که با مخلوط کردن ۴ قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی، یک و نیم پیمانه آب داغ و ۵ قطره روغن خالص ساخته می‌شود نیز می‌تواند به خوبی انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرد. این محلول در کنار تمیزکنندگی بالا می‌تواند سفیدکنندگی بسیار زیادی نیز داشته باشد.

شوینده سوم: آمونیاک، مایع ظرفشویی، الکل و روغن

در روش سوم می‌تواند دو قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی، ۲ فنجان الکل و چند قطره روغن را به خوبی مخلوط کرد و یک شوینده قوی ساخت. این محلول می‌تواند اکثر لکه‌های قوی و قدیمی را تمیز کند. یکی از بهترین مواد برای شستن فرش‌ها با ماشین است.

شوینده خانگی مرکبات

یکی دیگر از بهترین شوینده‌های مورد استفاده برای شستن انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت شوینده خانگی مرکبات است. در این روش باید ۷ قطره شکر قهوه‌ای را با یک و نیم فنجان پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب ترکیب کرد. البته این محلول باید مدتی طولانی (۳ ماه) باقی بماند تا بتواند خاصیت تمیزکنندگی مناسبی پیدا کند. این محلول نیز می‌تواند یک شامپو فرش مناسب برای تمیز کردن انواع آلودگی‌ها و لکه‌ها باشد.

محلول هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

یکی دیگر از بهترین محلول‌های شوینده و تمیزکننده آلودگی‌ها از روی فرش‌ها محلول هیدروژن پراکسید و جوش شیرین است. در این روش باید یک فنجان جوش شیرین را با نصف فنجان هیدروژن پراکسید و یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی مخلوط کرد.

سپس با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز محلول را بر روی لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها کشید و آنها را تمیز کرد. جوش شیرین در حقیقت یکی از بهترین مواد تمیزکننده است که می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد.

آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش + درست کردن شامپو فرش خانگی

اسپری شستشوی فرش

یکی دیگر از محلول‌هایی که می‌توان به راحتی تولید کرد و به عنوان یک شامپو فرش خانگی از آن استفاده کرد اسپری شستشو است که با استفاده از سرکه سفید، نمک، روغن و آب تولید می‌شود. در این روش یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب گرم مخلوط کرده و سپس باید دو قاشق چای‌خوری و ۱۵ قطره روغن خالص به آن اضافه کرد و به خوبی مخلوط کرد. این اسپری می‌تواند برای تمیز کردن انواع لکه‌های موجود بر روی فرش مناسب باشد و آنها را به خوبی تمیز کند.

شامپو فرش مخصوص فرش‌های روشن

فرش‌های روشن دارای حساسیت‌های خاصی هستند و نمی‌توان از شوینده‌های مختلف برای تمیز کردن آنها استفاده کرد و برای انتخاب شوینده باید به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه کرد. استفاده از شامپو فرش مخصوص فرش‌های روشن که با مواد هیدروژن پراکسید، مایع ظرف‌شویی، روغن خالص و آب داغ می‌تواند به خوبی انواع لکه‌ها را از بین ببرد. در این روش باید ۴ قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و ۵ قطره روغن خالص را در یک و نیم پیمانه آب داغ مخلوط کرد و به خوبی آنها را باهم ترکیب کرد. این محلول می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای انواع فرش‌ها خصوصاً فرش‌های روشن باشد.

البته مواد و شوینده‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند نقش شامپو فرش را داشته باشند و انواع لکه‌های مختلف را از روی فرش‌ها تمیز کنند.

تفاوت شامپو فرش خانگی با شامپو فرش صنعتی

شرکت‌های قالیشویی از مواد شوینده مختلفی برای شستن انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی استفاده می‌کنند به نحوی که هر کدام از این مواد می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات شیمیایی خاصی داشته باشند. شامپو فرش‌ها ازجمله موادی هستند که در قالیشویی تهران و سایر شرکت‌ها استفاده می‌شود. البته شامپو فرش‌های مورد استفاده در شرکت‌های قالیشویی تفاوت‌های بسیار زیادی با شامپو فرش‌های خانگی دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع شامپو فرش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شامپو فرش‌های خانگی در مقیاس‌های کم و برای مصارف خانگی تولید می‌شوند. درحالی‌که شامپو فرش‌های صنعتی در مقیاس‌های زیاد و به صورت بشکه‌ای تولید می‌شوند و به مراکز صنعتی و شرکت‌های قالیشویی تحویل داده می‌شوند. شامپو فرش‌های خانگی معمولاً دارای فرمولاسیون‌های ضعیف‌تری هستند. در حالی که شامپو فرش‌های صنعتی از فرمولاسیون‌های قوی‌تری برخوردار هستند و قدرت تمیزکنندگی بسیار بالاتری دارند. قیمت شامپو فرش‌های خانگی بسیار کمتر از شامپو فرش‌های صنعتی است. استفاده از شامپو فرش صنعتی نیازمند داشتن مهارت و دانش فنی بالایی است.

مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

شستشوی فرش‌ها با استفاده از شامپو فرش‌ها مانند تمامی شوینده‌های دیگر می‌تواند مزایای و معایب خاص خود را داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین معایب و ایرادات این شوینده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چنانچه افراد در منزل از شامپو فرش استفاده کنند و فرش را آبکشی نکنند ممکن است که شامپو در داخل الیاف فرش باقی بماند. در نهایت باعث ایجاد حساسیت‌هایی مانند ترک پوست پای افراد و یا بور شدن رنگ فرش شود. شامپو فرش‌ها به خوبی نمی‌توانند تمامی لکه‌ها را تمیز کنند و فقط سطح فرش را از لکه پاک‌سازی می‌کنند. درحالی‌که مواد نفوذ کرده به داخل الیاف فرش تمیز نخواهد شد. باقی ماندن رطوبت در فرش بعد از استفاده از شامپو فرش ممکن است باعث آسیب دیدن فرش شود.

آموزش روش صحیح استفاده از شامپو فرش + درست کردن شامپو فرش خانگی

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از شامپو فرش‌ها نیز می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

شامپو فرش‌ها برخلاف پودرهای تمیزکننده باعث خشک و سفت شدن فرش نمی‌شود. این شوینده باعث کدر شدن رنگ فرش‌ها نمی‌شود شامپو فرش موجب زردآب انداختن فرش نخواهد شد.

جمع بندی نهایی

شامپو فرش‌ها به عنوان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین مواد شوینده و تمیزکننده شناخته می‌شود که با استفاده از آنها می‌توان در مدت زمان کوتاهی لکه‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی فرش‌ها را از بین برد. استفاده از شامپو فرش مانند سایر شوینده‌ها نیازمند توجه به نکات و پارامترهای مختلفی است. اگرچه امروزه شامپو فرش‌ها به صورت آماده در دسترس هستند اما می‌توان با استفاده از مواد خانگی به راحتی انواع مختلفی از این شوینده‌ها را تولید کرد و برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از آنها استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !