آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها


آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها آموزش بافت سرهمی کلاهدار نوزاد با پیج ساده و پیج گیس برای افراد مبتدی + الگو و اندازه های بافت سرهمی کلاه دار نوزاد و نحوه اندازه گیری و تعداد کلاف کاموا و طرز بافت رامپر کاموایی نوزاد بدون درز و […] نوشته آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و...

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

آموزش بافت سرهمی کلاهدار نوزاد با پیج ساده و پیج گیس برای افراد مبتدی + الگو و اندازه های بافت سرهمی کلاه دار نوزاد و نحوه اندازه گیری و تعداد کلاف کاموا و طرز بافت رامپر کاموایی نوزاد بدون درز و با درز کلاهدار را در ادامه از مجله حرف تازه دانلود کنید و برای کودکان و نوزادان خود در فصل زمستان ببافید

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

طرز بافت سرهمی کلاهدار با دو میل و میل گرد

با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان و علاقه مندان به هنر بافتنی توجه کنند که ما در ادامه بافت سرهمی کلاهدار نوزاد را برای شما آموزش می دهیم. این مدل سرهمی که ما امروز در این صفحه برای شما قرار دادیم، مناسب بچه های ۲ تا ۶ ماهه است آموزش دهیم. البته این اندازه ها نسبی است که بستگی به وزن و قد و جثه کودک شما بستگی دارد.

بافتهای مورد نیاز برای بافت سرهمی کلاهدار برای نوزاد، کشباف زیر و رو و بافت رکن و پیچ گیس بافت یا پیج ساده و طرز بافت جا دکمه (ژوته و کور کردن) و .. است

لیست وسایل مورد نیاز از میل تا تعداد کلاف کاموا

۴ کلاف کاموا مخصوص کودک
میل گرد شماره ۳
۴ تا ۶ دانه دکمه
متر و سوزن بزرگ

الگوی سرهمی کلاهدار نوزاد

چند نمونه الگوی سرهمی نوزاد و الگوی کلاه و آستین با سایزهای مختلف را در زیر ببینید:

روی عکس الگو علامت + نشان دهنده اضافه کردن دانه است، یعنی مثلا پس از ارتفاع ۵ سانت از بافت، یک دانه سمت راست و یک دانه سمت چپ اضافه می کنیم، مجدد به بافت ادامه می دهیم و وقتی ۵ سانت دیگر بافتیم، دوباره یک دانه سمت راست و یک دانه سمت چپ اضافه می کنیم و مجدد ۵ سانت دیگر می بافیم تا ارتفاع بافت ما به ۱۵ سانت برسد و دانه ها نیز ۵۴ عدد شود.

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

مراحل بافت:

**- ابتدا از بافت پاچه شلوار شروع می کنیم : بافت از پایین شلوار یعنی مچ یک پا شروع می شود، برای اینکه ۴۵ دانه سر انداخته و کشباف یکی زیر، یکی رو، تا ارتفاع ۷ سانت ببافید.

**- در آخرین رج کشباف، ۵ دانه به بافت اضافه کنید که تعداد دانه ها می شود ۵۰ دانه.

نکته: می توانید بعد از هر ۸ دانه یک ژته بیاندازید. دقت کنید در رج برگشت هنگام بافت ژته ها، باید یک پیچ به دانه بدهید تا جای ژته سوراخ ایجاد نشود.

وسط این ۵۰ دانه، خط تای پاچه شلوار محسوب می شود یعنی نصف آن جلوی پاچه شلوار و نصف آن پشت پاچه شلوار است و پیچ باید در نصفه ی جلو بیفتد.

پس نصف بافت را که ۲۵ دانه است در نظر بگیرید و چون پیچ گیس باف ما ۱۲ دانه نیاز دارد (سایز پیچ بستگی به سلیقه خودتان دارد)، پس می ماند ۱۳ دانه که ۷ تا دانه را قبل از پیچ و ۶ دانه را بعد از پیچ در نظر بگیرید.

نکته: در اولین رج بعد از کشباف، ۷ دانه رکن، ۱۲ دانه از زیر (برای پیچ)، بقیه بافت هم رکن (۳۱ دانه) باید بافته شود.

۱۲ دانه که برای پیچ گیس باف ۴ تایی در نظر گرفته اید، ثابت است (یعنی در رج رفت از زیر و در رج برگشت از رو بافته می شود) و بقیه بافت هم مطابق با بافت رکن همیشه از زیر بافته می شود

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

طرز بافت پیچ گیس

پیچ گیس بافت مانند پیچ معمولی است با این تفاوت که در پیچ معمولی شما یک بار دانه ها را جابجا می کنید و در پیچ گیس بافت دو بار.

در پیچ گیس بافت ابتدا ۴ دانه اول و دوم را به سمت چپ جابجا می کنید و دو رج رفت و برگشت می بافید و سپس ۴ دانه دوم و سوم را به سمت راست جابجا می کنید.

دقت کنید که همیشه در این جابجایی، ۴ دانه دوم در زیر قرار می گیرد و ۴ دانه اول و سوم روی ۴ دانه دوم می آید.

برای پیچ گیس بافت باید سه دسته دانه در نظر گرفت مثلا ۳ دسته چهارتایی.

۵ رج از زیر ببافید. رج ششم دسته چهارتایی اول را از روی ۴ تایی وسط رد کنید.

یعنی ۴ تایی وسط را ببافید بعد ۴ تایی اول و در پایان ۴ تایی سوم.

۵ رج ببافید. رج ششم دسته چهارتایی سوم را از روی دسته چهارتایی وسط رد کنید.

۴تایی اول را ببافید. بعد چهارتایی آخر و بعد چهارتایی وسط.

۵ رج بافته و دوباره بافت را تکرار کنید.

**- بافت را تا ۱۵ یا ۱۶ سانت ادامه می دهید و در کل بافت تا فاق ۲ دانه در سمت راست و ۲ دانه در سمت چپ اضافه می کنید که مجموعا ۴ دانه اضافه می شود و تعداد دانه ها به ۵۴ دانه می رسد.

**- به این ترتیب ۱۵+۷=۲۲ سانت قد پای شلوار تا فاق شلوار خواهد بود.

پاچه دیگر را هم به همین ترتیب ببافید.

در تصویر زیر پاچه شلوار که از وسط تا شده است را می بینید.

طریقه بافت بدن سرهمی کلاهدار نوزاد

در این مرحله باید بدنه لباس را ببافید. پس لازم است که ۲ پاچه بافته شده در یک میل قرار گیرد.

ابتدا با یکی از پاچه ها شروع کنید و ۶ دانه به ابتدای بافت اضافه کنید و سپس بعد از بافت پاچه اول، ۶ دانه به انتهای کار اضافه کنید. سپس دانه های مربوط به پاچه دوم را وارد میل کنید و ببافید و در نهایت ۶ دانه هم در انتهای این قسمت اضافه کنید (برای فاق).

این اضافه کردن ها همه در یک راستا انجام می شود و بافت مدل و پیچ هم دقیقا مثل قبل انجام می شود. الان شما جمعا ۱۲۶ دانه در میل دارید.

نکته: دقت کنید که دو طرفی که آزاد است، جلوی لباس است و سمت راست باید جادکمه بزنید. پس چند رج که بافتید، اولین جادکمه را باز کنید.

طرز بافت جا دکمه

در این لباس، در رجی که قصد دارید جادکمه بزنید، ۳ دانه می بافید، یک ژوته می اندازید و دو دانه بعدی را دوتا یکی می کنید، بقیه دانه ها را تا انتهای رج مطابق مدلتان (رکن و پیچ) می بافید.

در رج برگشت ژوته را طوری می بافید که پیچ نخورد و سوراخ بیفتد.

**- بافت را به همین ترتیب تا ۱۸ سانت ادامه دهید.

در این مرحله باید حلقه آستین را شروع کنید. پس دو طرف جلو را از روی خط تا مانند شکل زیر تا کنید تا جای حلقه مشخص شود.

از هر طرف روی خط تا (به الگو توجه کنید) ۲ دانه کور کنید. بعد از کور کردن دوباره قسمتهای جلو و پشت از هم جدا می شود و شما باید هرکدام را جداگانه ببافید پس آن قسمتی را که می خواهید ببافید در میل نگه داشته و قسمتهای دیگر را در نخ یا میل دوم قرار دهید.

تعداد کل دانه ها در این مرحله ۱۲۲ دانه است.

**- بعد از باز کردن حلقه آستین، هر سه قسمت را تا ۱۰ سانت به بافت ادامه دهید تا به یقه برسید.

**-حالا در دو قسمت جلو، ابتدا ۴ دانه کور می کنید. بافت را ادامه می دهید و رج برگشت را هم می بافید و در رج رو دوباره ۳ تا کم می کنید. بعد ۲ تا و بعد یکی کم کنید. ارتفاع بافت حدود ۳ سانت می شود و دانه های باقیمانده نیز طولی حدود ۹ سانت دارند (سرشانه جلو).

قسمت دوم جلو را هم به همین ترتیب ببافید.

در قسمت پشت (بخش وسط) هم تا ارتفاع ۳ سانت ببافید و سپس ۹ سانت از ابتدای رج را کور کنید و تا انتهای رج را ببافید و در رج برگشت هم دوباره ۹ سانت ابتدای آن را کور کرده و باقی دانه ها را ببافید (سرشانه پشت). دانه های باقیمانده در میل را برای کلاه در میل نگه دارید.

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

روش بافت کلاه سرهمی نوزاد

**- سرشانه ها را به هم بدوزید و سپس از یقه های جلو دانه بگیرید و در دو طرف دانه هایی که روی میل برای کلاه باقیمانده اند بیاندازید. تعداد دانه ها باید ۶۵ دانه باشد. اگر نهایتا تعداد دانه هایی که گرفتید بعلاوه دانه هایی که مانده بود کمتر از ۶۵ دانه بود، در رج اول بافت، مابین دانه ها، دانه اضافه کنید تا به ۶۵ دانه برسید.

**- کلاه را تا ۱۶ سانت ببافید و کور کنید. دو لبه را به هم بدوزید .لبه جلو هم تا می شود.

طرز بافت آستین ها:

آستینها را می توانید از پایین ببافید یعنی ۴۰ دانه سر انداخته و ۷ سانت کشباف ببافید. سپس مابین دانه ها، ۸ دانه اضافه کرده و ۴۸ دانه را رکن ببافید.

بعد از چند رج، ۱ دانه در ابتدا و انتهای رج اضافه کنید و دوباره بعد از چند رج دیگر این کار را تکرار کنید تا دانه ها به ۵۲ دانه برسد. رج ها را هم تا جایی ادامه دهید که قد آستین ۱۳ سانت شود.

در آخر دانه ها را کور کنید و درز آستین را دوخته و لبه آستین را به حلقه لباس بدوزید.

روش دوم : این است که از دور حلقه آستین ۵۲ دانه می گیرید و شروع به بافت کرده و در طول کار ۴ تا از دو طرف کم می کنید که ۴۸ تا باقی می ماند. وقتی به مچ رسیدید، ۸ دانه در کل کار کم می کنید تا دانه ها ۴۰ تا شود و این ۴۰ دانه را ۷ سانت کشباف می بافید و کور می کنید.

**- در آخر باید درز شلوار و دکمه ها را بدوزید.

آموزش تصویری بافت سرهمی کلاهدار نوزاد برای افراد مبتدی + الگو و اندازه ها

بافت منگوله بالا کلاه سرهمی یا گوش خرسی و خرگوشی

برای بالای کلاه می توانید از منگوله های آماده استفاده کنید ولی اگر می خواهید بالای کلاه دوتا گوش بدوزید باید مطابق تصاویر زیر، ۲ مربع با بافت رکن ببافید و از وسط تا کنید و پایین آنرا جمع کنید تا شکل گوش به خود بگیرد و سپس به کلاه بدوزید. تعداد دانه ها به اندازه گوشی که ترجیح می دهید بستگی دارد مثلا ۱۵ دانه یا بیشتر سر بیندازید.

گوش مدل خرسی

حدود ۱۲ تا ۱۵ سانت دانه سراندازید، این بستگی به سایز سرهمی دارد.

۴ سانت رکن ببافید.

در هر رج تا بالای بافت هر دو تا دانه را یکی کنید تا بافت جمع شود.

دو تا دیواره بافت بدوزید مثل یک کاسه گود می‌شود.

منبع: هنربازار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بافتنی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته