بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان


بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

سال 1400 سال سینمایی نسبتا پرباری بود. فیلم‌های خوبی اکران شدند که مردم از آنها استقبال کردند و با فروکش‌کردن شیوع کرونا، سینماها دوباره پذیرای علاقه‌مندان به دنیای فیلم شدند. در ادامه تعدادی از پرفروش‌ترین و بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400 را معرفی می‌کنیم. این فیلم‌ها از ژانرهای مختلف انتخاب شده‌اند تا هر کسی […] نوشته بهترین فیلم های...

سال ۱۴۰۰ سال سینمایی نسبتا پرباری بود. فیلم‌های خوبی اکران شدند که مردم از آنها استقبال کردند و با فروکش‌کردن شیوع کرونا، سینماها دوباره پذیرای علاقه‌مندان به دنیای فیلم شدند. در ادامه تعدادی از پرفروش‌ترین و بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ۱۴۰۰ را معرفی می‌کنیم. این فیلم‌ها از ژانرهای مختلف انتخاب شده‌اند تا هر کسی با هر سلیقه‌ای بتواند فیلم دلخواهش را در این فهرست پیدا کند. اگر دوست دارید بهترین فیلم های ایرانی ۱۴۰۰ را ببینید، این فهرست راهنمای خوبی برای انتخاب است.

۱۳. هفته‌ای یک بار آدم باش

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: شهرام شاه‌حسینی
بازیگران اصلی: پژمان جمشیدی، رعنا آزادی‌ور، ساغر قناعت، علیرضا استادی، شیرین یزدان‌بخش
ژانر: کمدی
مدت‌زمان: ۹۸ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۳٫۲

ژانر کمدی محبوب کسانی است که دوست دارند ۲ ساعت از دغدغه‌های زندگی روزمره فاصله بگیرند. این فیلم درباره ۲ برادر است که از نظر فکری و سبک زندگی تفاوت زیادی با هم دارند و ابتلای پدرشان به آلزایمر باعث می‌شود مدتی کنار هم قرار بگیرند و کشمکش‌هایشان لحظه‌های شاد و غمگین این فیلم را رقم می‌زنند.

۱۲. گشت ارشاد ۳

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: سعید سهیلی
بازیگران اصلی: پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهنام بانی، امیر جعفری
ژانر: کمدی
مدت‌زمان: ۱۱۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۴

یکی از فیلم‌های پرفروش سال گذشته «گشت ارشاد ۳» بود. فیلم درباره زندگی عطا و حسن است که پس از چند سال زندگی در آمریکا به ایران برمی‌گردند. حمید فرخ‌نژاد که بازیگر شخصیت اصلی در ۲ قسمت قبلی سری فیلم‌های گشت ارشاد بود، در این قسمت حضور ندارد و امیر جعفری نقش «حاج عباس» را بازی می‌کند.

این فیلم با فروش بیش از ۴۰میلیارد تومان دومین فیلم پرفروش سینمای ایران است. به‌گفته بسیاری از منتقدان این فیلم به‌خوبی قسمت‌های قبلش نشده است، اما دیدن یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران می‌تواند تجربه‌ای جذاب باشد، به‌خصوص اگر قسمت‌های قبلی آن را ندیده باشید.

۱۱. دینامیت از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ۱۴۰۰

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: مسعود اطیابی
بازیگران اصلی: پژمان جمشیدی، محسن کیایی، احمد مهران‌فر، نادر سلیمانی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی
ژانر: کمدی
مدت‌زمان: ۹۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵٫۱

اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های کمدی هستید، از دیدن این فیلم لذت خواهید برد. تعدادی از بهترین و پرکارترین بازیگران کمدی ایران در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این فیلم شاهد تعامل افرادی با ویژگی‌های شخصیتی کاملا متضاد هستیم که موقعیت‌های طنز ایجاد می‌کند.

۱۰. جنایت بی‌دقت

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: شهرام مکری
بازیگران اصلی: بابک کریمی، محمد ساریان، عادل یراقی، بهزاد دورانی، سیاوش چراغی‌پور
ژانر: درام جنایی
مدت‌زمان: ۱۳۹ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵٫۹

در این فیلم می‌توانید رویداد تاریخی آتش‌سوزی سینما رکس را از زاویه‌ای متفاوت ببینید. نوشتن فیلم‌نامه این اثر بر عهده شهرام مکری و نسیم احمدپور بوده است که موفق شد جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره داکا را از آن خود کند. از دیگر افتخارات این فیلم نامزدی برای دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه در چهاردهمین دوره جشنواره آسیا پاسیفیک است.

این فیلم مجموعه‌ای از ۵ روایت تودرتوست که به نحوی با هم ارتباط پیدا می‌کنند و هرکدام در یک دوره زمانی رخ می‌دهند. این روایت‌ها در بخش‌هایی به هم متصل می‌شوند و داستانی یکپارچه را تشکیل می‌دهند. اگر دنبال دیدن فیلم‌هایی با شیوه روایت متفاوت و جدید هستید، «جنایت بی‌دقت» انتخاب خوبی است.

۹. بندربند

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: منیژه حکمت
بازیگران اصلی: پگاه آهنگرانی، رضا کولغانی، امیرحسین طاهری
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۷۷ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

جدیدترین اثر منیژه حکمت در رویدادهای سینمایی بین‌المللی متعددی شرکت داشته است. این فیلم توانسته تندیس طلایی ببر بنگال را در بخش «نوآوری در فیلم» در جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته از آن خود کند. «بندربند» با ژانر درام اجتماعی ماجرای گروه موسیقی سه‌نفره‌ای را روایت می‌کند که باید برای شرکت در مسابقه‌ای خودشان را به تهران برسانند و در این میان اتفاقات زیادی برایشان می‌افتد.

این فیلم ریتم نسبتا کندی دارد و ایده‌ اصلی آن به‌درستی مطرح نمی‌شود، اما بدون تردید از دیدن لحظات خوب فیلم در سینما لذت می‌برید.

فیلم «بندربند» در چند جشنواره خارجی هم به نمایش درآمده است، از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و جشنواره فیلم زوریخ.

۸. دشت خاموش

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان : احمد بهرامی
بازیگران اصلی: علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، تورج الوند
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۱۰۲ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

«دشت خاموش» به‌عنوان نماینده سینمای ایران در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز حضور داشت و برنده جایزه بهترین فیلم در این بخش شد. همچنین توانست جایزه ویژه منتقدان جهان را در جشنواره جوایز فیپرشی از آن خود کند. این فیلم در بخش جنبی جشنواره ونیز هم برنده جایزه انجمن اعتماد ملی ایتالیا شد.

ماجرای فیلم درباره شرایط کاری سخت و روابط انسانی پیچیده بین چند خانواده است، خانواده‌هایی که در محیط کارگری یک کوره آجرپزی زندگی می‌کنند. این فیلم را از نظر درونمایه می‌توان فیلم سیاسی در نظر گرفت. ماجرایی تلخ و دردناک در فیلم روایت می‌شود که سرشار از سیاهی و ناامیدی است.

ریتم کند فیلم که شاید تحت‌تأثیر موضوع اصلی و لوکیشن‌های فیلم باشد، یکی از نقاط ضعف آن است و حتی شاید باعث دلزدگی مخاطب شود. اما در مجموع فیلمی متفاوت است که ارزش دیدن دارد.

۷. آتابای

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: نیکی کریمی
بازیگران اصلی: هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی
ژانر: درام عاشقانه
مدت‌زمان: –
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

آتابای فیلمی عاشقانه است. اگر فیلم‌های عاشقانه ایرانی را دوست دارید، بی‌تردید باید این فیلم را تماشا کنید. نیکی کریمی کارگردان آتابای است و زبان فیلم ترکی است.

این فیلم بعد از اکران در سینماها، در شبکه نمایش خانگی هم به نمایش درآمده است، پس از این طریق می‌توانید آن را بخرید و تماشا کنید.

داستان فیلم درباره فردی به‌نام کاظم است که در رشته معماری در دانشگاه تهران تحصیل می‌کند. شکست عاطفی باعث می‌شود کاظم به زادگاه خود برگردد. او سرپرستی خواهرزاده‌اش را هم بر عهده دارد که به نوجوانی رسیده است و دغدغه‌های خاص خودش را دارد.

۶. پوست از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ۱۴۰۰

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: بهرام و بهمن ارک
بازیگران اصلی: جواد قامتی، فاطمه مسعودی‌فر، محمود نظرعلیان، ناصر هاشمی و هادی افتخارزاده
ژانر: وحشت
مدت‌زمان: –
امتیاز (IMDB): ۷

«پوست» اولین فیلم بلند این دو کارگردان است. این فیلم در ژانری ساخته شده است که در سینمای ایران کمتر می‌بینیم و اگر هم نمونه‌هایی را در سینما دیده‌ایم، معمولا تقلیدی از آثار خارجی بوده‌اند. در این فیلم روایت‌های بومی، داستان‌های عاشقانه و ترس در هم آمیخته‌اند و در آن به مفاهیمی چون جن و طلسم هم اشاره می‌شود. اگر دوست دارید فیلمی متفاوت از سینمای ایران تماشا کنید و علاقه‌مند به ژانر وحشت هستید، فیلم «پوست» یکی از متفاوت‌ترین و بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ۱۴۰۰ است.

زبان این فیلم ترکی است و در شهرستان اسکو فیلم‌برداری شده است. فیلم‌نامه این اثر هم کاری از همین دو کارگردان است، داستان مردی به‌نام آراز که عاشق دختری به‌نام مارال می‌شود ولی این وصلت سر نمی‌گیرد. ظاهرا دلیل سرنگرفتن این وصلت، دعا و طلسم است و آراز در پی شکستن طلسم‌هاست.

۵. قصیده گاو سفید

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان : بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم
بازیگران اصلی: مریم مقدم، علیرضا ثانی فر، پوریا رحیمی سام
ژانر: درام
مدت‌زمان: –
امتیاز (IMDB): ۷

یکی دیگر از بهترین فیلم های ایرانی ۱۴۰۰ که در جشنواره‌های خارجی هم حضور داشته «قصیده گاو سفید» است. این فیلم در جشنواره فیلم برلین اکران شد و موضوعی حساس و بحث‌برانگیز دارد؛ قصاص. ماجرای فیلم درباره زنی است که ۲ سال بعد از اعدام شوهرش به‌جرم قتل، حقایق تازه‌ای را درباره این قتل کشف می‌کند.

داستان فیلم بسیار جالب است و توجه مخاطب را جلب می‌کند. بازی بازیگران فیلم هم بسیار خوب و باورپذیر است. در مجموع می‌توان از مشکلات جزئی فیلم‌نامه چشم‌پوشی کرد.

این فیلم نامزد دریافت جایزه استعدادهای جدید در جشنواره فیلم آسیایی هنگ‌کنگ ۲۰۲۱ شد. شاید نام عجیب فیلم باعث شود اشتیاقی به دیدن آن نداشته باشید، اما مطمئن باشید که داستان و اجرای متفاوت این فیلم نظرتان را جلب می‌کند و شما را به فکر فرومی‌برد.

۴. خورشید

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: مجید مجیدی
بازیگران اصلی: علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۹۹ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

«خورشید» یکی از بهترین فیلم های ایرانی سال ۱۴۰۰ است. اگر از علاقه‌مندان به آثار مجید مجیدی باشید، حتما باید فیلم خورشید را ببینید. این اثر درام درباره کودکان کار ساخته‌ شده‌ است. این فیلم در جشنواره فجر حضور موفقی داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه، بهترین طراحی صحنه و بهترین عکس را از آن خود کرد.

این اثر در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی هم حضور داشت و توانست در جشنواره فیلم ونیز برنده فانوس جادویی شود. این فیلم در گیشه چندان موفق نبود، ولی بی‌شک بازی بازیگرانی چون علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی ارزش دیدن را دارد.

۳. درخت گردو

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران اصلی: پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی، مهران مدیری
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۱۰۵ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

این فیلم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بسیار موفق بود و سیمرغ بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. این اثر غیر از جشنواره فجر در ۵ جشنواره بین‌المللی دیگر هم حضور داشته است. این فیلم بر اساس زندگی واقعی فردی به‌نام قادر مولان پور در دوران جنگ ساخته شده است. اگر به فیلم‌هایی با موضوع جنگ علاقه دارید و دوست دارید داستان‌هایی از زندگی واقعی مردم را در قاب سینما ببینید، فیلم «درخت گردو» انتخاب خوبی است.

۲. قهرمان از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ۱۴۰۰

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: اصغر فرهادی
بازیگران اصلی: امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، احسان گودرزی
ژانر: درام
مدت‌زمان: ۱۲۷ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی یکی از بهترین فیلم های ایرانی سال ۱۴۰۰ شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم بازی درخشان امیر جدیدی است. فیلم‌نامه قوی این فیلم درباره مفاهیم از‌پیش‌تعریف‌شده در جامعه است و بیننده را دعوت می‌کند که درباره آنها بیشتر فکر کند.

ماجرای فیلم درباره بدهکاری زندانی است که تعدادی سکه پیدا می‌کند، اما به‌جای فروش آنها و استفاده از پولش، انتخاب دیگری می‌کند که سلسله‌ای از اتفاقات را به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد که این فیلم از نظر کارگردانی تکرار سایر آثار فرهادی است، ولی از نظر فیلم‌نامه یکی از کامل‌ترین آثار او محسوب می‌شود.

فیلم قهرمان در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و به‌صورت مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن شد.

۱. بی‌همه‌چیز

بهترین فیلم های سینمایی ایرانی 1400؛ از پوست تا قهرمان

کارگردان: محسن قرایی
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌ فر
ژانر: درام اجتماعی
مدت‌زمان: –
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

یکی دیگر از فیلم‌های محبوب سال «بی‌همه‌چیز» با نقش‌آفرینی بازیگران بزرگی چون پرویز پرستویی و هدیه تهرانی بود. فیلم‌نامه این اثر اقتباسی از نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته «فردریش دورنمات» است. ماجرا درباره مردی روستایی است که توانسته ثروتی به هم بزند و بعد از سال‌ها به روستا برگردد. حالا تمام اهالی از او خواسته‌هایی دارند و او هم در ازای برآورده‌کردن این درخواست‌ها یک خواسته دارد.

کارگردانی فیلم نقطه‌قوت آن است، ولی فیلم‌نامه مشکلاتی دارد که می‌تواند کمی مخاطب را دلسرد کند. بازی شخصیت اصلی فیلم به‌هیچ‌وجه در حد و اندازه‌ نام بازیگر نیست و دیالوگ‌های شعارزده باعث می‌شوند مخاطب آن‌طور که باید با فیلم ارتباط برقرار نکند.

در مجموع اگر از فیلم‌نامه‌های اقتباسی خوشتان می‌آید و این نمایشنامه را قبلا خوانده‌اید، دیدن فیلم می‌تواند برایتان جالب باشد.

سؤالات رایج

– پرفروش‌ترین فیلم های ایرانی ۱۴۰۰ کدام‌اند؟

فیلم‌های قهرمان، بی‌همه‌چیز، دینامیت و گشت ارشاد پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ بودند.

– کدام فیلم‌های سال ۱۴۰۰ برنده جوایز بین‌المللی شده‌اند؟

فیلم‌های دشت خاموش، قصیده گاو سفید، جنایت بی‌دقت و قهرمان در جشنواره‌های خارجی موفق به نامزدی یا کسب عنوان در بخش‌های مختلف شده‌اند.

– کدام فیلم‌های این فهرست حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشتند؟

فیلم خورشید برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه برای مجید مجیدی و نیما جاویدی شد و فیلم درخت گردو جایزه بهترین کارگرانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن محمدحسین مهدویان و پیمان معادی کرد. فیلم پوست هم برنده عنوان بهترین فیلم هنر و تجربه شد.

نظر شما

به‌نظر شما جای کدام فیلم در این فهرست خالی است؟ اگر فیلم‌های معرفی‌شده را دیده‌اید، کدام‌ را برای دیدن به دیگران توصیه می‌کنید؟ حتما در بخش دیدگاه‌ها پیشنهاد خود را برای دیدن بهترین بهترین فیلم های ایرانی جدید با سایر همراهان «چطور» در میان بگذارید.

هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper} .chetor__product__box-badge .chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins /*.chetor__product__box a */ .chetor__product__box .image-holder { display: inline-block; position: relative;} .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده