صادرات 5 محموله فرآورده نفتی در فروردین 1401


صادرات 5 محموله فرآورده نفتی در فروردین 1401

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در فروردین امسال علاوه بر تامین نیاز سوخت داخل کشور، 5 محموله گازوییل و نفت سفید از کشور صادر شد.

صادرات 5 محموله فرآورده نفتی در فروردین 1401

به گزارش ایران اکونومیست، جلیل سالاری امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح احداث مخزنگاه «شهید نادر مهدوی» با اشاره به اینکه آسیب شناسی در یخش پالایش و پخش فرآوردهای نفتی انجام شد، افزود: بر این اساس، ظرفیت ذخیره سازی در کشور باید از ۱۲ میلیارد لیتر به ۱۶.۵ میلیارد افزایش پیدا می‌کرد اما دولت قبل در این زمینه اقدامی انجام نداد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دولت قبل هرگونه ذخیره سازی و ساخت مخزن را ممنوع کرده بودند، ادامه داد: نتیجه این شد که زمانی که کرونا اتفاق افتاد، بنزین را به دلیل عدم امکان ذخیره سازی در کشور، معادل لیتری ۵۰۰ تومان صادر کردند که حدود یک سوم قیمت بنزین یارانه‌ای در کشور است.

سالاری با بیان اینکه در این حوزه کوتاهی شده بود و ضرورت داشت به این موضوع توجه کنیم، گفت: مخازنی که بر اساس تفاهم‌نامه امروز احداث خواهد شد، در زمره بزرگ‌ترین مخازن ذخیره سازی در کشور هستند.

وی به احداث خطوط لوله در کشور از جمله خط لوله تابش نیز اشاره کرد و افزود: با استفاده از این ظرفیت‌ها، می‌توان صادرات را در کشور افزایش داد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در زمستان پیش بینی می‌کردیم مصرف در کشور افزایش پیدا کند، گفت: مصرف بنزین در زمستان به ۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده بود و در تعطیلات نوروز نیز مصرف افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف فرآورده های نفتی در کشور، صادرات نیز انجام شد، ادامه داد: در فروردین امسال ۵ محموله گازوییل و نفت سفید از کشور صادر شد.

به گفته سالاری، ایجاد ظرفیت ذخیره سازی به موازات اجرای طرح های پالایشی یک ضرورت است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح‌ها، منابع مالی را متفاوت دیدیم، گفت: بخشی از منابع از ماده ۱۲، منابع بانکی، تهاتر و... تامین خواهد شد و از منابع دولتی استفاده نمی‌کنیم.

سالاری ادامه داد: امسال در هر ماه یک تفاهم‌نامه برای اجرای طرح‌های خود امضا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چند طرح دانش بنیان در برنامه داریم که شامل ساخت بار اول، حوزه نرم افزاری و... است و در ماه‌های آینده تفاهم نامه های آن امضا خواهد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه به صورت bot اجرا خواهد شد، در مجموع ۱۸ مخزن ذخیره سازی فرآورده های نفتی به ظرفیت ۶۰۰ میلیون لیتر در روستای جمال احمد بندرعباس احداث می‌شود.

این ۱۸ مخزن شامل ۸ مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین جمعا به ظرفیت ۳۲۰ میلیون لیتر، ۲ مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف شناور بنزین جمعا به ظرفیت ۴۰ میلیون لیتر، ۴ مخزن ۴۰ میلیون لیتری سقف ثابت گازوییل جمعا به ظرفیت ۱۶۰ میلیون لیتر و ۴ مخزن ۲۰ میلیون لیتری سقف ثابت گازوییل جمعا به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر خواهد بود.

از اهداف آن می‌توان به توسعه انبارهای ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی با توجه به برنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مهر خلیج فارس علاوه بر پالایشگاه‌های موجود، افزایش ظرفیت ذخیره سازی راهبردی کشور، ایجاد بزرگ‌ترین مرکز ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در سواحل جنوبی کشور، استمرار تولید و امنیت عرضه فرآورده های نفتی در کشور و تکمیل زنجیره صادرات دریایی و زمینی فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو