چشم و هم چشمی بلای جان زندگی ریحانه


چشم و هم چشمی بلای جان زندگی ریحانه

یاسوج - ایرنا- ریحانه از همان کودکی اهل چشم و همچشمی بود همواره دوست داشت بهترین لباس و نوشت افزار مدرسه حدیث شهر دوگنبدان مال خودش باشد، اما هرگز تصور نمی کرد همین عادت بلای جان زندگی مشترکش شود.

ریحانه تازه ۲۴ سالش تمام شده بود که پای به زندگی مشترک گذاشت،او اگرچه دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت بود اما مهارت چندانی برای ورود به یک زندگی مشترک نداشت.

شب ازدواج ریحانه و همسرش علی یکی از خاطره انگیزترین جشن هایی بود که مهمانان تجربه کرده بودند از سالن محل برپایی عروسی تا پذیرایی و لباس عروس در بهترین کیفیت ممکن انجام شد اما در همان شب با خودش می اندیشید آیا همسرش می‌تواند متناسب با توان مالی متوسط زندگی کند یا خیر.

با وجودی که سال ها از آن روز می‌گذرد اما هنوز که هنوز است آن مهمانی پرزرق و برق در ذهن ها ماندگار است،همین باعث شد که خیلی از دوستان و آشنایان ریحانه را خوشبخت ترین دختر فامیل بدانند اما او در طول هفت سال زندگی مشترک هرگز طعم خوشبختی را نچشید.

ریحانه پس از ازدواج نیز همواره از همسرش می خواست بهترین لوازم خانه را خریداری کند، اگر به مهمانی می رفت تمایل داشت لباس و جواهراتش از همه زیباتر باشد و تاکید داشت که گران قیمت ترین کادو را به هدیه دهد.

همسر ریحانه که یک کارمند ساده بود رفته رفته به این نتیجه رسید که نمی‌تواند انتظارات همسرش را برآورده سازد و این آغاز دعواهای بی پایان زوج داستان ما بود.

حالا که هشت سال از طلاق و پایان این قصه تلخ گذشته و ریحانه زنی ۳۹ ساله است و در حسرت زندگی از دست رفته خود است.

ریحانه و علی مشتی نمونه خروار از زندگی های بی سرانجامی است که به دلایلی واهی به طلاق می انجامد. زندگی های مشترکی که بدون مهارت و شناخت لازم زوج ها آغاز می شود و جوانانی که با هزاران امید و آرزو با هم ازدواج می کنند سرانجام زندگی آنان به جدایی خواهد انجامید.

دلایل پدیده شوم طلاق

آن طور که کارشناسان علوم اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند نقص دانش و مهارت زوج ها یکی از مهمترین دلایل طلاق محسوب می شود امری که چند صباحی پس از شروع زندگی مشترک به ناتوانی در درک متقابل، نارضایتی عاطفی همسران منجر می شود اما در این استان با زندگی عشیره ای دلایل خاصی محلی هم برای طلاق وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:در بررسی و تحلیل آمارهای موجود سازمان بهزیستی که بر اساس داده های سامانه تصمیم و سامانه فوریت ها اجتماعی انجام شده سه دسته عوامل نقش عمده ای در پدیده طلاق دارند.

محمد کریم آریا معتقد است: به غیر از عامل مهم نداشتن مهارت آگاهی لازم در زندگی مشترک ،همسر گزینی نادرست ناشی از انگاره های اجتماعی و رسم و رسوم های سنتی استان نظیر ازدواج های تحمیلی و ناآگاهانه ، نداشتن بلوغ لازم در ازدواج ، دخالت اطرافیان، عدم واقع گرایی خانواده ها از عوامل مهم فروپاشی زندگی های مشترک زوج های جوان در استان است.

وی تاکید کرد: وجود شرایط نامطلوب اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث شده متغیر اقتصادی به نسبت سایر عوامل به لحاظ آماری نقش پررنگ تری در پدیده طلاق داشته باشد به طوری که چالش تامین هزینه های زندگی به دلیل تورم ، عدم امنیت شغلی ، بیکاری و نداشتن مسکن باعث شده که زندگی های زیادی در استان به جدایی ختم شود.

آریا تاکید کرد: دخالت و جستجوگری خانواده طرفین در زندگی زوجین موجب اختلاف زوج های جوان در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اضافه کرد: ضرب و شتم ، کمبود و مهارتهای سازگارانه ، وجود فرهنگ مرد سالاری ، وسواس ، بی توجهی ، بی احترامی ، ناآشنایی با نیاز های جنس مخالف ، مسؤلیت ناپذیری و پائین بودن آستانه تحمل و تسلط نداشتن بر تکنیک های مرتبط با مهارتهای زندگی از دیگر دلایل اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: در کهگیلویه و بویراحمد مانند دیگر جوامع محرک های توهم زا ، اعتیاد به کار ، اعتیاد به شخص های خاص در فضای خارج از خانواده ، اعتیاد به دوستی ها و اعتیاد به شبکه های مجازی و اینترنت در بسیاری از موارد باعث فروپاشی خانواده ها می شود.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: الگو های ارتباط ناکارآمد بین زوج ها که باعث تنش و تعارضات مداوم زوجین می شود در نخستین گام روابط عاطفی آنان تحت تاثیر قرار می گیرد و پس از سردی روابط باعث ایجاد تنفر و منجر به طلاق می شود .

راهکارهای کاهش طلاق

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که مشاوره های پیش و پس از ازدواج می تواند تا حد زیادی در تعدیل اینگونه عوامل منجر به طلاق اثربخش باشد.

آریا تاکید می کند که آموزش های کلاسیک رسمی و غیر رسمی در انتخاب همسر و تشریح نقش خانواده ها می تواند در تعدیل رویکردهای سنتی اشتباه و نهایتا کاهش طلاق موثر واقع شود.

ازدواج و طلاق در استان به روایت آمار

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمدبدون اشاره به آمار خاصی گفت: نرخ ازدواج در این استان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است.

داود صادقی اظهار داشت: اما در حوزه پدیده نامیمون طلاق ، سال ۱۳۹۹ یکهزار و ۳۶۸ فقره طلاق در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد و این در حالی است که سال ۱۴۰۰ رقم یاد شده به مرز یکهزار و ۶۳۲ فقره رسید که نگران کننده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان