مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟


جذابیت منحصر به فرد در فرش طرح خشتی بیشتر از هر چیزی به دلیل نظم، تقارن و کادربندی‌های زیبا است. بنابراین اگر شما هم دوست دارید نظم را در همه المان‌های اطراف خود مشاهده کنید، فرش طرح خشتی گزینه مناسب خانه شماست.   انواع فرش ایرانی در طرح‌ها و نقش‌های متفاوت بافته می‌شوند و هرکدام […] نوشته مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟...

جذابیت منحصر به فرد در فرش طرح خشتی بیشتر از هر چیزی به دلیل نظم، تقارن و کادربندی‌های زیبا است. بنابراین اگر شما هم دوست دارید نظم را در همه المان‌های اطراف خود مشاهده کنید، فرش طرح خشتی گزینه مناسب خانه شماست.

مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟

انواع فرش ایرانی در طرح‌ها و نقش‌های متفاوت بافته می‌شوند و هرکدام از آن‌ها ریشه و تاریخچه بلندی دارند که از آداب و روسم و اعتقادات یک قوم برخاسته است. در این میان فرش طرح خشتی با طرح‌های یکسان و مرتب خود که به صورت قاب‌هایی در کنار هم قرار گرفتند، زیبایی منحصر به فردی دارد. به همین دلیل تفاوتی نمی‌کند که شما چه دکوراسیونی برای خانه خودتان چیده باشید؛ زیرا فرش خشتی به خوبی می‌تواند در هر دکور و چیدمانی قرار بگیرد و با فضای جدید هارمونی پیدا کند.

اگر شما هم قصد خرید فرش دارید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه این صفحه همراه ما بمانید تا با ویژگی‌ها و جذابیت‌های فرش طرح خشتی آشنا شوید.

فرش طرح خشتی چیست؟

مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟

در طراحی و رنگ‌بندی فرش طرح خشتی چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌آید، نظم بسیار زیاد، کادربندی‌های مرتب و نقوش زیبایی است که در هر قاب بافته شده است. این نقش‌های هندسی که طرح‌های مختلفی دارند، بسیار منظم در کنار هم قرار گرفتند و هر قاب داستانی متفاوت از قاب دیگر را برای ما بازگو می‌کند.

هنرمندان ایرانی از دیرباز طرح‌های خلاقانه‌ای را در هنرهای دستی و بافت فرش به کار می‌بردند. در این فرش طرح خشتی نیز یکی از دستباف‌های هنرمندانه‌ای است که ظاهری متفاوت و ویژه از هنر ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

اگرچه در فرش خشتی شاهد قاب‌هایی هستیم که هرکدام از آن‌ها دارای طرح و نقوش متفاوت هستند؛ اما ریشه این نوع بافت تاریخچه طولانی دارد. در گذشته برای ساخت خانه از خشت‌های خاک رس استفاده می‌شد. همین خشت‌های به ظاهر ساده و نامنظم تبدیل به ایده‌ای منحصر به فرد در بافت فرش شدند و هنرمندان بافنده ایرانی از آن ایده گرفتند.

به همین دلیل چیزی که در فرش طرح خشتی دیده می‌شود، خشت‌هایی با نقوش هندسی منظم و مرتب است که در کنار هم قرار گرفته شدند. بنابراین یک فرش خشتی چیزی شبیه به دیوارهای بلند است که از کنار هم قرار گرفتن طرح‌های خشتی زیبا ایجاد می‌شود.

فرش طرح خشتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در نگاه اول این انواع فرش و فرش آشپزخانه از چندین قاب مختلف تشکیل شده و هرکدام از آن‌ها نیز دارای طرح‌های متفاوتی هستند. اما در صورتی که شما هم به این نوع طرح در فرش علاقه داشته باشید، به خوبی متوجه تفاوت آن با سایر فرش‌ها می‌شوید.

اولین نکته این است که فرش خشتی دارای انواع مختلفی است و نقوش در هر قاب از طرح‌هایی مانند طرح افشان، اسلیمی، بته جقه، حیوانات، گل و برگ و شاخه، طرح گلدانی و… تشکیل شده است. البته تعداد زیاد این طرح‌ها به این معنا نیست که هر فرش طرح خشتی تمامی این طرح‌ها را در خود جای داده است؛ بلکه هر فرش طرحی جداگانه و منحصر به فرد دارد.

با توجه به گستردگی نقوش در این نوع فرش، به راحتی می‌توان از آن در دکوراسیون مدرن، سنتی و کلاسیک و یا مینیمال استفاده کرد. این در حالی است که سایر فرش‌ها دارای این ویژگی نیستند و حتما برای هر دکور و چیدمانی باید به سراغ گزینه مناسب آن رفت.

انواع طرح فـرش خشتی

گستردگی و تنوع در طرح‌های این نوع فرش باعث تنوع بسیار زیاد در انواع مختلف این فرش می‌شود. ازجمله طرح‌های رایج و مشهوری که در بافت فرش خشتی به کار می‌رود، نقش سرو است که نمادی از جاودانگی و سرسبزی است. علاوه بر آن نقش سرو، ریشه تاریخی دارد و برگرفته از نگاره‌های ثبت شده در تخت جمشید است.

نوع دیگری از این فرش جذاب، فرش خشتی قرمز است که از ویژگی‌های فرش بختیاری گرفته شده است. در این فرش طرح‌ها و نقوشی از گل فرنگ و گل خورشیدی بافته می‌شود و در رنگ‌بندی و تناژ قهوه‌ای و قرمز بافته می‌شود.

مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟

ازجمله نقوش پرکاربرد دیگر در این فرش، گل و برگ و شاخه است. همچنین در اطراف قاب‌ها نیز شاخه‌ها و سربندهایی در رنگ زرد بافته می‌شود. علاوه ر آن می‌توان به نقوش جذابی مانند طرح شطرنجی سیاه و سفید، طرح گل و درخت، طرح مرغ و خاتم کاری اشاره کرد. اما در عین حال معروف‌ترین نقوشی که در فرش خشتی بافته می‌شوند در سه طرح اسلیمی، قرآنی و بختیاری قابل تقسیم است.

در کنار طرح و نقوش کلی که در هر قاب از این فرش بافته می‌شود، نمای کلی انواع فرش خشتی نیز باهم تفاوت‌هایی دارند. در برخی این فرش‌ها از لچک و ترنج استفاده می‌شود و به همین دلیل در مرکز فرش یک حوض بزرگ بافته می‌شود و ۴ لچک در اطراف فرش دیده می‌شود. اما در برخی دیگر از آن‌ها فقط چینش خشت‌هایی از نقوش مختلف دیده می‌شود.

در عین حال رنگ‌بندی فرش خشتی نیز دارای تنوع بسیار گسترده است. بنابراین شما می‌توانید با توجه به رنگ غالبی در دکوراسیون، گزینه مناسب را انتخاب کنید. به‌طور مثال برای خانه‌ای با دکور سنتی، فرش خشتی قرمز گزینه جذابی است که به خوبی با این محیط هارمونی دارد. اما در صورتی که دکور مینیمال در خانه دارید، به سراغ طرح‌های روشن و فرش خشتی بدون طرح لچک ترنج بروید.

فرش خشتی برای کجا مناسبه؟

مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟

اولین نکته برای خرید فرش طرح خشتی این است که به رنگ‌های غالب در دکوراسیون توجه کنید. علاوه بر آن نوع چیدمان و المان‌هایی که در فضای دکوراسیون به کار رفته است، در انتخاب فرش خشتـی موثر است. اگر خانه‌ای با چیدمان کلاسیک دارید، از فرش خشتی با ظاهر کلاسیک و شلوغ استفاده کنید.

البته فراموش نکنید که دکوراسیون کلاسیم به معنای شلوغ کردن خانه با طرح‌ها و نقوش شلوغ و یا اکسسوری‌های بسیار زیاد نیست. به همین دلیل در صورتی که فرش طرح خشتـی با نقوش شلوغ انتخاب کردید،ریال حتما سایر وسایل مانند مبلمان و پرده را با تناژ رنگی کمتر انتخاب کنید. همچنین بهتر است سایر المان‌ها دارای طرح‌های ساده‌ای باشند تا میان فرش و این وسایل هارمونی برقرار شود.

در حال حاضر فرش خشتی در رنگ بندی‌های متفاوت در بازار یافت می‌شود. بنابراین برای چیدمان مینیمال و مدرن هم می‌توانید گزینه مناسب از این فرش را پیدا کنید. به‌طور مثال برای خانه‌ای با دکور مینیمال پیشنهاد می‌شود که فرش طرح خشـتی با رنگ‌بندی سفید و کرمی انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که طرح‌های سنتی مانند لچک ترنج روی فرش بافته نشده باشد تا با فضای مینیمال و مدرن هماهنگی بیشتری داشته باشد.

خوشبختانه این فرش جذاب در تراکم مختلف بافته می‌شود و به دلیل نقش و نگارهای شلوغی که دارد، گزینه بسیار خوبی برای فضاهای پرترافیک و شلوغ خانه محسوب می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید برای آشپزخانه یک فرش مناسب انتخاب کنید، فرش خشـتی قرمز پیشنهاد جذابی است.

همچنین می‌توانید برای فضاهای کم رفت و آمد مانند پذیرایی نیز از فـرش خشتی با تراکم زیاد استفاده کنید و رنگ‌بندی روشن از آن انتخاب کنید. برای این فضا فـرش خشتی با تراکم ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ گزینه بسیار زیبایی است که ظرافت در بافت و جزئیات بسیار شفاف و واضح را به نمایش می‌گذارد.

کلام پایانی

در این صفحه با ویژگی‌های مختلف فرش خشتی و انواع متفاوت آن آشنا شدیم. همان‌طور که بیان شد این فرش از نقوش هندسی منظم به همراه نقوش مختلف بافته می‌شود. هر قاب دارای نقوش، طرح و رنگ متفاوتی است و همین موضوع باعث گستردگی در طرح و نقش فـرش خشتی می‌شود. به همین دلیل برای هر نوع دکوراسیون و چیدمانی می‌توان از طرح و نقش فـرش خشتی مناسب آن فضا استفاده کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان