کشف ارتباط مکمل کلسیم با مرگ زودرس افراد مسن


محققان آمریکایی در یک مطالعه پژوهشی نشان داده اند که استفاده از مکمل کلسیم در بیمارانی که دارای مشکلات مربوط به دریچه آئورت قلب هستند، می تواند مضر بوده و موجبات مرگ و میر زودرس آن ها را فراهم...

کشف ارتباط مکمل کلسیم با مرگ زودرس افراد مسن

محققان آمریکایی در یک مطالعه پژوهشی نشان داده اند که استفاده از مکمل کلسیم در بیمارانی که دارای مشکلات مربوط به دریچه آئورت قلب هستند، می تواند مضر بوده و موجبات مرگ و میر زودرس آن ها را فراهم نماید.

به گزارش سیناپرس، آزمایش های جدید دانشمندان بین المللی نشان می دهند که مکمل‌های کلسیم که اغلب به افراد مسن داده می‌شوند تا خطر پوکی استخوان و شکستگی را در آن ها کاهش دهند، می توانند در بین مبتلایان به مشکلات دریچه قلبی، با افزایش خطر مرگ همراه باشند.

علاوه بر این، یافته‌ها های فوق حاکی از آن هستند که این مکمل‌ها صرف نظر از اینکه با ویتامین D ترکیب شوند یا خیر، حتی می توانند وضعیت مشکل دریچه ای را بدتر ‌کنند.

تنگی آئورت زمانی رخ می دهد که دریچه آئورت، یعنی دریچه اصلی خروجی قلب، سفت و باریک شود. این بدان معنی است که این دریچه دیگر نمی تواند به طور کامل باز شود و لذا جریان خون از قلب به شریان اصلی یا سرخرگ آئورت و بقیه بدن کاهش یافته یا مسدود می شود.

مشکل دریچه آئورت، یک بیماری پیش رونده و بالقوه کشنده است و شایع‌ترین شکل بیماری دریچه قلب در بزرگسالان جهان به حساب می آید. به گزارش سیناپرس، تنها درمان موثر برای آن نیز، تعویض دریچه معیوب است، روشی که به نام AVR (تعویض دریچه آئورت) شناخته می شود.

در این خصوص، ارتباط بین رژیم غذایی و مکمل های کلسیم یا حتی ویتامین D با خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ به شدت مورد بحث بوده است.

در همین راستا، پژوهشگرانی از بنیاد کلینیکی کلیولند آمریکا در یک تحقیق جدید، تلاش کردند تا تاثیر بالقوه این مکمل‌ها را بر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و همچنین پیشرفت تنگی آئورت در افراد مسن نیازمند به عمل AVR بررسی کنند.به گزارش سیناپرس، آن ها سلامت قلب 2657 بیمار با میانگین سنی 74 سال که دارای تنگی خفیف تا متوسط آئورت بودند بین سال‌های 2008 و 2018 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج این بررسی ها نشان داد کسانی که مکمل مصرف می کردند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند، دارای دیابت و بیماری عروق کرونر بودند. همچنین احتمال بیشتری داشت که از استاتین ها، وارفارین و داروهای محدودکننده جذب فسفر استفاده نموده و یا زیر عمل پیوند عروق کرونر و یا دستگاه دیالیز کلیه رفته باشند.

محققان می گویند: مکمل کلسیم به همراه ویتامین D با خطر مرگ و میر به هر علت به طور قابل توجهی بالاتر و خطر مرگ ناشی از مشکل قلبی عروقی دو برابری همراه بود. همچنین طبق این نتایج، مکمل فوق باعث 48 درصد افزایش خطر نیاز به AVR در مقایسه با افرادی که مکمل مصرف نمی کردند، گردید.

آن ها معتقدند: گرچه این تحقیق، یک مطالعه مشاهده ای است و به علت ها نمی پردازد، اما با توجه به حجم نمونه بزرگ و دوره پیگیری طولانی، نشان می‌دهد که مکمل کلسیم احتمالا هیچ مزیتی برای مشکلات قلبی عروقی ندارد و در عوض ممکن است منعکس کننده افزایش خطر کلی AVR و مرگ‌ومیر باشد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که دیدگاهی نو را در خصوص مکمل کلسیم برای افراد مبتلا به مشکل دریچه قلبی مطرح می کنند در نشریه مطرح جهانی در حوزه قلب یعنی Heart منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* کشف ارتباط مکمل کلسیم با مرگ زودرس افراد مسن[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان