آداب معاشرت در مهمانی؛ چطور در مهمانی ها باکلاس باشیم؟


آداب معاشرت در مهمانی؛ چطور در مهمانی ها باکلاس باشیم؟

آداب معاشرت یا به‌اصطلاح عوام «باکلاس‌بودن» همه‌جا کاربرد دارد، اما این مقاله مختص آداب معاشرت در مهمانی است. افرادی که آداب معاشرت در مهمانی را می‌دانند، در موقعیت‌های مختلف رفتار درستی دارند و دیگران آنها را افرادی مبادی آداب یا اصطلاحا باکلاس می‌دانند. در این مقاله، نکاتی را می‌گوییم که با رعایت‌کردنشان می‌توانید در مهمانی […] نوشته آداب...

آداب معاشرت یا به‌اصطلاح عوام «باکلاس‌بودن» همه‌جا کاربرد دارد، اما این مقاله مختص آداب معاشرت در مهمانی است. افرادی که آداب معاشرت در مهمانی را می‌دانند، در موقعیت‌های مختلف رفتار درستی دارند و دیگران آنها را افرادی مبادی آداب یا اصطلاحا باکلاس می‌دانند. در این مقاله، نکاتی را می‌گوییم که با رعایت‌کردنشان می‌توانید در مهمانی حرفه‌ای رفتار کنید.

۱. به دعوت میزبان پاسخ بدهید

آداب معاشرت در مهمانی به زمان حضور شما در جمع محدود نمی‌شود و رفتارهایتان قبل و بعد از مهمانی هم اهمیت دارند. اگر میزبان برایتان دعوت‌نامه فرستاده است، باید به دعوت او پاسخ بدهید. فرقی ندارد که این دعوت‌نامه کارت باشد یا تماسی تلفنی و به هر شیوه‌ای که آن را دریافت کرده‌اید، باید به آن پاسخ بدهید. همچنین از قوانین مهمانی مطمئن شوید، مثلا ممکن است بردن حیوان خانگی به مهمانی مجاز نباشد.

۲. لباس مناسب بپوشید

انتخاب لباس یکی از مهم‌ترین نکته‌های آداب معاشرت در مهمانی است. لباس شما باید مناسب مهمانی باشد. مثلا در دورهمی‌های دوستانه که شاید مسابقه و بازی هم برگزار شود، لباس ساده‌ و راحت مناسب است، اما چنین لباسی برای مهمانی رسمی که مدیرتان هم در آن حضور دارد مناسب نیست.

۳. برای میزبان هدیه‌ای مناسب ببرید

قدردانی یکی از ویژگی‌های انسان‌های اصیل و باکلاس است. برای قدردانی از میزبان، هدیه‌ای کوچک بگیرید. ارزش مادی هدیه اهمیتی ندارد. گاهی حتی یک شاخه گل هم منظور شما را می‌رساند و خستگی را از تن میزبان درمی‌کند.

بعد از اتمام مهمانی، برای قدردانی از میزبان یک پیام تشکر برای او بفرستید. به او بگویید چقدر مهمانی را عالی برگزار کرده و همه‌چیز خوب بوده است. اگر قرار است میزبان را در روزهای بعد ببینید، می‌توانید حضوری از او تشکر کنید.

۴. در ساعت مقرر به مهمانی بروید

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند هرچقدر زودتر به مهمانی بروند، بیشتر به میزبان احترام گذاشته‌اند غافل از اینکه شاید میزبان هنوز برای پذیرایی آماده نباشد. پس حتما طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعت مقرر به مکان برگزاری مهمانی برسید. اگر زودتر از موعد مقرر رسیدید، کمی در ماشین منتظر بمانید.

اگر به دورهمی دوستانه دعوت شده‌اید، معمولا زمان برگزاری این مهمانی‌ها ساعت ۱۸ تا ۲۲ است. ساعت برگزاری مهمانی‌های رسمی و کاری را هم میزبان از قبل مشخص می‌کند. اگر درباره زمان برگزاری مهمانی تردید داشتید، حتما آن را از میزبان بپرسید.

آداب معاشرت در مهمانی برای افرادی که اول می‌رسند

اینکه آدم اولین مهمان باشد گاهی جذاب است، اما گاهی هم خسته‌کننده می‌شود، به‌خصوص اگر زیاد طول بکشد تا سایر مهمانان برسند.

افرادی که اول می‌رسند می‌توانند با میزبان صحبت کنند و بیشتر از سایر مهمانان او را می‌بینند. همچنین زمانی که سایر مهمانان می‌رسند، احتمالا باید آنها را برای پیداکردن محل تعویض لباس یا میز خوراکی راهنمایی کنند. معمولا وظیفه بازکردن سر صحبت با سایر مهمانان هم بر عهده اولین نفری است که می‌رسد.

۵. مهمانی را به‌موقع ترک کنید

ترک‌کردن به‌موقع مهمانی هم به‌اندازه حضور به‌موقع اهمیت دارد. شب‌نشینی طولانی و بعد از پایان ساعت مهمانی کار درستی نیست. پیش از رفتن، به میزبان پیشنهاد بدهید که بمانید و برای تمیزکردن خانه به او کمک کنید. معمولا میزبان این درخواست را قبول نمی‌کند، اما از اینکه به فکرش هستید خوشحال می‌شود. البته نیازی نیست برای کمک‌کردن اصرار کنید و بعد از اینکه میزبان پاسخ منفی داد، باز هم تشکر کنید و بروید.

اگر مشکلی پیش آمد یا به هر دلیلی مجبور به ترک زودهنگام مهمانی شدید، حتما به میزبان اطلاع بدهید. از او تشکر کنید و بگویید که همه‌چیز عالی بوده است. همچنین عذرخواهی کنید که مجبور شده‌اید زودتر از مهمانی بروید.

سعی کنید آخرین کسی نباشید که مهمانی را ترک می‌کند، مگر اینکه میزبان دوست صمیمی شما باشد و برای کمک به او مانده باشید.

۶. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید

اگر قصد دارید بعد از ورود به مهمانی لباستان را عوض کنید یا وسایلتان را در اتاقی بگذارید، حتما از میزبان راهنمایی بگیرید. درهای بسته را باز نکنید و به یاد داشته باشید که هرچیزی را نمی‌دانستید از میزبان بپرسید.

هنگام صحبت‌کردن با میزبان یا سایر مهمانان هم رعایت حریم خصوصی بسیار مهم است؛ درباره مسائل خصوصی زندگی دیگران چیزی نپرسید. حتی اگر دیدید کسی چنین سؤالی کرد و مخاطب را معذب کرد، شما موضوع بحث را تغییر بدهید.

۷. با سایر مهمانان ارتباط برقرار کنید

وقتی وارد مهمانی می‌شوید، به همه افراد سلام کنید حتی اگر برخی از آنها را نمی‌شناسید و می‌دانید با آنها هم‌صحبت نخواهید شد.

آداب معاشرت در مهمانی؛ چطور در مهمانی ها باکلاس باشیم؟

گاهی اوقات در مهمانی لازم می‌شود با افرادی که نمی‌شناسید هم ارتباط برقرار کنید. اگر میزبان درگیر نباشد، می‌تواند دوستانش را به یکدیگر معرفی کند، اما اگر مشغول کارهای خودش باشد، زمانی برای معرفی مهمانان به هم نخواهد داشت. در این صورت مهمانان خودشان باید با هم آشنا شوند. می‌توانید با افرادی که نمی‌شناسید درباره آب‌وهوا، زیبایی لباسشان یا سایر مسائل عمومی صحبت کنید.

چند نکته درباره برقراری ارتباط با دیگران

با افرادی که نمی‌شناسید مکالمه‌های کوتاه و عمومی داشته باشید. مراقب باشید با حرف‌هایتان به حریم خصوصی آنها تجاوز نکنید. برای بازکردن سر صحبت دنبال وجه اشتراک بگردید؛ شاید با طرف مقابل همکار باشید، به موسیقی مشابهی علاقه داشته باشید یا هر دو اهل مطالعه باشید. با پیداکردن این وجوه مشترک هم ارتباط قوی‌تری ساخته می‌شود و هم ادامه صحبت ساده‌تر خواهد بود. کلام دیگران را قطع نکنید، چه با صحبت‌کردن و چه با عبور از میان دو نفر که مشغول گپ‌زدن هستند. اگر این کار را غیرعمدی انجام دادید، عذرخواهی کنید. بهتر است هنگام غذاخوردن صحبت نکنید و اگر از شما سؤالی کردند، کوتاه پاسخ دهید. اگر قصد صحبت‌کردن دارید، بعد از اتمام جویدن غذا یا نوشیدن این کار را بکنید. اگر در جمع صحبت می‌کنید، فقط درباره موضوعات تخصصی حرف نزنید که تعداد محدودی در جمع از آن اطلاع دارند. مطمئن شوید همه افراد حاضر در جمع می‌توانند در بحث شرکت کنند و متوجه حرف‌های شما می‌شوند.

۸. در غذاخوردن زیاده‌روی نکنید

اگر هنوز کامل سیر نشده‌اید، بلندشدن از سر میز غذا جزو آداب معاشرت در مهمانی نیست، اما زیاده‌روی هم وجهه بدی دارد. به‌اندازه‌ای که میل دارید در بشقاب غذا بکشید. بهتر است بیشتر از یک بار غذا نکشید. البته منظور این نیست که پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر را یک‌دفعه در بشقابتان بریزید. مثلا اگر غذا برنج است، همان دفعه اول به‌مقدار کافی برنج در بشقاب بریزید تا دوباره مجبور نشوید سراغ دیس برنج بروید.

اگر دست‌تان چیزی نمی‌رسد، از دیگران بخواهید وسیله یا خوراکی مدنظر را به شما بدهند.

آداب معاشرت در مهمانی برای میزبان

تا این بخش از مقاله درباره آداب معاشرت در مهمانی برای مهمانان صحبت کردیم، اما آداب میزبانی هم اهمیت بسیاری دارد. در ادامه ۷ نکته مهم را نوشته‌ایم که به میزبان کمک می‌کنند مبادی آداب باشد.

نام مهمانان را فهرست کنید تا کسی از قلم نیفتد. هنگام دعوت همه جزئیات مهمانی را مشخص کنید، مثلا تاریخ و ساعت مهمانی، محل برگزاری و مناسبت مهمانی و روشی که مهمانان می‌توانند آمدن یا نیامدنشان را اطلاع بدهند. برای مهمانی برنامه‌ریزی کنید. بهتر است مدتی قبل از زمان مشخص‌شده، همه چیز را آماده کرده باشید. خوش‌برخورد باشید و به همه مهمانان توجه کنید. مراقب باشید که اگر مهمانی به پذیرایی نیاز دارد یا جایی برای نشستن پیدا نکرده و ایستاده است، به او رسیدگی کنید. برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید. ممکن است کودک یکی از مهمانان خوراکی‌اش را روی فرش بریزد یا مهمانی ناخوانده از راه برسد. این موارد جزو آداب معاشرت در مهمانی نیستند، اما شما باید برای پذیرایی از افرادی که چیزی از این آداب نمی‌دانند هم آماده باشید. مهمانان را در موعد مشخص برای شام یا پذیرایی دعوت کنید. بین مهمانان بچرخید و با هر گروهی چند دقیقه هم صحبت شوید. قدردانی را فراموش نکنید. از مهمانان بابت حضورشان تشکر کنید. از افرادی که برایتان هدیه آورده‌اند هم هنگام ورود و هم هنگام خروج تشکر کنید.

کلام آخر

برای اینکه این نکات بخشی از سبک زندگی شما شوند، فقط کافی است مدتی آنها را آگاهانه تمرین کنید. وقتی این رفتارها در ناخودآگاه شما جای بگیرند، فردی آداب‌دان می‌شوید که در هر موقعیتی رفتار درستی از خود نشان می‌‌دهد و همه به او احترام می‌گذارند.

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن