جدیدترین روش درمان ناباروری+ فیلم


جدیدترین روش درمان ناباروری+ فیلم

رکنا : روش prp شانس بارداری را تا حدود 35 درصد افزایش می دهد.

بسیاری از زوج‌های نابارور از هر روش درمانی برای بارداری استفاده می کنند.

به گزارش رکنا، متخصص زنان و نازایی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: کم نیستند زوج‌هایی که سال‌ها از زندگی مشترکشان می‌گذرد و هنوز طعم فرزند دار شدن را نچشیده اند. آمار‌ها نشان می‌دهد ۲۰ درصد از زوجین کشور نابارور هستند.

ناباروری مشکلی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و در سال‌های گذشته افزایش سن ازدواج و باروری، تغییر شیوه تغذیه و ... به آن دامن زده است.

در این حال پزشکان متخصص نازایی هم به طور مداوم درپی بکارگیری شیوه‌های نوین برای بالا بردن احتمال بارداری زوج‌های نابارور بوده اند.

روش‌هایی که برای بسیاری از خانواده‌ها نتیجه مثبت داشته و چراغ خانه هایشان را با تولد نوزادشان روشن کرده است. یکی از روش‌های درمانی که حدود دو سالی هست در مرکز باروری و ناباروری اصفهان به کار گرفته می‌شود روش prp است.

پایان ۲۷ سال انتظار برای فرزند دار شدن

خانم نظری یکی از اولین بانوانی است که برای بارداری به روش prp اقدام کرده و حالا صاحب پسری دو ساله است.

او می‌گوید: ۲۷ سال برای درمان به همه مراکز درمان ناباروری کشور مراجعه کردم، اما نتیجه‌ای نگرفتم.

خانم نظری که ساکن خوزستان است می‌گوید: شاید بتوان گفت روش‌های زیاد درمانی را تجربه کردم و از فرزندآوری ناامید شده بودم که به مرکز باروری و ناباروری اصفهان هم مراجعه کردم و پس از بکارگیری روش prp، علی کوچولو متولد شد.

خانم جوانی که از مراجعان مرکز باروری و ناباروری اصفهان است هم به ما گفت: از سال ۹۲ به این مرکز مراجعه می‌کردم و چندین انتقال ناموفق داشتم.

او گفت: به تازگی پزشکان مرکز روش prp را به من پیشنهاد کردند که خوشبختانه به بارداری ام منجر شده است.

علل ناباروری در مردان و زنان

اسدالله کلانتری متخصص زنان و نازایی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: عوامل مختلفی در ناباروری اثرگذار هستند که شایع‌ترین آن‌ها در میان مردان، تولید نشدن اسپرم سالم است که شامل اختلال در شکل، تحرک و تعداد اسپرم می‌شود.

او گفت: انسداد در یکی از لوله‌های رحمی هم ممکن است در رسیدن اسپرم به تخمک مانع ایجاد کند.

این متخصص زنان و نازایی، ناتوانی اسپرم در بارور کردن تخمک را از دیگر علل ناباروری در مردان می‌داند و توضیح می‌دهد: این مشکل به ناتوانی اسپرم در نفوذ به غشای تخمک و بارور کردن آن بر می‌گردد.

کلانتری در مورد علل ناباروری زنان هم می‌گوید: ناتوانی تخمک در لانه گزینی در دیواره رحم از مهمترین مشکلات خانم‌هایی است که موفق به بارداری نشده اند.

او در خصوص مزیت روش prp می‌گوید: با این روش فرد این شانس را دارد که با تخمک‌های خودش باردار و صاحب فرزند شود.

پی آر پی، پلاسمای غنی ازپلاکت

سیدمهدی احمدی متخصص زنان و نازایی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: روش درمانی prp پیش از این در زمینه پوست و زیبایی استفاده می‌شد و در یکی دو سال اخیر برای درمان ناباروری هم به کار گرفته شده است.

او گفت: این روش برای افرادی که آی وی اف‌های مکرر ناموفق داشتند یا خانم‌هایی که می‌خواهند یائسگی خود را به تعویق بیندازند، کاربرد دارد.

prp چیست؟

متخصص زنان و نازایی در تشریح روش درمانی prp می‌گوید:prp همان پلاسمای غنی از پلاکت است، در این روش، خون بیمار، دریافت و سانتریفیوژ می‌شود تا پلاکت‌ها خالص شوند، سپس پلاکت‌های خالص شده که حاوی فاکتور رشد با چندین برابر پلاسما هستند بار دیگر به فرد تزریق می‌شوند.

به گفته احمدی، در مرحله بعد، تخمدان‌ها برای تخمک گذاری تحریک می‌شود و تخمک‌های غیر فعال شروع به فعالیت می‌کند.

او معتقد است این روش احتمال بارداری را ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش می‌دهد و دریچه امیدی برای خانم‌هایی است که تخمدان هایشان به درمان دارویی جواب نداده و یا دچار یائسگی زودهنگام شده اند.

پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی فاکتور‌های رشد

محمدحسین نصر اصفهانی، جنین شناس به خبرنگار ما گفت: هر نوزاد دختر با ذخیره کاملی از تخمک در تخمدان هایش متولد می‌شود که البته به مرور زمان و با افزایش سن، تعداد و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد، همچنین نارسایی تخمدان یا یائسگی زودرس نیز سبب تخریب تخمدان و کاهش سطح هورمون‌های جنسی می‌شود.

او گفت: پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) حاوی چندین فاکتور رشد است که باعث ترمیم بافت و جوان سازی تخمک می‌شود.

احتمال باروری چطور افزایش می یابد؟

این جنین شناس مرکز باروری و ناباروری اصفهان می‌گوید: تخمک‌ها برای بهبود وضع کیفی و کمی خود به فاکتور رشد نیاز دارند و رساندن فاکتور رشد به آن‌ها احتمال باروری را افزایش می‌دهد.

مرکز باروری و ناباروری اصفهان در بهمن سال ۱۳۷۲ با هدف ارائه آخرین یافته‌ها و ابزار علمی به بیماران نابارور کار خود را آغاز کرد و بر اساس آمار، میزان موفقیت روش‌های درمانی آن حدود ۳۵ درصد است که با آمار مراکز درمان ناباروری در کشور‌های پیشرفته مطابقت دارد.

پزشکان این مرکز در سه دهه فعالیت خود با بکارگیری روش‌های نوین توانسته اند به فرزند دار شدن بسیاری از خانواده‌های ایرانی و حتی غیر ایرانی کمک کنند، اما در عین حال به افراد توصیه می‌کنند ازدواج و فرزندآوری را به تاخیر نیندازند تا شیوه‌های نوین درمان ناباروری فقط برای افرادی استفاده شود که دچار بیماری‌های خاص یا مشکلات جدی هستند.

گزارش از بنفشه حکمت پور

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حجم ویدیو: 17.16M | مدت زمان ویدیو: 00:02:18

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید