تسهیل ورود ارز به کشور در روند بازار ارز موثر است


تسهیل ورود ارز به کشور در روند بازار ارز موثر است

تهران - ایرنا- یک کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین رشد قیمت فلزات و تسهیل ورود ارز به کشور سبب خواهد شد که در سال جاری مشکلات تأمین ارز کاهش پیدا کند.

وحید شقاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه وضعیت صادرات غیرنفتی کشور بسیار بهتر شده است، گفت: طی سال جاری با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین افزایش قیمت فلزات شاهد افزایش درآمدهای ارزی کشور بودیم. در صورتی که شاهد صدور بخشنامه‌هایی مربوط به عوارض صادرات نباشیم و در این شرایط که قیمت نفت و فلزات افزایش پیدا کرده، صادرات را تشویق کنیم، برای سال ۱۴۰۱ نباید دغدغه‌ای در مسئله درآمدهای ارزی کشور داشته باشیم.

وی افزود: قیمت نفت سال گذشته تا ۳۵ دلار نیز کاهش یافت اما این عدد در حال حاضر به ۱۰۰ دلار رسیده است. قیمت فلزات و فرآورده‌های نفتی نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. این موارد می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش درآمدهای ارزی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به صورت کلی وضعیت منابع ارزی کشور در طی سال جاری به سبب تحولات بین‌المللی بهتر شده و حتی خواهد شد، مگر اینکه خود ما با بخشنامه‌های غیرمرتبط موانع صادراتی ایجاد کنیم. در غیر این صورت معتقد هستم که امسال و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ نباید مشکلات چندانی را در خصوص منابع ارزی داشته باشیم.

شقاقی شهری با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس سازمان مالیاتی مبنی بر تسهیل ورود ارز به کشور توسط اشخاص بیان کرد: این بخشنامه از آنجا که می‌تواند منجر به ورود اسکناس به کشور در شرایط تحریمی شود می‌تواند به مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی نیز کمک کند.
وی گفت: بخشی از ارز حاصل از صادرات غیر رسمی نیز میتواند به صورت اسکناس از طریق مرزهای ورودی و گمرکات اجرایی به بازار ارز وارد شده و تسهیل این روند در روند مدیریت بازار ارز موثر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا