سیاه چاله ها، ستارگان در حال رشد را می بلعند


سیاه چاله ها، ستارگان در حال رشد را می بلعند

تحقیقات جدید نشان می دهد سیاه چاله ها، ستارگان در حال رشد را می بلعند.

طبق گزارش جدید محققان، به احتمال زیاد سیاه چاله‌ها هزاران ستاره در حال رشد در مجاورت خود را می‌بلعند. بنا به گزارش BGR در بررسی جدید بیش از ۱۰۰ کهکشان نشانه‌هایی از اینکه سیاهچاله‌های در حال رشد، هزاران ستاره مجاور خود را می‌بلعند کشف شده است. در نهایت رصد ۲۹ کهکشان که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا انجام شده حاکی از قرارگیری سیاه چاله‌ها در نزدیکی مراکز خود بوده است.

این گروه از محققان تصاویری از چهار کهکشان NGC۳۳۴۴، NGC۶۵۰۳، NGC۱۳۸۵ و NGC ۱۵۶۶ را منتشر کرده اند. این تصاویر توسط تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده و توسط رصدخانه پرتوایکس چاندرا تقویت شده است. نتایج حاصله، اختلاط کهکشان‌ها با سیاه چاله‌های در حال رشد است که به رنگ آبی مشخص شده اند.

بیشتر بخوانید

مشخصات ۵ گوشی میان رده تولیدکننده های برتر تلفن همراه

بیشتر این کهکشان‌ها دارای سیاه چاله‌های متعددی هستند. دست کم هر کهکشان یک سیاهچاله در مرکز خود دارد. اخترشناسان می‌گویند که نتایج مشاهدات " یک مسیر خوشنت آمیز تخریب برای حداقل برخی از سیاه چاله ها" را مورد تایید قرار می‌دهد. حاصل این اتفاق منجر به ایجاد سیاهچاله‌هایی رو به رشدی شده که هزاران ستاره را می‌بلعند.

سیاهچاله‌های در حال رشد در تخریب جرم ستاره‌ای نقش دارند که از سوی ستاره شناسان " رشد فراری " نامیده می‌شود. اساسا سیاهچاله‌ها با جرم ستاره‌ای کوچکترین نوع کشف شده به شمار می‌روند. جرم آن‌ها معمولا ۵ تا ۳۰ برابر خورشید است.

این مقاله درمجله The Astrophysical Journal منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور