(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟


(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟

سخنگوی تیپ القدس گفت:  حتی اگر تونل‌های جهاد اسلامی نتوانند به مصر یا اسرائیل برسند، باز هم یک سلاح استراتژیک برای مقاومت هستند.

اعضای گروه شبه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در جریان یک تور رسانه‌ای در بحبوحه تشدید تنش‌ها با اسرائیل به همراه محمود حمص عکاس و خبرنگار خبرگزاری فرانسه وارد تونلی در نوار غزه شدند.

به گزارش فرارو، در یک شهر تونلی در زیر خاک‌های شنی جنوب غزه، شبه نظامیان فلسطینی خود را برای درگیری بعدی با اسرائیل آماده می‌کنند، زیرا تنش‌ها در اورشلیم در حال افزایش است.

در یک منطقه جنگلی در نزدیکی خان یونس، هفت مرد نقابدار در لباس‌های نظامی، مجموعه‌ای از مسلسل و نارنجک انداز را به ورودی تونل که بطور مجزا در دامنه تپه کوچکی فرو رفته بود، حمل کردند.

جنگجویان از سربند‌های تیپ القدس، شاخه مسلح جهاد اسلامی که دومین جناح مسلح بزرگ در غزه، پس از جنبش اسلامگرای حماس است، استفاده می‌کنند.

شاخه‌های درختی که سوراخ را پوشانده اند، یک گذرگاه باریک را نشان می‌دهند که دیواره و بالای آن بلوک‌های سیمانی است. این تونل‌ها با چراغ‌های برق، سیستم تهویه و کابل‌های مخابراتی، اتاق‌های کوچکی نیز برای نگهداری سلاح و مهمات دارند.

یکی از مقامات جهاد اسلامی گفت که این جنبش دارای سیستم‌های تونلی دفاعی و تهاجمی است.

این فرمانده گفت که تونل‌ها برای اسارت سربازان اسرائیلی، دفع حملات زمینی اسرائیل و انجام عملیات‌های مختلف میدانی استفاده می‌شود.

همانطور که او در حال صحبت بود، یک هشدار رادیویی از یک حادثه امنیتی در شرق شهر غزه دریافت کرد.

در ماه مه گذشته، طی یک جنگ ۱۱ روزه، اسرائیل حملات متعددی را علیه شبکه‌های تونلی مقاومت غزه انجام داد.

ساکنان غزه، منطقه ساحلی تنگ و محاصره شده‌ای که ۲.۳ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، تجربه طولانی در استفاده از تونل‌ها از سال ۲۰۰۷ دارند، زمانی که اسرائیل محاصره فلج کننده‌ای را در پاسخ به در دست گرفتن قدرت حماس در باریکه اعمال کرد.

در سال‌های اخیر، مصر بیشتر این تونل‌ها را ویران کرده است. به ادعای مقامات مصر، از این تونل‌ها در مرز با مصر برای وارد کردن کالا‌های خانگی تا ماشین و حتی مرغ سوخاری کنتاکی و همچنین سلاح استفاده شده است.

اسرائیل، به نوبه خود، نیرو‌های خود را در اطراف این قلمرو تقویت کرده است و یک دیوار فولادی احداث کرده که امیدوار است از رسیدن تونل‌ها به خاک اسرائیل جلوگیری کند.

فرماندهان اسرائیلی نگرانند که شبه‌نظامیان بتوانند از چنین تونل‌هایی برای دستگیری پرسنل یا غیرنظامیان اسرائیلی استفاده کنند تا از آن‌ها در مبادلات اسرا استفاده شود.

ابوحمزه، سخنگوی تیپ القدس گفت: حتی اگر تونل‌های جهاد اسلامی نتوانند به مصر یا اسرائیل برسند، باز هم یک سلاح استراتژیک برای مقاومت هستند.

به گفته ابوحمزه که ایران را به خاطر حمایتش ستایش کرد، از زمان جنگ سال گذشته، تونل‌ها بازسازی و تعمیر شده و انبار‌های موشک دوباره پر شده است.

وی در مورد اندازه شبکه تونل‌ها یا تعداد جنگجویان مقاومت چیزی نگفت اما یکی دیگر از منابع تیپ القدس که نخواست نامش فاش شود، گفت که تعداد زیادی تونل تهاجمی دارد که در اعماق (اسرائیل) امتداد دارند و به سامانه‌ای از پهپاد‌ها مرتبط هستند.

او گفت که این گروه همچنین موشک‌هایی دارد که می‌تواند به کل اسرائیل برسد.

در فاصله کمی از یکی از ورودی‌های تونل، گروهی از مبارزان زیر درختان نشسته اند و مشغول گفتگو هستند. یکی از آن‌ها گفت: ما دستوراتی برای بسیج و آماده باش برای دفاع از مسجد الاقصی و بیت المقدس دریافت کرده ایم. موشک‌ها در حالت آماده باش هستند و منتظر تصمیم رهبری هستیم.

(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟
(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟
(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟
(ویدئو) در تونل‌های غزه چه خبر است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد