فارس من| بررسی کلاف سردرگم آورده اولیه در نهضت ملی مسکن


فارس من| بررسی کلاف سردرگم آورده اولیه در نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با حرکت دولت روی مدار طرح نهضت ملی مسکن، ‌انتقاداتی از سوی مردم نسبت به عملکرد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است. بر همین اساس، تعدادی از مخاطبین سامانه «فارس من»...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با حرکت دولت روی مدار طرح نهضت ملی مسکن، ‌انتقاداتی از سوی مردم نسبت به عملکرد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است.

بر همین اساس، تعدادی از مخاطبین سامانه «فارس من» ضمن ثبت سوژه‌ای تحت عنوان « لزوم تسهیل در دریافت آورده نقدی و اقساط مسکن ملی» از موضوع اقدامات این بخش از وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساخت نهضت ملی مسکن گلایه کرده‌اند.

پیش‌تر نیز خبرگزاری فارس در قالب واکاوی عملکرد 6 ماهه دولت در طرح نهضت ملی مسکن در گزارشی با عنوان «بررسی 6 ماه عملکرد‌ وزارت راه در تحقق وعده مَسکنی رئیس‌جمهور» به این مسئله پرداخته بود اما به طور ویژه در این گزارش مسائل مرتبط با آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی مسکن را دنبال می‌کند.

* مبلغ آورده اولیه نهضت ملی مسکن چقدر است

بنابر اظهارات محمود محمودزاده، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، میزان آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی مسکن بسته به هر پروژه متفاوت است و این آورده در پنج قسط به ترتیب پس از افتتاح حساب، پس از تکمیل فنداسیون، پس از تکمیل اسکلت، پس از تکمیل سفت‌کاری و پس از اتمام نازک کاری دریافت می‌شود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس از متقاضیان نهضت ملی مسکن مشخص کننده آن است که در اغلب شهرها‌ مبلغ آورده اولیه بین 40 تا 50 میلیون تومان متفاوت است اما به طور کلی تا کنون هیچ اظهارنظری از سوی متولیان نهضت ملی مسکن پیرامون آورده اولیه مطرح نشده است.

* 40 درصد مردم آورده اولیه خود را پرداخت نکردند

به استناد آخرین اطلاعات استخراج شده تا تاریخ 20 فروردین ماه سال 1401 از سامانه TEM وزارت راه و شهرسازی، تاکنون 371 هزار و 908 متقاضی مجموعا در طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن به بانک برای افتتاح حساب معرفی شده‌اند.

از این تعداد متاسفانه به دلایلی از جمله ضعف اطلاع‌رسانی‌ و همچنین ناتوانی مردم در تکمیل آورده اولیه بدون ایجاد حس اعتماد، شاهد 19 هزار 322 قرارداد فسخ شده توسط متقاضیان مسکن هستیم. همچنین 132 هزار و 297 متقاضی نیز تاکنون هیچ مبلغی را به عنوان آورده اولیه به پروژه نهضت ملی مسکن واریز نکرده‌اند.

به عبارت دیگر مجموعا 40 درصد از متقاضیان طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن که در سامانه همگی به عنوان متقاضیان نهضت ملی مسکن شناسایی می‌شوند، یا قرارداد خود برای واریز آورده اولیه را فسخ کردند و یا تاکنون اقدامی برای واریز مبلغی تحت عنوان آورده اولیه انجام نداده‌اند.

* تجربه تلخ مردم در واریز آورده اولیه

با توجه به آمار قابل توجه متقاضیانی که نسبت به واریز آورده اولیه اقدام نکردند، به نظر می‌رسد واکاوی دلایل این مسئله قابل تامل باشد.

بر این اساس کارشناسان حوزه مسکن معتقد هستند، نحوه عملکرد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی عامل استقبال کم مردم به منظور آورده ابتدایی است.

محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه عملکرد دولت در طرح‌ اقدام ملی زمینه بی‌اعتمادی به پروژه‌های ساخت مسکن را فراهم کرد، گفت:«بسیاری از متقاضیان طرح اقدام ملی از 2 سال گذشته اورده اولیه را واریز کردند اما تاکنون بعضا حتی از محل زمین پروژه خود اطلاع ندارند، این تجربه منجر به ان خواهد شده که مردم اعتماد خود نسبت به دولت را از دست داده و مبلغ قابل توجه اورده اولیه را پرداخت نکنند.»

این کارشناس حوزه مسکن در بیان دیگر دلایل استقبال کم مردم در واریز آورده اولیه گفت:« مردم زمانی به پروژه اعتماد می‌کنند که حداقل پی‌ریزی واحدهای مسکنی در دستور کار قرار گرفته باشد، به معنای دیگر نمی‌شود، تنها وعده ساخت مسکن داد و از مردم نیز طلب اعتماد کرد.»

به استناد اطلاعات رسیده توسط یکی از مخاطبان فارس در استان مرکزی، این مخاطب 2 سال پیش با فروش طلاهای همسر خود مبلغ آورده اولیه را تکمیل کرده بود اما با وجود گذشت دو سال از پروژه و با در نظر گرفتن رشد قیمت طلا و متضرر شدن از این ناحیه این متقاضی صاحب‌خانه نشده و تنها یک قطعه زمین خط‌کشی‌ شده به وی به عنوان مسکن نشان داده‌اند.

* راهکارهای جلب اعتماد مردم برای واریز آورده اولیه

علاوه بر دلایل بیان شده، مبلغ آورده اولیه نیز به نظر تناسبی با توان پرداختی مردم ندارد. بر این اساس به نظر می‌رسد، دولت باید در گام ابتدایی از محل تسهیلات شامل منابع داخلی بانکی تعیین شده، بخش قابل توجهی از هزینه ساخت را پرداخت کرده و در مراحل انتهایی از مردم طلب آورده اولیه کند.

در این شرایط مبلغ آورده اولیه می‌تواند از محل‌هایی نظیر هزینه رهن مستاجران پرداخت شود، چراکه متقاضی نهضت ملی مسکن از تکمیل وحد مسکونی خود در بازه زمانی کوتاه اطمینان دارد و می‌تواند پس از هزینه مبلغ رهن مسکن خود به امید صاحب‌خانه شدن بنشیند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد، رفتار وزارت راه و شهرسازی در زمینه آورده اولیه نمی‌تواند منتهی به موفقیت این طرح بشود، مضافا اینکه در سال‌های گذشته به خصوص در طرح اقدام ملی شاهد بودیم با وجود تمدیدهای پیاپی تکمیل آورده، متقاضیان فاقد مسکن استقبالی از واریز انجام نداند.

بر این مبنا تغییر در روند شکل گرفته همزمان با کاهش هزینه آورده اولیه در کنار انتقال بازه زمانی دریافت این مبلغ از ابتدای ساخت پروژه به انتهای دوران ساخت می‌تواند زمینه حل مسئله و استقبال مردم از واریز آورده اولیه را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق