نواخته شدن طبل جنگ/ آیا حمله صهیونیست‌ها به قدس باعث وقوع جنگ جدید می شود؟


نواخته شدن طبل جنگ/ آیا حمله صهیونیست‌ها به قدس باعث وقوع جنگ جدید می شود؟

تشدید تنش ها در قدس به ویژه مسجد الاقصی همچنان ادامه دارد و این مسئله احتمال وقوع جنگ جدید بین اشغالگران صهیونیستی و فلسطینی ها را افزایش داده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: از چند روز پیش تنش ها در صحن های مسجد الاقصی و مناطق مختلف کرانه باختری متوقف نشده است. ادامه این تنش ها تهدیدی برای درگیری نظامی بین مقاومت فلسطین در نوار غزه و ارتش اشغالگر به شمار می آید.

این تنش در مسجد الاقصی با آغاز عید پِسَح یهودیان یعنی جمعه 26 فروردین 1401 مطابق با 15 آوریل 2022 میلادی آغاز شد و به نظر همچنان ادامه داشته باشد. زیرا شهرک نشینان یهودی همچنان به صحن های مسجد الاقصی حمله می کنند.

در طول ایام عید پِسَح، جمعیت های افراطی یهودی از شهرک نشینان برای ادای آیین ذبح قربانی داخل مسجد الاقصی دعوت کردندو گنبد الصخره را به خون این قربانی ها آغشته کنند. این مسئله خشم بزرگ فلسطینی ها و نیروهای مقاومت را درپی داشت، به طوری که نسبت به برپایی این آیین در مسجد الاقصی هشدار دادند.

پس از این فراخوانی‌ها، مقاومت فلسطین تاکید کرد که نقشه شهرک نشینان برای ذبح قربانی در مسجد تخطی از خطوط قرمز است.

شبکه الجزیره به نقل از یک منبع مقاومت اعلام کرد: برنامه شهرک نشینان برای هتک حرمت به مسجد الاقصی «بازی با آتش» است. این برنامه احساسات عرب ها و مسلمانان را تحریک می کند و آغاز «روزهای سیاه» برای اشغالگران و شهرک نشینان یهودی خواهد بود.

براساس گزارش وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین، بیش از 34 هزار شهرک نشین اسرائیلی در طول 2021 میلادی به مسجدالاقصی یورش بردند. درحالی که این آمار در طول 2018 میلادی 30 هزار شهرک نشین بوده است.

تهدیدات جدید

در پی تهدید مقاومت، مسجد الاقصی شاهد افزایش تخلفات و تجاوزات با حمله تعداد زیادی از نیروهای اشغالگر در بامداد روز جمعه گذشته به مصلی قبلی و تعرض به فلسطینی ها و بازداشت صدها نفر بود، سپس شمار زیادی از شهرک نشینان در روزهای شنبه و یکشنبه به مسجد حمله کردند.

پس از تحولات و تنش های اخیر در الاقصی، اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که در صورت ادامه تجاوزات اشغالگران و شهرک نشینان به مسجد الاقصی، مقاومت پاسخ خواهد داد.

هنیه در اظهاراتی اعلام کرد: ملت ما از خود و سرزمین خود دفاع می کند. این حق طبیعی آنهاست که مقاومت خود را ادامه دهند. قدس محور درگیری است. ما دفاع از آن را در نبرد آشکار با اشغالگران ادامه خواهیم داد. مهم نیست که چقدر طول بکشد، این مسئله را نفع خود حل می کنیم.

هنیه تاکید کرد که حق ملت فلسطین دسترسی به مسجد الاقصی و نماز و اعتکاف در آن است. هرگز ما تسلیم اقدامات سرکوب‌گرانه و تروریسم صهیونیستی نخواهیم شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس می گوید که مقاومت فلسطین در نوار غزه موشک های آزمایشی را به سمت دریا شلیک کرد که نشان از آمادگی مقاومت برای مقابله با اشغالگران صهیونیستی است.

رسانه های محلی اعلام کردند: در چارچوب نبرد آماده سازی و توسعه ابزارهای رزمی و موشک مقاومت، نزدیک به 20 موشک به سمت دریا شلیک شده است.

شبکه عبری زبان 12 گزارش داد که اعتقاد رایج در تشکیلات امنیتی رژیم صهیونیستی این است که جنبش حماس به دلیل حوادث الاقصی به حمله موشکی نزدیک شده است.

در می گذشته، مقاومت فلسطین در نوار غزه به دلیل مقابله نظامی با اشغالگران وارد عمل شد، این اقدام به دلیل یورش نیروهای صهیونیستی به مسجد الاقصی بوده است. در طول این درگیری توانست در چارچوب نبرد «شمشیر قدس» به اشغالگران ضربه بزند و حمله موشکی به قدس اشغالی را آغاز کنند.

احتمال افزایش درگیری

محمد مصطفی شاهین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی درباره وقوع رویارویی نظامی بین مقاومت در غزه و اشغالگران می گوید: اقدامات و حملات تحریک آمیز اشغالگران و شهرک نشینان با حمله به مسجد الاقصی و تلاش برای قربانی کردن در این مکان مقدس، ریختن روغن به آتش خواهد بود.

شاهین در گفت‌وگو با خلیج اونلاین معتقد است که این حملات صهیونیستی، احتمالات تشدید تنش را ممکن می کند، اما مقاومت امروز نبرد با اشغالگران را با حکمت و مطالعه عمیق مدیریت می کند تا پاسخ قاطع بدهد و به منافع عالی ملت فلسطین خدمت کند.

این تحلیلگر می گوید: بدون شک، جنایت های صهیونیست‌ها به سمت منفجرکردن اوضاع در مناطق مختلف کرانه باختری، داخل سرزمین اشغالی و قدس اشغالی پیش می روند، به خصوص که شهر قدس در رأس اولویت های گروه های مقاومت فلسطین و جهان اسلام قرار دارد.

شاهین تاکید می کند: در صورتی که اشغالگران از خطوط قرمز تعیین شده توسط مقاومت عدول کنند، ما می توانیم بگوییم که مقاومت باتوجه به شرایط، از ملت ها و مقدسات دفاع خواهد کرد و با نبرد شمشیر قدس 2 روبه رو خواهیم بود.

او درباره شلیک موشک های آزمایشی مقاومت می گوید که آمادگی و تجهیز مقاومت به خصوص درسایه تنش ها در مسجد الاقصی انجام می شود. شلیک آزمایشی موشک همزمان با ادامه تعرض ها به نمازگزاران در مسجد الاقصی، پیام هشدار به اشغالگران خواهد بود.

آمادگی رژیم صهیونیستی

درحالی که مقاومت در غزه برای پاسخ به اشغالگران آماده می شود که بنی گانتز، وزیر جنگ صهیونیستی تاکید می کند که ارتش این رژیم همیشه آماده است تا هرجاکه باید وارد عمل شده و با نوار غزه مقابله کند.

گانتس به شبکه 14 اسرائیل می گوید که در حال حاضر آرامش در غزه حاکم است، اما اگر آرامش پایان یابد، ما همه توان خود را علیه غزه به کار می گیریم و حماس و جهاد اسلامی این را می دانند. امیدوارم ماه رمضان امسال به طور طبیعی بگذرد.

گانتس احتمال وقوع حملات بیشتر در کرانه باختری یا قدس و حتی در مرکز شهرهای رژیم صهیونیستی را رد نکرد.

او با اشاره به امکان تشدید تنش در غزه می گوید که حماس نمی خواهد تنش افزایش یابد. در صوتر بروز هرگونه تنش، ساکنان غزه از جمله حماس و جهاد اسلامی باید شکل و نوع آن را انتخاب کند. اگر تنش تشدید شود، غزه دردهای زیادی متحمل خواهد شد.عکس العمل شدید خواهد بود. آنها توانایی ما و ابزارهای ما را می دانند.

همزمان با تشدید تنش ها در مسجد الاقصی، ارتش صهیونیستی سامانه گنبد آهنین در جنوب را تقویت کرد، زیرا این رژیم پیش بینی می کند شلیک موشک از غزه انجام شود.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری