شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک


اگرچه عرضه‌ها هر از گاهی قد علم خواهند کرد و این کاملا طبیعی است و بازار نهایتا طی معاملات فردا، به مسیر متعادل خود بازخواهد گشت.

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

به گزارش بورس‌نیوز، بورس در روز یکشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه در نخستین روز معاملاتی این هفته بازارسرمایه توانست با رشد شاخص هم‌وزن همراه باشد، ولی مجددا شاخص‌کل با وقفه چهارشنبه هفته گذشته به مسیر خود ادامه داد.

با رسیدن شاخص کل به مقادیر بالاتر از یک میلیون و پانصد هزار واحد این انتظار به وجود آمده است که شاید در این محدوده مدتی بازار در جا بزند.

شاید مدت زمان درجا زدن شاخص کل حتی به چند هفته برسد ولی در هر صورت با افزایش شاخص هم وزن برخی گروه‌های کوچک‌تر مورد توجه بودند.

گروه‌هایی مانند کاشی و سرامیک و انبوه سازی با رشد شاخص صنعت خود روبرو گردیدند. در گروه‌های بزرگ هم شرایط گروه خودرو بهتر از سایرین بود. گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نیز شرایط مثبتی را تجربه کرد.

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه نتوانست صعودی دیگر را در انتهای بازار رقم بزند و امروز نیز شاخص‌کل با سرخی به پایان رسید.

شاخص کل با کاهش ۷ هزار و ۴۸۸ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵۰ درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحدی رشد پیدا کند.

اما؛ شاخص هم‌وزن نیز رشد معقولی را از خود نشان داد و با رشد ۹۸۳ واحد صعودی بود و این شاخص رشد ۰.۲۴ درصدی را نسبت به روز گذشته رقم زد.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "پارسان"، "شتران"، "فملی" و "شبندر" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خگستر" با تعداد ۱۹,۶۹۴ معامله، "شستا" با تعداد ۱۸,۱۵۲ معامله، "خودرو" با تعداد ۱۴,۳۹۶ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۱,۴۲۱ معامله، "شپنا" با تعداد ۱۱,۰۷۹ معامله و "شتران" با تعداد ۱۰,۹۵۰ و "فسبزوار" با تعداد ۱۰,۸۳۵ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۵ هزار و ۶ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۸ میلیارد و ۴۴۶ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۴۴ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۸۰۲ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله ۳۳۰ میلیارد تومان و «شیمیایی» با حجم معامله ۲۷۵ میلیاردتومان و «فراورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۲۲۶ میلیارد تومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۰۹ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۴۷ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۵۱۰.۵ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۹۷ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۳۱ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۵۰.۹ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند نماد‌های "خکاوه" به ارزش ۵۶,۵ میلیارد تومان، "ثامید" به ارزش ۳۵,۴ میلیارد تومان، "مادیرا" به ارزش ۳۱,۸ میلیارد تومان، "ثرود" به ارزش ۳۰,۵ میلیارد تومان، "وصنعت" به ارزش ۲۱ میلیارد تومان در این لیست قرار گرفته‌اند.

از سوی مقابل نیز سهم‌های "انرژی ۱"، "سنیر"، "فلوله"، "سکارون" و "توسن" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۹۳۴ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۱۰۲ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"وکبهمن" ۹ میلیارد تومان، "سپید" ۸ میلیارد تومان، "پکویر" ۸ میلیارد تومان، "وتوصا" ۶ میلیارد تومان، "شاراک" ۶ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "فملی" ۳۵ میلیارد تومان، "فولاد" ۲۳ میلیارد تومان، "بپاس" ۱۹ میلیارد تومان، "شکام" ۱۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "صبا" با حجم معامله ۱۰۳.۶ میلیون برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه)، "فسبزوار" با حجم معامله ۱۴ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "خاهن" با حجم معامله ۵۱ میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "وپست" با حجم معامله ۷۴ میلیون برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "دجابر" با حجم معامله ۲۳.۵ میلیون برگه سهم (بیش از سیزده و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "ثقزوی" با حجم معامله ۱۹.۶ میلیون برگه سهم (بیش از هشت و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر