سنه دژ دیروز، سنندج امروز


سنه دژ دیروز، سنندج امروز

سنندج- ایرنا- در گذشته سنه دژ بود به معنای قلعه ای در پای کوه و امروز سنندج است، شهری که از گذشته های دور تاکنون فرهنگ و اصالت مردمان آن شهره خاص و عام است و گوشه گوشه اش مردان و زنانی تاریخ ساز را در خود پرورش داده است.

به گزارش ایرنا، سنه دژ دیروز یا سنندج امروز از لحاظ فرهنگ، هنر و تمدن دارای پیشینه تاریخی است و همواره خاستگاه مفاخر، هنرمندان، شعرا و نویسندگان برجسته ای بوده که آوازه شان نه تنها ایران اسلامی بلکه مرزهای خارج از کشور را نیز در نوردیده است.

شهر سنندج در قدیم به دلیل واقع شدن در دامنه کوه آبیدر، سنه خوانده می شد و چون قلعه آن از لحاظ نظامی اهمیت زیادی داشته، به سنه‌دژ (قلعه‌ای در پای کوه) شهرت پیدا کرد و به مرور زمان با توجه به نبود حرف «ژ» در زبان عربی و تلفظ سخت این واژه به سنندج امروزی تبدیل شد اما در محاوره مردم هنوز هم عنوان این شهر سنه است.

مردم این شهر با لهجه کُردی اردلانی که یکی از غنی ترین لهجه های زبان کُردی به شمار می رود صحبت می کنند این زبان با توجه به ویژگی های خاص توانسته به خوبی واژه های دیگر زبان ها از جمله عربی، فارسی و ترکی را در خود ادغام کند.

بسیاری از نقاط و محلات این شهر هنوز هم همان بافت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده است به گونه ای که وقتی از کوچه‌های تنگ و باریک و خانه های کاهگلی یا آجر نمای قدیمی برخی از محلات آن گذر می کنی زندگی به معنای واقعی را حس خواهی کرد.

بناهای متعدد تاریخی این شهر همانند حمام‌های قدیمی شهر، بازارها، تکیه و خانقاه، موزه و عمارت های قدیمی و مساجد این شهر هنوز هم همان بافت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده است.

وجود طبیعت بکر و بی نظیر این شهر، طبیعت کوهستانی، آب و هوای معتدل در کنار وجود اماکن گردشگری، سنندج را به گزینه خوبی برای طبیعت گردی تبدیل کرده و سالانه پذیران طبیعت دوستان، مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان است.

دارا بودن تمام این ویژگی‌ها موجب شد، تا شهرداری و شورای شهر تصمیم بگیرند یک روز را در تقویم محلی به نام روز سنندج(سنه) ثبت کنند و این مهم پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۳۹۷محقق شد و روز ششم اردیبهشت با عنوان روز سنه نامگذاری شد.

بی شک گنجاندن روزی در تقویم محلی با نام روز "سنه " فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های فرهنگی و جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر به تمام کشور و فرصتی برای احیای آداب و رسوم گذشتگان در میان نسل جوان است.

همچنین در سال ۱۳۹۸ با اعلام یونسکو شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد و به موسیقی این شهر رسمیت بخشید به همین دلیل در طول سال، برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و گردشگری زیادی به میزبانی سنندج برگزار می شود که نشان دهنده غنای فرهنگی و تاریخی آن است.

اقدام موثر شورای فرهنگ عمومی در نامگذاری ششم اردیبهشت بە نام روز ‌سنندج و درج آن در تقویم سالانە استان گامی بلند در راستای معرفی هرچە بیشتر سنندج و جاذبە‌های فرهنگی، معماری و طبیعی کم نظیر بوده و امید می رود مسوولان مربوطه از این ظرفیت و پتانسیل در راستای توسعه هرچه بیشتر این شهر بهره ببرند.

شهر سنندج مرکز استان کردستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۵۰۱ هزار و ۴۰۲ نفر جمعیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی