افتتاح 12 مدرسه در مناطق محروم با ورود دانش آموزان افغانستانی به ایران / هیچ شهریه ای برای اتباع تعریف نشده + صوت


افتتاح 12 مدرسه در مناطق محروم با ورود دانش آموزان افغانستانی به ایران / هیچ شهریه ای برای اتباع تعریف نشده + صوت

رکنا: برنامه وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان مهاجر افغانستانی بخصوص مهاجران تازه وارد ایران شده چیست؟ دو معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا تشریح کردند.

آمارهای ضد و نقیض از تعداد مهاجران افغان که از زمان روی کار آمدن طالبان وارد ایران شده اند زیاد است؛ اما طبق آماری که روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «جمعیت افغان ها در ایران اکنون به 8 میلیون نفر می رسد و هر روز حدود 10 هزار نفر به صورت قانونی و غیرقانونی وارد مرزهای ایران می شوند.» در این بین، رسیدگی و ساماندهی دانش آموزان افغان ، تمهیدات ویژه ای را از سوی وزارت آموزش و پرورش می طلبد.

در ایران کمتر از 30 مدرسه اتباع داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در راستای رسیدگی به این موضوع، با ابوالفضل کمالی و مجید عابدی، دو معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم تا ببینیم برنامه این وزارتخانه برای دانش آموزان مهاجر، به خصوص مهاجران افغان در سال تحصیلی پیش رو چیست؟

ابوالفضل کمالی، در پاسخ به اینکه آمار جدیدی از تعداد دانش آموزان اتباع در کشور دارند یا خیر به رکنا گفت: «ما آمار جدیدی از تعداد اتباع افغانستان در ایران نداریم؛ اما طبق آمار رسمی سال گذشته 5 میلیون و 500 هزار تبعه خارجی به ویژه افغانستانی در کشور حضور داشتند و از این رقم، حدود 556 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور ثبت نام شدند. این دانش آموزان در دو نوع مدرسه عادی و اتباع درس می خوانند. بیشتر این دانش آموزان در مدارس عادی درس می خوانند و حدودا 10 هزار دانش آموز در مدارس اتباع به تحصیل می پردازند. ما در ایران کمتر از 30 مدرسه اتباع داریم.»

کمالی در ادامه اشاره ای به سبک آموزش در مدارس عادی و اتباع کرد و افزود: «در مدارس عادی سبک و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود. این مدارس بیشتر در جنوب تهران، مشهد، سیستان و بلوچستان، کاشان و قم قرار دارند.»

مجید عابدی، معاون هماهنگی و نظارت مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در تکمیل افزود: «ما برای دانش آموزان کشورهای دیگر هم در ایران مدرسه اتباع داریم و صرفا به دانش آموزان افغانستانی خلاصه نمی شوند. در این مدارس دانش آموزان با نظام آموزشی خودشان پیش می روند؛ اما باید چند ساعتی هم از دروسی که ما توصیه می کنیم مطالعه کنند. این برای دانش آموزان ایرانی که در مدارس خارج از کشور هستند نیز صدق می کند و یک موضوع بین المللی است.»

12 مدرسه 12 کلاسه در مناطق محروم در دست احداث است

مجید عابدی معاون هماهنگی و نظارت مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه دانش آموزان اتباع بیشتر در شهر های مذهبی، حاشیه شهر تهران و شهرهایی که با آن قرابت فرهنگی بیشتری دارند؛ مثل استان های شرق کشور استقرار می یابند، افزود: «بخشی از این استقرار به موقعیت های کاری و کسب شغل ارتباط دارد. جمهوری اسلامی ایران سالانه برای تأمین نیاز آموزشی پناهندگان، مدارس جدیدی را تاسیس می کند. 12 مدرسه 12 کلاسه در شهرهایی که از طرف مهاجران استقبال بیشتری از آن ها می شود تاسیس خواهد شد. این مدارس در سال تحصیلی 1401 و 1402 افتتاح خواهند شد.»

وی افزود: «بخش اعظمی از هزینه ساخت این مدارس را دولت تامین می کند. همچنین کمیساریاری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و خیرین مدرسه ساز نیز در تامین این هزینه ها به ما کمک می کنند.»

ساز و کار ثبت نام مدارس بچه هایی که مدارک هویتی و اقامتی ندارند چگونه است؟

ابوالفضل کمالی، معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پروش، افزود: «اگر محرومیتی در مدارس کشور وجود دارد، برای تمام دانش آموزان است و باید در راستای حل این مسائل گام بر داریم. هیچ فرقی بین دانش آموزان مهاجر با سایر بچه ها نیست.»

عابدی در ادامه گفت: «همه مدارس کشور امکان ثبت نام اتباع را با طی کردن فرایند قانونی دارند و هیچ دانش آموز اتباعی بدون مدرسه و آموزش نخواهد ماند.»

وی در پاسخ به اینکه ساز و کار ثبت نام بچه هایی که مدارک هویتی و اقامتی ندارند چگونه است، گفت: «این دانش آموزان باید به سفارت کشورشان مراجعه کنند و پس از آن در دفاتر کفالت وزارت کشور تایید شوند. در نهایت برگه حمایت تحصیلی دریافت می کنند و به راحتی می توانند در مدارس تحصیل کنند.»

برگه حمایت تحصیلی تله ای برای شناسایی مهاجران غیر قانونی نیست

معاون هماهنگی و نظارت مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، در پاسخ به اینکه آیا با مراجعه دانش آموزان به سفارت خانه ها، مشکل اقامتی برای والدینشان پیش خواهد آمد یا نه گفت: «این کار به منظور دام گستری برای شناسایی افراد یا پیدا کردن پدر و مادرهایی که به صورت غیر قانونی در کشور حضور دارند نیست.»

اگر برای ثبت نام دانش آموزان اتباع مشکلی پیش آمد چه کنند؟

عابدی در ادامه به اینکه اتباع در صورت بروز هرگونه مشکل در فرایند ثبت نام می توانند مراتب را از طریق شماره 22073636 واحد اتباع مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند، اشاره کرد و گفت: «البته مدارس نباید در این خصوص تخلفی کنند چون بخشنامه های مربوط به این موضوع روشن و مشخص است. همچنین واحدهای ارزیابی عملکرد مناطق آموزش و پرورش کشور نیز می توانند این موضوعات را پیگیری کنند.»

وی افزود: «همچنین اگر مدیران مدارس از اتباع درخواست پول کردند نیز می توانند از همان روش های بالا، تخلفات را پیگیری کنند. هیچ شهریه ای برای اتباع تعریف نشده است؛ چه قانونی باشند و چه غیرقانونی. همچنین دانش آموزان ایرانی نیز نباید شهریه ای به مدارس دولتی پرداخت کنند و این موضوع یکسان است.»

واکسیناسیون دانش آموزان مهاجر بر دوش وزارت بهداشت و وزارت کشور

مجید عابدی در ادامه گفت: «همه دانش آموزان با مدارک هویتی، مثل دانش آموزان ایرانی در صف واکسیناسیون قرار می گیرند. واکسیناسیون این بچه ها به عهده وزارت بهداشت و وزات کشور است.»

کمالی در ادامه افزود: «طبق قانون، مدارس برای ثبت نام دانش آموزانی که هیچ مدرک تحصیلی ندارند، سنشان بالا رفته یا به صورت خانگی درس خواندند می توانند به راحتی تعیین سطح انجام دهند. مدیران مدارس، طبق دو مقوله سن و میزان سوادی که فرد دارد می توانند دانش آموزان را تعیین سطح کنند. این پیچیدگی خاصی ندارد و نیازی به طی کردن سیر قانونی نیست. مدیر یا معلم پایه می توانند این تعیین سطح را انجام دهد و از طرف وزارت آموزش و پرورش فرمت خاصی برای این تعیین سطح در نظر گرفته نشده است.»

او در ادامه گفت: «به هر دلیلی و به هر شکلی ممکن است این بچه ها به مدارس مراجعه نکنند و از شغل های نا به هنجار سر در بیاورند. راهکارهای تشویقی زیادی در وزارت آموزش و پرورش برای ترغیب آن ها به حضور در مدارس از جمله همین تسهیل گری ها برای ثبت نام در مدارس در نظر گرفته شده است. همچنین مدیران مدارس انگیزه هایی که برای بازگرداندن دانش آموزان ترک تحصیلی ایرانی دارند را برای اتباع هم دارند.»

فرزندان سفیران کجا درس می خوانند؟

کمالی در ادامه در خصوص تحصیل فرزندان سُفرا در ایران گفت: «فرزندان سُفرا ممکن است در مدارس عادی، اتباع بین الملل به تحصیل بپردازند.»

عابدی نیز در پایان افزود: «ممکن است به هر دلیلی، برخی از دانش آموزانی که بخشی از دوران تحصیل خود را در مدارس خارج از کشور گذراندند، زبان فارسی بلد نباشند که باید به سمت تحصیل در مدارس تطبیقی بروند. زمانی که تطبیق رخ بدهد می توانند در مدارس عادی نیز تحصیل کنند. فرزندان سفرا بیشتر در مدارس بین الملل و تطبیقی درس می خوانند. اگر قبلا در مدارس بین الملل درس خوانده باشند اکنون نیز باید در همین مدارس ادامه تحصیل بدهند.»

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط