شبکه متخصصان آموزش عالی کشور تأسیس می‌شود


رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در اولین جلسه شورای مشورتی نخبگان و متخصصان آموزش عالی بر اهمیت شکل‌گیری شبکه متخصصان آموزش عالی تأکید کرد.

به گزارش شفاف، دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در ابتدای این جلسه ضمن اشاره اجمالی به ظرفیت‌های نیروی انسانی و گروه‌های پژوهشی این مؤسسه و ماموریت‌های آن و همچنین لزوم ساماندهی نیروی انسانی از اهمیت شبکه‌سازی و تجربه‌های داخلی و خارجی سخن گفت و اعلام کرد: شبکه متخصصان آموزش عالی ظرفیت‌های قابل توجهی خواهد داشت که می‌تواند از سطح ملی به سطح منطقه‌ای، کشورهای جهان اسلام و فراتر از آن نیز تعمیم یابد.

وی با تأکید بر اهمیت ایده شکل‌گیری شبکه متخصصان آموزش عالی، به طور کلی چهار مؤلفه را برای این شبکه برشمرد که شامل مسئله‌محوری، میان‌رشته‌ای بودن، رویکرد تحولی و پاسخگویی است.

دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در ادامه همچنین، به اهمیت ساختار سازمانی شبکه متخصصان آموزش عالی و فرآیند پیاده‌سازی و اجرایی آن اشاره و اعلام کرد: رویکرد اتخاذی باید مبتنی بر کاربست بروندادهای پژوهشی از طریق تولید دانش سیاستی باشد.

در این جلسه دکتر بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبیر دائمی کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی با تاکید بر اهمیت شبکه‌سازی به برخی از مؤلفه‌هایی که در این شبکه باید مورد توجه قرار گیرد اشاره و اظهار کرد: تقویت تعاملات و ارتباطات با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ایجاد ظرفیت در حوزه آموزش عالی و ترغیب پژوهشگران آن به انجام پژوهش‌های اصیل و همچنین لزوم بسته هم اندیشی و همکاری در حوزه آموزش عالی از جمله این مؤلفه‌هاست.

وی ادامه داد: اعضای شبکه متخصصان آموزش عالی باید از میان افراد ذینفع ذوالقدر علاقه‌مند و دلسوز انتخاب شوند و در این مسیر مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی باید پیشقدم بوده و نقش موتور متحرک در حوزه پژوهش در آموزش عالی را بر عهده بگیرد.

در ادامه دکتر عزیزالله معماریانی، رئیس اسبق مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به چالش‌ها و کمبودهایی که در حوزه مدیریت به ویژه در حوزه آموزش عالی وجود دارد، به برخی از کمبودها اشاره کرد و لزوم فائق آمدن بر این مشکلات و چالش‌ها را وجود یک نظام مدیریتی کارآمد دانست.

وی ادامه داد: در روند تغییرات سیستمی در کشورهای جهان شاهد تغییر در سطوح کلان هستیم، این تغییرات به طور گسترده به سطوح میانی مدیریتی تعمیم داده نمی‌شود.

دکتر معماریانی با تاکید بر اهمیت ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی، اظهار کرد: در این مسیر نباید تنها به مسائل آموزش عالی محدود شد و باید مسائل مختلف به ویژه در حوزه علم و فناوری و نوآوری‌های صورت گرفته در این حوزه‌ها را نیز پوشش داد.

وی همچنین تاکید کرد: شبکه متخصصان آموزش عالی باید مؤلفه‌های یک نظام حکمرانی از جمله آمایش سرزمینی، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی را در بر داشته و در عین حال میزها و اعضای این شبکه ثابت نباشند و از انعطاف و شناور بودن برخوردار باشند.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای جلسه از جمله دکتر کوروش فتحی واجارگاه، دکتر غلامرضا ذاکر صالحی، دکتر مقصود فراستخواه، دکتر مهدی دهمرده، دکتر اصغری زمانی و دکتر سیده مریم حسینی لرگانی دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در زمینه شکل‌گیری شبکه متخصصان آموزش عالی ایراد کردند که عمده مسائلی که اعضای پنل مشورتی بیان کردند را می‌توان به صورت خلاصه اینگونه بیان کرد:

- انعطاف پذیری و شناور بودن شبکه متخصصان آموزش عالی

- اهمیت مباحث و مؤلفه‌های بنیادی و تعریف دقیق آنها در راستای تشکیل شبکه متخصصان آموزش عالی

- پژوهش‌ها و ظرفیت‌های شبکه متخصصان آموزش عالی باید معطوف به سیاست و سیاست گذاری باشد

- اهمیت و محوریت برنامه عملیاتی و چگونگی پیاده‌سازی آن

- بحث نهادسازی و بازوهای اجرای

- دغدغه‌مندی و پرداختن به مسائل کلیدی و محوری آموزش عالی و حوزه‌های مرتبط

- تعریف سازوکارهای پشتیبانی برای اعضا و مشارکت کنندگان شبکه متخصصان آموزش عالی

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در پایان دکتر طاهری‌نیا ضمن جمع‌بندی مباحث اظهار کرد: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان نقش‌آفرینی ایده‌آل را آنگونه که شایسته است، ندارد و به عبارت دیگر یک خلأ احساس می‌شود و ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی به منظور مرتفع کردن این خلأ است.

وی ادامه داد: ساختار و فرایند شبکه متخصصان آموزش عالی غیرمتمرکز خواهد بود، اولویت‌بندی وجود خواهد داشت، خروجی‌ها کاربردی خواهند بود و این خروجی‌ها در نهایت به احکام سیاستی منتهی خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا