صنعت گردشگری نباید دچار دافعه شود


صنعت گردشگری نباید دچار دافعه شود

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید با الهام از منابع دینی و فرهنگی یک چارچوب و نظام‌نامه‌ در صنعت گردشگری ترسیم شود، ضمن اینکه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشور معرفی و برای گردشگران استانداردسازی می‌شود دچار دافعه نشویم.

صنعت گردشگری نباید دچار دافعه شود

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با ایران اکونومیست درباره توسعه گردشگری در کشور اظهار داشت: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم گردشگری می‌تواند صنعت درجه یک کشور باشد، اگر قرار است از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم، بهترین تکیه گاه اقتصادی صنعت گردشگری است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ضرورت تدوین نظام‌نامه گردشگری گفت: همه چیز برای گردشگران خارجی در زمان سفر به ایران باید قابل پیش‌بینی باشد؛ باید با الهام از منابع دینی فرهنگی یک چارچوب و نظام‌نامه‌ در صنعت گردشگری ترسیم شود، ضمن اینکه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشور باید معرفی و برای گردشگران استانداردسازی شود تا دچار دافعه نشویم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس به جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد وگفت: اعضای کمیسیون در آن جلسه از وی درباره کمبود اعتبارات حوزه گردشگری سوال کردند و اینکه گاهی در منطقه‌ای طرح گردشگری و تفریحی آغاز می‌شود، اما به دلیل عدم تامین اعتبارات روند آن طولانی است یا طرح متوقف می شود.

وی گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی همچنین درباره ثبت اماکن تاریخی و معرفی مفاخر مشاهیر در استان‌ها از وزیر میراث فرهنگی سوال کردند، زیرا اماکن تاریخی وقتی تعیین و ثبت می‌شوند مالک آن دیگر اجازه دخل و تصرف در آن را ندارند، انتقادی که نمایندگان عنوان کردند این بود که این فرایند طولانی است، باید به سرعت تعیین تکلیف شود و اینکه بسیاری از استان‌ها در معرفی مشاهیر و ساخت تندیس و یادمان مفاخر خود مشکل دارند.

صنعت گردشگری نباید دچار دافعه شود

اقتصاد روستا فعال شود

منتظری توضیح داد: مجلس توجه ویژه‌ای به حفاظت از بافت تاریخی دارد، در بودجه ۱۴۰۱ هم برای ترمیم مرمت و حفظ بافت تاریخی شهرها روستاها تصویب کرد. از طرفی امروزه دیگر گردشگران علاقه چندانی به هتل‌های چند ستاره لوکس در شهرها ندارد، بلکه تمایل دارد در یک فضای طبیعی و بافت تاریخی در روستا اقامت داشته باشد که باید اقتصاد روستا فعال شود؛ و البته آنچه به رونق اقتصاد روستا کمک می کند بوم‌گردی است که بیشتر آنها در مناطق کم برخوردار کشور قرار دارند ما هم در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی در این زمینه تصویب کردیم.

صنعت گردشگری نباید دچار دافعه شود

رفع موانع سرمایه‌گذاری گردشگری/ راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی

منتظری بر رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تاکید کرد و گفت: وزیر میراث فرهنگی رویکرد جدیدی را آغازکرده جلسات مختلفی را با سرمایه گذاران گذاشته و از آنها دعوت کرده است، مجلس هم چتر حمایتی خود را بر سر بخش خصوصی بیش از گذشته باز کرده است.

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: در حوزه صنایع‌دستی مشکلات زیادی وجود دارد که از دولت خواستیم که آنها موانع اجرایی را برطرف کنند و اگر در قوانین مواردی وجود دارد که مانع زا است، اعلام کنند ما آن را اصلاح و تعدیل می‌کنیم.

وی به مذاکرات انجام شده با وزیر میراث‌فرهنگی درباره راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی استان‌ها اشاره کرد و گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی اغلب برای دل خود اثر خلق می‌کند، نمایشگاه‌های موسمی و فصلی پاسخ‌گوی معیشت و اقتصاد جامعه هنرمندان صنایع‌دستی نیست، آن طور که ضرغامی توضیح داد قرار شده در استان‌ها حتی در مجموعه های گردشگری، فضاهایی برای بازارچه هایی راه‌اندازی شود تا هنرمندان بتوانند به صورت دائمی حضور پیدا کنند تا محصولات خود را معرفی و به راحتی بفروشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صادرات از بخش های مهم صنایع دستی است در این زمینه با دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد (سعید محمد) جلسه داشتیم که در این زمینه کمک کنند تا صنایع دستی صرفا به داخل کشور محدود نشود، بلکه تورهای خارجی که شکل می‌گیرد فعالان صنایع دستی هم بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

۱۳۵۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت