نقش گلبول های سفید یا WBC در بدن چیست؟


گلبول‌های سفید (WBC) یا لکوسیت‌ها سلول‌های ایمنی بدن شما هستند. این سلول‌ها تنها ۱ درصد از خون شما را تشکیل می‌دهند. آنها در جریان خون حرکت می‌کنند تا به محض شناسایی (از طریق شناساگرهای خاص) ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر مهاجمان خارجی که...

گلبول‌های سفید (WBC) یا لکوسیت‌ها سلول‌های ایمنی بدن شما هستند. این سلول‌ها تنها ۱ درصد از خون شما را تشکیل می‌دهند. آنها در جریان خون حرکت می‌کنند تا به محض شناسایی (از طریق شناساگرهای خاص) ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر مهاجمان خارجی که سلامت شما را تهدید می‌کنند، با آنها مبارزه کنند. انواع مختلفی از WBC وجود دارد. اگر تعداد آنها به طور غیر طبیعی کم یا زیاد باشد، ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی در بدن باشد.

WBC چیست؟

نقش گلبول های سفید یا WBC در بدن چیست؟

WBC در آزمایش خون

نوعی سلول خونی که در مغز استخوان ساخته شده و در خون و بافت لنفاوی یافت می‌شوند. لکوسیت‌ها بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به بدن در مبارزه با عفونت و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند. انواع مختلف WBC در آزمایش خون عبارتند از: گرانولوسیت‌ها (نوتروفیل‌ها، ائوزینوفیل‌ها و بازوفیل‌ها)، مونوسیت‌ها و لنفوسیت‌ها (سلول‌های T و B). بررسی تعداد لکوسیت‌های خون معمولاً بخشی از آزمایش کامل سلول‌های خونی (CBC) است. این آزمایش برای بررسی شرایطی مانند: عفونت، التهاب، آلرژی، لوسمی و کم خونی تجویز می‌شود.

همه گلبول‌های سفید دارای هسته هستند این شاخصه، آنها را از سایر گلبول‌های خون مثل گلبول‌های قرمز بدون هسته (RBC) و پلاکت‌ها متمایز می‌کند. تعداد غیر طبیعی لکوسیت‌ها در خون اغلب نشان دهنده وجود بیماری است. بنابراین براساس بررسی شکل و تعداد این سلول‌ها، بسیاری از بیماری و عفونت‌ها تشخیص داده می‌شود.

تعداد طبیعی WBC معمولاً بین ۴ × ۱۰۹ و ۱.۱× ۱۰۱۰ است. در نتایج آزمایش‌های خون تعداد آنها معمولاً به صورت ۴۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر خون بیان می‌شود. لکوسیت‌ها تقریباً ۱٪ از کل حجم خون یک بزرگسال سالم را تشکیل می‌دهند.

تعداد این سلول‌ها به میزان قابل توجهی کمتر از تعداد گلبول‌های قرمز است. با این حال تغییرات جزئی در این مقدار بسیار کم، تفاوت زیادی در شرایط سلامتی افراد ایجاد می‌کند؛ زیرا ایمنی بدن به این سلول‌ها بستگی دارد. افزایش بیش از حد تعداد لکوسیت‌ها در خون را لکوسیتوز می‌گویند. این افزایش تعداد تنها زمانی طبیعی است که به علت پاسخ‌های ایمنی افراد به بیماری رخ داده باشد. اما گاهی اوقات منشا این مشکل به علت نقص‌های خودایمن اتفاق می‌افتد.

در مقابل کاهش غیر طبیعی و بیش از حد این سلول‌ها، لکوپنی نامیده می‌شود. این مشکل اغلب ریشه در ضعف سیستم ایمنی افراد دارد. بنابراین انجام منظم آزمایش خون برای سنجش شرایط انواع گلبول‌های خونی اهمیت زیادی دارد.

انواع گلبول‌های سفید

لکوسیت‌ها سه دسته اصلی هستند: گرانولوسیت‌ها، لنفوسیت‌ها و مونوسیت‌ها. در اینجا به طور خلاصه به معرفی انواع این سلول‌ها و وظایف آنها می‌پردازیم.

گرانولوسیت‌ها

گرانولوسیت‌ها از انواع لکوسیت‌هایی هستند که مشخصه آنها وجود دانه‎های کوچک حاوی پروتئین‌ است. این سلول‌ها اولین خط دفاعی گلبول‌های سفید در برابر عفونت‌ها هستند. سه نوع سلول گرانولوسیتی وجود دارد که شامل:

بازوفیل‌ها: بازوفیل‌ها کمتر از ۱% از WBC در بدن را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها معمولاً پس از واکنش‌های آلرژیک افزایش می‌یابند.

ائوزینوفیل‌ها: این نوع لکوسیت‌ها مسئول پاسخ ایمنی به عفونت‌هایی هستند که انگل‌ها آن را ایجاد می‌کنند. ائوزینوفیل‌ها همچنین در پاسخ ایمنی عمومی (دفاع در برابر انواع عاملین خارجی) و التهابی در بدن نقش دارند.

نوتروفیل‌ها: این لکوسیت‌ها فعال‌ترین انواع لنفوسیت در بدن هستند. آنها با احاطه باکتری‌ها و قارچ‌هایی که در بدن وارد شده‌اند، قسمتی از ساختار آنها را سوراخ کرده و از بین می‌برند.

لنفوسیت ها

این لکوسیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

سلول‌های B: این سلول‌ها بیشتر به عنوان لنفوسیت‌های B شناخته می‌شوند. لنفوسیت‌های B آنتی‌بادی‌ (پروتئین‌هایی که به عامل عفونی چسبیده و آن را نشانه گذاری کرده تا سایر سلول‌های ایمنی به راحتی آنها را از یبن ببرند) تولید می‌کنند تا به سیستم ایمنی کمک کند تا عامل عفونت را از بین ببرد.

سلول‌های T: لنفوسیت‌های T به شناسایی و حذف سلول‌های دارای ویروس (ویروس به داخل ساختار آنها نفوذ کرده) می‌پردازند.

سلول‌های کشنده طبیعی: این سلول‌ها مسئول حمله و از بین بردن سلول‌های ویروسی و سلول‌های سرطانی هستند.

مونوسیت‌ها

مونوسیت‌ها گلبول‌های سفیدی هستند که حدود ۲ تا ۸ درصد از کل حجم لکوسیت‌ها را در بدن تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها زمانی که بدن باید با عفونت‌های مزمن مبارزه کند، فعال می‌شوند.

WBC در کجا قرار دارند؟

لکوسیت‌ها در جریان خون شما هستند و به طور مداوم در رگ‌های خونی حرکت می‌کنند تا از طریق نشانگرهای خاصی، محل عفونت را پیدا کنند. پس برای پاسخ به پرسش WBC چیست، بهتر است تا تمام موارد بیان شده را مطلاعه کنید.

لکوسیت‌ها چه شکلی هستند؟

بر خلاف نام آنها WBC به رنگ سفید نبوده و بی رنگ هستند؛ اما وقتی با رنگ‌های خاصی رنگ آمیزی شده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند، می‌توانند به رنگ بنفش بسیار روشن تا صورتی نشان داده شوند. این سلول‌های بسیار ریز، شکلی گرد با غشای مرکزی (هسته) مشخص دارند.

محدوده نرمال تعداد لکوسیت‌ها

طبق ارائه اکثر مراکز آزمایشگاهی، محدوده طبیعی (در هر میلی متر مکعب) تعداد گلبول‌های سفید بر اساس سن عبارتند از:

نوزاد تازه متولد شده: ۳۸۰۰-۱۳۰۰۰ نوزاد ۲ هفته ای: ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بزرگسالان: ۱۱۰۰۰-۴۵۰۰

همچنین محدوده طبیعی تعداد لکوسیت‌ها برای زنان باردار در سه ماهه سوم ۵۸۰۰ تا ۱۳۲۰۰ در میلی متر مکعب است.

تعداد بالای WBC نشانه چیست؟

اگر بدن فردی بیش از حد WBC تولید می‌کند، پزشکان تشخیص بیماری لکوسیتوز می‌دهند. بالا بودن تعداد لکوسیت‌ها ممکن است نشان دهنده شرایط پزشکی زیر باشد:

پاسخ‌های آلرژیک، مانند: حملات آسم مرگ سلولی بر اثر حوادث، مانند: سوختگی، حمله قلبی شرایط التهابی، مانند: بروز آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، یا واسکولیت ایجاد عفونت‌هایی با منشا: باکتری‌، ویروس، قارچ یا انگل‌ها سرطان خون

نقش گلبول های سفید یا WBC در بدن چیست؟

آزمایش WBC

تعداد کم لکوسیت‌ها نشانه چیست؟

اگر بدن فردی کمتر از آنچه که لازم دارد گلبول‌های سفید را تولید کند، پزشکان تشخیص لکوپنی می‌دهند.

شرایطی که ممکن است باعث لکوپنی شود، عبارتند از:

بیماری‌های خود ایمنی مانند: لوپوس و HIV آسیب مغز استخوان، در برابر عواملی مانند: شیمی درمانی، پرتودرمانی، یا قرار گرفتن در معرض سموم اختلالات مغز استخوان سرطان خون لنفوم سپسیس (یک نوع عفونت شدید) کمبود ویتامین B12

پزشکان ممکن است به طور مداوم گلبول‌های سفید خون را کنترل کنند تا مشخص شود که آیا بدن به طور طبیعی این سلول‌ها را تولید می‌کند؟ و آیا در حال حاضر در حال مبارزه با عوامل عفونی است؟

آزمایش بررسی گلبول سفید

به علت وجود شرایط خاص یا به منظور پایش (چکاپ) وضعیت سلامتی شما، پزشک ممکن است آزمایش خون CBC را تجویز کند.

بررسی شرایط WBC عموما برای موارد زیر درخواست می‌شود:

تست آلرژی تست عفونت تست سرطان خون نظارت بر پیشرفت شرایط بیماری بررسی اثربخشی برخی از درمان‌ها، مانند پیوند مغز استخوان

آزمایش خون در منزل با هومکا

توصیه می‌کنیم حتما هر شش ماه برای چکاپ وضعیت سلامتی‌تان آزمایش خون را انجام دهید. البته مراکز درمانی جز مکان هایی هستند که به علت رفت و آمد افراد بیمار، همواره ریسک بالایی برای انتقال بیماری‌های ویروسی دارند. بنابراین بهتر است که از خدمات آزمایش خون در منزل استفاده کنید.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت و مشهد ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir درخواست خود را ثبت نمایید و همچنین از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ در خصوص تمامی خدمات موردنظرتان از همکاران ما اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟