چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار


چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار بسیاری از مردم بر این باورند که وقتی وارد دانشگاه یا بازارکار می‌شوند به موفقیت می‌رسند. اما سبک زندگی موفق، خیلی خیلی زودتر از این اتفاق می‌افتد. در واقع ویژگی‌ها و طرز فکر یک فردِ موفق ریشه در دوران کودکی او دارد. تحصیلات عالی، […] نوشته چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟...

چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + ۴ راهکار

بسیاری از مردم بر این باورند که وقتی وارد دانشگاه یا بازارکار می‌شوند به موفقیت می‌رسند. اما سبک زندگی موفق، خیلی خیلی زودتر از این اتفاق می‌افتد. در واقع ویژگی‌ها و طرز فکر یک فردِ موفق ریشه در دوران کودکی او دارد.

تحصیلات عالی، تجربه‌ کاری و شبکه سازی، همه و همه عوامل مهم و تعیین کننده موفقیت هستند، اما تا حد زیادی مهم‌ترین عنصر موفقیت، ذهنیت کارآفرین است؛ عنصری که در دوران کودکی باید تقویت شود. برای پرورش دیدگاه و ویژگی‌هایی که فرد را برای موفقیت آماده می‌کند، هرگز زود نیست. البته هرچه این کار از سن پایین شروع شود، ادامه راه آسان‌تر خواهد بود. در این مقاله مرکز مشاوره یاسان (یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” در کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی) به عوامل تضمین کننده موفقیت می‌پردازد.

چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار

اگر در حال بزرگ کردن فرزندانتان هستید یا صرفاً کنجکاو هستید که بدانید چه چیزی منجر به پیشرفت افراد می‌شود، باید این چهار عامل اساسی را بشناسید:

هم‌نشینی با افراد باهوش و الهام بخش: اطرافیان و افرادی که با آن‌ها هم‌صحبت هستیم، به شدت بر روی نحوه‌ نگرش ما به خود و جهان اطرافمان تاثیر می‌گذارند. هرچه بیشتر با کسی صحبت کنید و زمان بیشتری را با او بگذرانید، دیدگاه‌های شما بیشتر شبیه او می‌شود.

هم‌نشینی با افراد نادان و جاه‌طلب هرگز شما را به پتانسیل درونی‌تان نمی‌رساند و اهداف‌تان را محدود می‌کند. در عوض اگر با افراد سخت‌کوشی که خودشان و شما را به چالش می‌کشند، معاشرت داشته باشید خودتان متوجه خواهید شد که در هر موقعیتی که قرار می‌گیرد، پیشرفت می‌کنید.

کودکان از دوستان و اطرافیان‌شان چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. کودکانی که با افراد الهام بخش ارتباط دارند و آرزو می‌کنند شبیه آنها شوند، بیشتر تلاش خواهند کرد تا به اهداف‌شان برسند. همچنین در آینده نیز به دنبال دوستانی هستند که آن‌ها را در مسیر موفقیت نگه دارد و به پیشرفت و موفقیت بیشتر آن‌ها در تحصیل و کار کمک ‌کنند.

این امر هم در بزرگسالی و هم در دوران کودکی صدق ‌می‌کند پس اگر بین دوستان‌تان، شما از همه باهوش‌تر هستید بدانید که راه را اشتباه آمده‌اید.

مشاوره آنلاین “مرکز مشاوره یاسان” بهترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی

چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار

ایجاد اشتیاق به یادگیری: منظور از آموزش و پرورش، همان تربیت دوران کودکی است، نه تحصیل در مدرسه یا آموزش خصوصی. نقش والدین در این موضوع بسیار مهم است؛ به‌طوری که می‌تواند موجب اشتیاق و توانایی مادام‌العمر برای یادگیری در کودک شود.

“یادگیری” یک نوع مهارت است. آموزش “هنر یادگیری” در دوران کودکی در تمام طول زندگی به افراد کمک خواهد کرد. بزرگسالان موفق همیشه در حال یادگیری هستند. اگر فرزند شما در دوران کودکی، بتواند مهارت‌های جدید بیاموزد و خود را با محیط‌های متفاوت وفق دهد، پس از رسیدن به بزرگسالی، فرسنگ ها جلوتر از سایر رقبا خواهد بود.

برای پیشرفت و موفقیت فرزندتان به مدرسه یا دانشگاه خصوصی با شهریه بالا نیاز ندارید. بلکه باید اشتیاق و تمایل به یادگیری مهارت‌های جدید را از دوران کودکی در فرزند خود ایجاد کنید.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار

مسئولیت‌پذیری: آیا تا به حال شنیده‌اید افرادی که بیشتر برای انجام کارهایشان بهانه می‌آورند، موفق‌تر هستند؟ البته که نه. افرادی که دائماً دیگران را به خاطر مشکلات خود سرزنش می‌کنند، هرگز توانایی روبه‌رو شدن و غلبه بر مشکلات را ندارد. در مقابل، افراد مسئولیت‌پذیر در دل مشکلات می‌روند و بر آن‌ها فائق می‌شوند.

افراد مسئولیت‌پذیر، متوجه گستردگی مسئولیت‌های خود هستند و به ندرت از زیر مسئولیت‌ شانه خالی ‌می‌کنند. مسئولیت‌پذیری و “اتکا به خود” دو ویژگی بسیار مهم در افراد موفق است. یادگیری مسئولیت‌پذیری سخت و دشوار است، به همین دلیل، بی‌نهایت مهم است که افراد در دوران کودکی آن را یاد بگیرند.

مسئولیت‌پذیری را می‌توان در دوران کودکی بدون هیچگونه قضاوت یا عواقب خاصی آموخت. در مقابل، در بزرگسالی ممکن است لازم باشد برای یادگیری این عامل مهم تاوان سنگینی بدهیم و خیلی سخت و دردناک آن را بیاموزیم. وقتی از کودکی، مسئولیت‌پذیر بار بیاییم، کافیست در بزرگسالی فقط این عامل را در خود تقویت ‌کنیم.

مشاوره آنلاین “مرکز مشاوره یاسان” بهترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی

چگونه موفقیت فرزندمان را در بزرگسالی تضمین کنیم؟ + 4 راهکار

خودکفا بودن: اکثر کارآفرینانی که می‌شناسیم مشکلی را در یک صنعت یا شکافی را در بازار کار دیده‌اند و با خودشان فکر کردند که “اگر هیچ کس قرار نیست کاری برای آن انجام دهد، باید خودم دست به کار شوم.”

ذهنیت کارآفرین مستلزم توانایی مقابله با مشکلاتی است که برای سایر افراد آنقدر ترسناک است که حتی از فکر کردن به اینکه می‌شود این مشکلات را حل کرد، ناتوانند. راه اندازی یک کسب و کار آسان نیست. کارآفرینان باید بسیاری از کارهای ناخوشایند را خودشان انجام دهند، بنابراین متکی به خود بودن بسیار مهم است.

کودکی که بتواند خودش کارهایش را مدیریت کند و به‌طور مستقل از پس مشکلاتش بربیاید، در مسیر تبدیل شدن به یک بزرگسال خودکفا با ذهنیت کارآفرین قوی است.

به یاد داشته باشید که کودکان امروز اطراف ما مبتکران و رهبران فردا هستند. بنابراین ارزشش را دارد که این مهارت‌ها و ویژگی‌ها را اکنون به آنها بیاموزیم. هر چه دیرتر شروع کنید، نهادینه شدن این عوامل در آنها سخت‌تر خواهد بود.

باتوجه به اینکه رفتارها و برخوردهای روزانه شما شخصیت و رفتار فرزندتان را شکل می‌دهد، وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر چالش بر انگیز است. این وظیفه به عشق، از خود گذشتگی، اختصاص دادن وقت و توجه زیاد نیاز دارد و شما در این مورد استحقاق دریافت هرگونه کمک و تشویقی را دارید. بر همین اساس مرکز مشاوره یاسان برای نخستین بار در کشور طرح “کوچینگ والدین” یا مربی والدین “از پیش از تولد فرزند تا دوران بلوغ” را به پشتوانه سال‌ها تجربه بالینی روانشناسان این مجموعه اجرا می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کوچینگ والدین توصیه می‌کنیم مقاله ۱۰ راه برای اینکه تبدیل به پدر و مادر فوق‌العاده شوید را بخوانید.

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” در کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. کافیست برای دریافت وقت مشاوره از روانشناس کودک و نوجوان یا حضور در کارگاه‌ها و دورهای فرزندپروی و تهیه کتاب‌های روانشناسی تربیت فرزند به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن