نشانه‌های رژیم غذایی نادرست و ناسالم


علی رغم آنچه فکر می‌کنید، میل به میان وعده‌ها به خصوص غذا‌های ناسالم، می‌تواند نشانه این باشد که شما به اندازه کافی مواد مغذی را از وعده‌های غذایی اصلی خود دریافت نمی‌کنید؛ بنابراین به جای ناراحتی، در رژیم غذایی خود ویتامین و مواد مغذی دیگر را بگنجانید.

تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت بدن دارند و داشتن رژیم غذایی ناسالم موجب ایجاد بیماری‌هایی مانند یبوست، افسردگی و مشکلات پوست و مو می‌شود.

آیا همیشه به دنبال میان وعده‌های غذایی هستید، آنقدر که می‌توانید یک بسته چیپس یا چند کوکی را یک دفعه بخورید؟ بسیاری از افراد وقتی این کار را انجام می‌دهند احساس ناراحتی می‌کنند و این را ناشی از ضعف اراده می‌دانند.

علی رغم آنچه فکر می‌کنید، میل به میان وعده‌ها به خصوص غذا‌های ناسالم، می‌تواند نشانه این باشد که شما به اندازه کافی مواد مغذی را از وعده‌های غذایی اصلی خود دریافت نمی‌کنید؛ بنابراین به جای ناراحتی، در رژیم غذایی خود ویتامین و مواد مغذی دیگر را بگنجانید.

شروع خوب در این مرحل‌ها جایگزین کردن چیپس و کوکی با میان وعده‌های مفید، مانند مشتی آجیل مخلوط، میوه‌ها و یا سبزیجات است.

این مشکلات و بیماری‌ها نشان دهنده رژیم غذایی بد و ناسالم شماست:

مزه یا بوی بد دهان: بوی دهان، مشکلات دندان و مزه بد در دهان نیز می‌تواند به برخی مشکلات در رژیم غذایی شما اشاره کند. خونریزی، بیماری‌های لثه، و حتی افتادن دندان می‌تواند به کمبود سیستماتیک ویتامین ث در رژیم غذایی منجر شود.

مزه یا بوی بد دهان می‌تواند به این معنا باشد که شما به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نمی‌کنید و در این صورت بدن شروع به سوزاندن چربی و پروتئین می‌کند که باعث بوی بد دهان می‌شود.

به راحتی مریض شدن: اگر در هر فصل براحتی آنفولانزا یا سرما می‌خورید، شاید فکر کنید که به اندازه کافی ویتامین ث در رژیم غذایی خود ندارید. در حالی که ویتامین ث نقش مهمی در ایمنی ایفا می‌کنند، اغلب یک کمبود در ماده غذایی وجود دارد که ممکن است شما را مستعد سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا کند.

این مواد مغذی و پروتئین‌ها مواد اصلی سلول‌ها هستند، پروتئین‌های خاص مثل سیتوکین و آنتی بادی‌ها نقش کلیدی در واکنش ایمنی بدن ایفا می‌کنند، اما وقتی فرد رژیم غذایی با پروتئین کم دارد، بدن می‌تواند از آن پروتئین‌های سیستم ایمنی برای تولید انرژی استفاده کند، اگر چه مقاومت بدن در برایر بیماری‌ها کاهش می‌یابد.

اگر به راحتی بیمار می‌شوید، غذا‌های غنی از پروتئین مانند لبنیات، سبزیجات، محصولات سویا و البته گوشت و یا ماهی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

مشکلات پوست و مو: ظاهر افراد می‌تواند چیز‌های زیادی را در مورد کیفیت رژیم غذایی نشان دهد. اگر دیدید که مو، پوست و ناخن هایتان شکننده و خشک شده اند، ممکن است کمبود مواد مغذی مثل آهن، ویتامین ث، اسید فولیک داشته باشید.

وقتی که رژیم غذایی خوبی نداشته باشید پوست شما به طور خاص ممکن است تحریک پذیر و دچار جوش و قرمزی شود، بنابراین آجیل، آوکادو و ماهی بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

احساس ضعف: این یک واکنش بسیار شایع بین افرادی است که رژیم غذایی نادرست دارند و کربوهیدرات کافی مصرف نمی‌کنند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که تغییر رژیم غذایی اغلب سطوح هورمون و قند خون را تغییر می‌دهد.

می‌توانید کمی کربوهیدرات را به وعده‌های اصلی غذا‌ها اضافه کنید (و از غذا‌های شیرین بین وعده‌های غذایی استفاده نکنید). مواد مغذی اولین چیزی است که در جریان خون جذب و باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می‌شوند.

اختلال فکری: در حالی که برخی غذا‌ها واقعا می‌توانند به شما در بهبود عملکرد مغز کمک کنند، برخی دیگر بالعکس هستند. این اتفاق زمانی می‌افتد که ما اغلب میل به میان وعده داریم. هنگامی که این موضوع روی حافظه و عملکرد مغز ما تاثیر می‌گذارد، چربی‌های اشباع شده مثل کره و غذا‌های سرخ شده، بیش‌ترین آسیب را می‌گذارند.

بررسی‌ها نشان داده است، زنانی که فست فود و کره بیشتری می‌خوردند نسبت به گروه دیگر که اصول غذایی را رعایت می‌کردند، در تست حافظه نمره پایین تری داشتند.

بنابراین، در صورت عملکرد نامناسب مغز غذا‌هایی را حذف کنید که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند و در عوض غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مثل سیب، توت ها، اسفناج و گوجه فرنگی را جایگزین کنید.

نشانه‌های رژیم غذایی نادرست و ناسالم
افزایش وزن: افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند حتما این موضوع را تجربه کرده اند که با وجود انجام ورزش‌های پیچیده به رژیم غذایی نیاز دارند. اگر این مورد برای شما صدق می‌کند، یکی از دلایل معمول توقف کاهش وزن، تغییر ناگهانی میزان کربوهیدرات است.

کارشناسان اشاره می‌کنند تغییرناگهانی کربوهیدرات می‌تواند باعث اضافه وزن شود، برای این کار کافی است تا چند هفته یک واحد میوه یا یک تکه نان‌های غلات یا سبوس دار بیشتری میل کنید.

سوءهاضمه: آیا اغلب پس از خوردن غذا احساس سوءهاضمه می‌کنید؟ این امر اغلب در افرادی رخ می‌دهد که سعی در تغییر رژیم غذایی خود دارند و این تغییرات ناگهانی می‌تواند موجب چندین مشکل مختلف شود. اگر شروع به استفاده از حبوبات و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود کردید، بدن ممکن است به سختی خود را با رژیم غنی از فیبر وفق دهد که موجب نفخ شکم می‌شود.

اگر این در مورد شما صدق می‌کند مصرف تدریجی غذا‌های غنی از فیبر و نوشیدن آب به همراه وعده غذایی به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. زیرا آب کمک می‌کند که فیبر در سیستم گوارشی شما سریع‌تر حرکت کند.

خستگی و سردرد: مشکل بسیاری از برنامه‌های رژیم کاهش وزن این است که آن‌ها شما را به خوردن غذای کمتر در مقایسه با آنچه بدن نیاز دارد ملزم می‌کند که منجر به تغییر سطح قند خون و هورمون می‌شود.

در نتیجه، ممکن است احساس خستگی و سردرد روزانه داشته باشید. اگر شما هم این گونه هستید کمی میوه و تنقلات سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان سروتونین را افزایش دهید.

با این حال، اگر اخیرا رژیم غذایی خود را تغییر نداده اید و هیچگونه بیماری ندارید، ولی باز هم احساس سردرد و خستگی می‌کنید می‌تواند به نشانه تغذیه نامناسب (غذا‌های شیرین و فرآوری شده) باشد.

تکرر ادرار: مانند هر یک از این علائم، تکرر ادرار می‌تواند به بیمار‌های مختلف اشاره کند. اما در صورتی که هیچگونه بیماری وجود نداشته باشد رژیم غذایی نادرست را می‌توان به عنوان عامل اصلی مدنظر داشت. گفته می‌شود که تکرر ادرار نشانه بسیار متداولی است که فرد مقدار زیادی قند مصرف می‌کند.

چون غذا‌ها از طریق کلیه‌ها پردازش می‌شوند و غذا‌های حاوی قند بالا به طور واقعی به کلیه‌ها صدمه می‌زنند. برای رهایی از این موضوع، غذا‌های حاوی قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید، یا حداقل میزان مصرف آن‌ها به نصف، کاهش دهید.

یبوست: یبوست و سایر حرکات نامنظم روده نشانه رژیم غذایی نادرست است. اگر مشکل یبوست دارید، احتمالاً فیبر کافی در رژیم غذایی ندارید. فیبر، سیستم گوارش را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود همه چیز در آن به طور روان حرکت کند، بنابراین مهم است که رژیم غذایی متعادل با فیبر کافی، مانند لوبیا، جو دوسر و غلات داشته باشید.

افسردگی: اگر احساس خوبی ندارید، ممکن است نوع تغذیه شما دلیل آن باشد. ژورنال روانپزشکی هند نشان داد که کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و یا اسید‌های چرب امگا ۳ در واقع می‌تواند منجر به افسردگی و سایر بیماری‌های روانی شود. همچنین مصرف مکمل‌های غذایی حاوی فولات و ویتامین B۱۲ به بیماران کمک می‌کند تا روحیه خود را تقویت کرده و با بیماری‌های روانی مبارزه کنند.

فراموشی: حافظه شما تحت تأثیر چیز‌هایی است که می‌خورید. براساس مطالعات، افرادی که چربی‌های اشباع بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که از این چربی‌ها اجتناب می‌کنند، حافظه قوی تری دارند.

کمبود انرژی: اگر برای آمادگی بدن خود در طول روز خیلی تلاش می‌کنید، احتمالا در رژیم خود کمبود آهن دارید. یکی از وظایف آهن، کمک به افزایش سطح انرژی با انتقال اکسیژن در بدن است. هنگامی که به اندازه کافی غذا‌های حاوی آهن مصرف نکنید، بدن نمی‌تواند به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون ضروری که اکسیژن را منتقل و انرژی بدن را تامین می‌کنند، بسازد.

یکی از بزرگترین علائم کم خونی سطح انرژی پایین و کندی حرکت است. در صورت داشتن کم خونی، مکمل‌های آهن مصرف کنید و مقداری از بهترین غذا‌های غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا جریان اکسیژن و انرژی به بدن برسد.

منبع: ایسکانیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل