یادداشت مدیر رادیو رادیو فرهنگ در سالروز 82 سالگی رادیو


یادداشت مدیر رادیو رادیو فرهنگ در سالروز 82 سالگی  رادیو

علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در یادداشتی میلاد‌82 سالگی رادیو در ایران را تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در متن این پیام آمده است:

رادیو در ایران از چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ آغاز به کار کرد. هدف ها و انگیزه‌های نخست تاسیس رادیو در ایران ، بیشتر به عنوان وسیله ای سرگرم کننده بود، ولی با تلاش های پی گیر سازمان صدا و سیما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه تأسیس مراکز استانی و پایه گذاری شبکه‌های تخصصی، نگاه به این رسانه، منطقی تر و اصولی شد.

ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه صمیمی و تعاملی با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشاند. شبکه‌های تخصصی به مخاطبان این امکان را می دهند که بر اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه‌های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر، در شبکه‌های تخصصی، موضوع های مرتبط با آن به صورت جدی دنبال می‌شوند و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، این شبکه‌ها همانند کتابخانه گویا و دایرة المعارف پویا، نیاز مخاطبان جویا را پاسخ می‌دهد.

در ایران اسلامی، شبکه‌های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش ، جوان،اقتصاد، سلامت،گفت و گو و پیام، نمونه‌هایی از این رشد فرهنگی هستند که وظیفه پیام رسانی ، دانش افزایی و غنی سازی اوقات فراغت آحاد جامعه را به عهده گرفته اند.

فرهنگ یک رشته اصلی ، میان دار و پیوندی میان تاریخ ، ادبیات ، زبان ، دین ، سرزمین ،سیاست و اقتصاد هر ملتی است. نحوه فکر کردن و زندگی کردن ما به فرهنگ ما بستگی دارد. فرهنگ است که رفتار و افکار ، شخصیت و هویت ، ارزش های اصولی و باورهای اعتقادی ما را سامان می دهد. در طرز برخوردها و انگیزه‌هایمان تأثیرگذار است. به فرد گرایی و جمع گرایی و تعاملات اجتماعی ما ارتباط دارد. فرهنگی که ما به آن تعلق داریم حریم فردی و اجتماعی ماست. در واقع فرهنگ مدام ما را آموزش می دهد.

امروزه بیشترین سرمایه گذاری بر روی «فرهنگ» است. اگر فرهنگ دچار آسیب شود، اقتصاد، سیاست، باورها و آموزش هم دچار اشکال خواهد شد. فرهنگ کیفیت زندگی و خدمات جوامع را بالا می‌ برد و علاوه بر آنکه یک میراث انسانی به شمار می آید، یک عامل پیشران اجتماعی و اعتماد به نفس ملی است.

رادیو فرهنگ در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۷۵ همزمان با روز عطار نیشابوری، حکیم ، عارف و شاعر ایرانی و پارسی گو از دل رادیو سراسری ۲ به عنوان یک شبکه ملی تخصصی در حوزه فرهنگ تاسیس شد و بر اساس تصریح قانون اساسی پخش زنده مذاکرات علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد. رادیو فرهنگ در سه حوزه کلان یعنی فرهنگ ملی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی‌ به صورت ۲۴ ساعته و بر روی دو موج اف ام و ای ام برای مخاطبان ملی و بین‌المللی برنامه سازی می‌کند. این شبکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و هدایت فرهنگی افکار عمومی جامعه در مسیر تقویت دینداری و معنویت مخاطبان و اعتلای توان تأثیرگذاری جبهه انقلاب اسلامی‌ به کار بسته است. دشمنان نظام انقلاب اسلامی‌ به صورت مستمر در صدد تهاجم به ارزش‌های اسلامی و اساس انقلاب ، مایوس کردن و ایجاد تردید در دل های مردم، القای فرهنگ غلط و تضعیف ایمان ملت و اختلاف افکنی میان اقوام با ابزارهای مختلف رسانه ای در پوشش فرهنگ هستند. به همین دلیل یکی از مهمترین اولویت های رادیو فرهنگ توجه به هویت ملی و همگرایی مردم ایران است. ذائقه سازی فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و سیاست رسانه،هم افزایی، جریان سازی و مطالبه‌گری فرهنگی به عنوان صدای مردم از دغدغه‌های این رادیو است.

در پایان جا دارد ۸۲ سالگی رادیو را به همه همکاران ، دوستداران و شنوندگان رادیو‌که رسانه ای امیدآفرین است تبریک بگویم‌.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی